Klient jest największym dobrem przedsiębiorstwa. Wśród najważniejszych działań podejmowanych w organizacjach gospodarczych wymienia się pozyskiwanie nowych oraz utrzymywanie już posiadanych klientów. Strategia zarządzania ukierunkowana na zaspokojenie potrzeb klienta jest również obecna w zarządzaniu logistycznym. Do najważniejszych czynników wykorzystywanych z jednej strony do obsługi klienta, z drugiej do optymalizacji i zwiększenia efektywności zarządzania zalicza się informacje. W pracy scharakteryzowano oraz przedstawiono znaczenie informacyjnych relacji pomiędzy klientami oraz ich dostawcami.
W artykule przedstawiono implementację autorskiego modelu optymalizacji kosztów w łańcuchu dostaw. Model został sformułowany w postaci zagadnienia programowania liniowego całkowitoliczbowego z funkcją celu określająca koszty dystrybutora, producenta oraz transportu. W modelu uwzględniono czas jako jeden z indeksów co zapewnia jego dynamikę. Implementacji dokonano w środowisku pakietu optymalizacji LINGO firmy LINDO Systems Inc. Po dokonaniu implementacji zostały przeprowadzone eksperymenty obliczeniowe dla przykładowych zbiorów danych.
Coraz więcej operacji związanych z codziennym funkcjonowaniem każdego obywatela jest obecnie możliwych do zrealizowania na płaszczyźnie elektronicznej. Dokonywanie zakupów, przyjmowanie zamówień, przesyłanie dokumentów, umawianie na wizyty lekarskie, sprawdzanie oferty firm, poszukiwanie oferty najkorzystniejszej cenowo i organizacyjnie może polegać na włączeniu komputera podłączonego do sieci Internet, uruchomieniu przeglądarki i wykonaniu odpowiednich operacji bez konieczności opuszczania pomieszczenia, w którym przebywamy.