Zaloguj się

WIEDZA: logistyka

Otoczenie biznesowe i jego implikacje na zmianę organizacji pracy i strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa wytwórczego - raport z badań - cz. 1

Otoczenie biznesowe i jego implikacje na zmianę organizacji pracy i strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa wytwórczego - raport z badań - cz. 2

Wzajemna zależność, w jakiej pozostają ze sobą czas i biznes, była znana od wieków. Jednak dopiero niewiele ponad 100 lat temu amerykański inżynier Fredric Winslow Taylor wymyślił koncepcję tak zwanej naturalnej organizacji pracy. Prowadząc badania nad czasem oraz działaniami mającymi na celu zwiększenie wydajności robotników, próbował z każdej pracy "wycisnąć" możliwie wysoką produktywność. Również współcześnie trwają próby podniesienia wydajności pracy poprzez zmiany w sposobie jej wykonywania.

Produkt logistyczny miasta

"Współczesne rozumienie logistyki istotnie się różni od jej ujęcia przez generała armii francuskiej Henriego de Jomini (1779-1860), który w rozważaniach na temat sztuki wojennej łączył logistykę z przedsięwzięciami organizacyjnymi oraz dyspozycjami sztabu dotyczącymi dowodzenia armią". Jednak logistyka wtedy, jak również i dzisiaj, związana jest z organizacyjnymi przedsięwzięciami, czyli działaniami w celu uporządkowania jakiegoś obszaru.

Co warto rozdzielić w... paletach - cz. 1

Co warto rozdzielić w... paletach - cz. 2

Pierwszy z systemów, który jest niewątpliwie ważny i od dziesiątków lat funkcjonuje w taki lub inny sposób w naszym kraju, to system oznakowań otwartego pool’u paletowego. Drugi system to rzeczywiste wykorzystywanie funkcjonalności palety w przechowywaniu zapasu w magazynie wysokiego składowania. Poniżej parę słów wyjaśnienia w sprawie braku przyzwolenia na mentalne mieszanie tych dwu systemów.

Strategiczne aspekty podejścia eksperymentalnego do łańcucha logistycznego

Wstęp
Neoklasyczna ekonomia, zakładająca możliwość określenia poziomu "gwarantującego" efektywność alokacji czynników produkcji (ziemi, kapitału, pracy), w dzisiejszych i przyszłych warunkach funkcjonowania globalnej gospodarki jest trudna do zaakceptowania. Jak wskazuje praktyka, człowiek gospodarujący (homo oeconomicus), działający racjonalnie w różnych środowiskach (np. USA, UE, Chiny, Japonia itp.) nie jest w stanie podejmować optymalnych decyzji.

Systemy zintegrowane zarządzania jako narzędzia wspomagające procesy logistyczne w biznesie

Zmiany towarzyszące przepływowi dóbr w łańcuchu dostaw zmierzają do eliminacji zbędnych ogniw. Integracja występuje na poziomie kooperacji między przedsiębiorstwami a także wewnątrz przedsiębiorstw. Z punktu widzenia logistyki w przedsiębiorstwie produkcyjnym na chwilę obecną poprawne jest postrzeganie sfery logistyki, produkcji i zaopatrzenia niż osobne ich rozpatrywanie.

Centra logistyczne a logistyka w przemyśle motoryzacyjnym

Wstęp
Współczesny przemysł motoryzacyjny rozwija się niezwykle dynamicznie. Rośnie nie tylko liczba produkowanych samochodów. Klientom oferowana jest m.in. także duża liczba opcji wyposażenia w ramach poszczególnych modeli. Produkcja coraz częściej realizowana jest w strategii Build-to-Order. Wymaga ona współpracy producentów aut (ang. Original Equipment Manufacturer - OEM) z wieloma dostawcami części i modułów. W celu zapewnienia elastyczności dostaw, rozwiązaniem korzystnym jest bliska terytorialnie lokalizacja OEM i głównych dostawców. Swoistym megatrendem w branży motoryzacyjnej staje się obecnie rozwiązanie polegające na tworzeniu parków dostawców lub innych podobnego typu obiektów (m.in. centrów logistycznych), w pobliżu zakładów montażowych samochodów. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie znaczenia wybranych niemieckich centrów logistycznych dla działalności koncernów motoryzacyjnych.

Łańcuchy dostaw korporacji transnarodowych na tle procesów globalizacyjnych

Globalizacja sprzyja powstawaniu coraz bardziej rozbudowanych łańcuchów dostaw, których ogniwa znajdują się w wielu różnych krajach, a półprodukty wielokrotnie przekraczają granice. Globalizacja jest siłą przyczyniającą się do tworzenia nowych konfiguracji łańcuchów dostaw w układzie podmiotowym i przestrzennym, a także procesem, który często decyduje o formule prowadzenia biznesu i wyborze optymalnej strategii dla łańcucha dostaw. W artykule wskazano na rolę korporacji transnarodowych w rozwijaniu idei łańcucha dostaw sterowanego popytem, a także ocenę efektów jej realizacji zgodnie z głównymi wymiarami doskonałości łańcuchów dostaw.

Subskrybuj to źródło RSS