Optymalizuj logistykę w firmie: Aktualne trendy i sprawdzone rozwiązania dla Twojego biznesu

Zaloguj się

WIEDZA

Transport ładunków w Stanach Zjednoczonych

Rozważania na temat przewozu ładunków w Stanach Zjednoczonych należy poprzedzić stwierdzeniem, że ogromna większość ładunków przewożona jest tam w kontenerach, co znacznie upraszcza proces załadunku i przeładunku oraz pozwała stosować nowoczesne technologie transportowe. Tab. 1. Praca przewozowa wykonana środkami poszczególnych gałęzi transportu w USA (mld tkm).

Transport w gospodarczym układzie rynkowym

Współczesne społeczeństwo oraz gospodarka potrzebuje sprawnie działającego transportu. Wynika to zarówno ze zwiększającego się wolumenu potrzeb transportowych, zmiany ich struktury oraz presji na poprawę jakości oferowanych usług. Należy jednocześnie podkreślić, że zarówno gospodarka, jak i społeczeństwo oddziaływają na przewozy towarów, oraz osób, generując potrzeby układów produkcyjnych oraz osadniczych, w różnych konfiguracjach i o różnej intensywności (rysunek 1).

Model of traffic policy in the republic of macedonia - before and after economic crisis

Furthermore, the effective economic growth and development, mostly depends on traffic policy and total development of the traffic. The traffic in the Republic of Macedonia is in a phase of expansion. The need for enlargement of the Pan - European corridors VIII and X which pass through the Republic of Macedonia, the need of reconstruction and re-organization of the rail, modernization of air traffic, the need to introduce a modern transport technologies, directs the need of modern traffic policy, with goal to increase the economy potential and the state competition in the transport market.

Wpływ portów morskich na gospodarkę regionu - aspekty metodologiczne oceny

Analiza wpływu ekonomicznego portu morskiego (ang. Port Economic Impact Study) służy przede wszystkim dla określania relacji gospodarczych, jakie zachodzą między osiągniętym przez port morski poziomem rozwoju a jego otoczeniem, lokalnym, regionalnym, krajowym, a nawet międzynarodowym 1. Znajduje również, jako ważne uzupełnienie rachunku efektywności ekonomicznej działań rozwojowych, zastosowanie dla ustalenia znaczenia inwestycji dla rozwoju portów, regionu i kraju. Pomimo, że posługiwanie się analizą typu Port Impact Study w drugim z wymienionych zakresów jest dyskusyjne, wykorzystuje się ją w badaniach stosowanych zgodnie z dewizą F. Knighta: „Kiedy nie można czegoś zmierzyć […] nasza wiedza o tym staje się uboga i niezadowalająca, a więc jeżeli nie można czegoś zmierzyć, należy zmierzyć to tak, jak się da”3.

Charakterystyka przedsiębiorstw transportu samochodowego w Polsce w latach 2007 - 2010

Pozytywnym skutkiem przemian ostatniego dwudziestolecia było powstanie warunków do konkurencji, wymuszającej lepszą organizację przewozów, racjonalne wykorzystanie taboru (ładowności i przebiegu), poszukiwanie stałych i wiarygodnych klientów jak też konieczność wejścia w sferę finansową. Dzięki takiej sytuacji nastąpił znaczący liczbowy wzrost zarówno przedsiębiorstw transportu samochodowego wykonującego przewozy ładunków jak i taboru. Ilustracją tego procesu jest zestawienie przedmiotowych wielkości w tabeli 1.

Zielone korytarze w polityce transportowej RP

W świetle systematycznie rosnącego przepływu ludzi i ładunków wzrasta znaczenie zrównoważonego transportu. Do 2050 roku przewidywany jest wzrost przewozów towarowych i pasażerskich o 80% w porównaniu do obecnego poziomu przewozów w UE. Do sprawnych przewozów towarowych potrzebna jest wielogałęziowa, zintegrowana sieć transportowa bazująca na nowoczesnej i dobrze zaprojektowanej infrastrukturze, wykorzystująca najnowsze technologie. Potrzebom efektywnego wdrażania i rozwoju transportu intermodalnego wychodzi naprzeciw koncepcja zielonych korytarzy. Zielone Korytarze będą służyły w najbliższej dekadzie osiąganiu wyznaczonych w Białej Księdze celów polityki transportowej UE, w tym: bardziej wydajnego i mniej uciążliwego dla środowiska transportu, bez ograniczania mobilności towarów i usług.

Dylematy finansowania infrastruktury transportowej w formule PPP

W ostatnich dekadach ekonomiści zajmujący się problematyką infrastruktury transportowej prezentują pogląd, iż infrastruktura ta nie jest już postrzegana jako towar publiczny, a zatem nie powinna być dostarczana tylko przez państwo. Głównym politycznym celem zaangażowania sektora prywatnego w inwestycje transportowe jest przyciągnięcie dodatkowych funduszy od inwestorów prywatnych, a tym samym odciążenie budżetów publicznych.

Koncepcji zrównoważonego transportu UE

Transport przynosi koszty społeczne i środowiskowe. Z tego względu państwa i organizacje międzynarodowe podejmują szereg działań mających na celu ograniczenie do koniecznego minimum jego negatywnego oddziaływania. W tym celu wykorzystywane są wszelkie dostępne narzędzia, aby uczynić transport ekologicznym. W tym zakresie każde działanie, czy to przyjęcie odpowiednich polityk działania, używanie najmniej inwazyjnych środowiskowo form transportu, wykorzystywanie alternatywnych paliw, czy opracowywanie innowacyjnych technologii mogących zneutralizować zagrożenia stwarzane przez transport, jest godne zainteresowania czasu i środków finansowych.

Znaczenie przepisów dotyczących bezpieczeństwa w transporcie towarowym dla funkcjonowania transportu międzynarodowego

Transport towarów odgrywa we współczesnej gospodarce kluczową rolę. Dzięki postępowi technicznemu i technologicznemu przepływ ładunków stał się szybszy i bardziej efektywny, co umożliwiło wzrost światowego handlu oraz rozwój nowoczesnych systemów produkcji. Wiele przedsiębiorstw, korzystając z nowych możliwości oraz chcąc obniżyć koszty, przeniosło produkcję swoich wyrobów w odległe rejony świata. Nasiliła się również tendencja do wdrażania systemów zaopatrzenia Just-In-Time, wymagających dużej niezawodności i punktualności dostaw. Coraz ważniejszy stał się zatem niezawodny, terminowy i bezpieczny transport ładunków. Przed 2001 rokiem zapewnienie bezpieczeństwa w transporcie towarowym sprowadzało się przede wszystkim do egzekwowania zakazu przemytu nielegalnych ładunków i kontroli na granicach.

Finansowanie regionalnego transportu pasażerskiego

W gospodarce rynkowej państwo nie decyduje bezpośrednio ani w sferze produkcji, ani w sferze konsumpcji. Transformacja polskiej gospodarki w latach dziewięćdziesiątych XX wieku zakładała liberalizację i deregulację różnych dziedzin życia, w tym także transportu. Na tym tle powstają kontrowersje w odniesieniu do określonych rozwiązań szczegółowych, głównie z zakresu regulacji dostępu do rynku usług transportowych czy wspierania przez państwo lub samorządy terytorialne niektórych segmentów działalności przewozowej.
Subskrybuj to źródło RSS