Zaloguj się

WIEDZA

Infrastruktura transportowa w Polsce

Wydarzenia natury historycznej, takie jak transformacja systemowa w Polsce, członkostwo Polski w UE oraz oddziaływanie czynników o charakterze globalnym, spowodowały zmianę znaczenia infrastruktury transportowej w Polsce. Okazało się, że infrastruktura transportowa nie jest dostosowana do nowych uwarunkowań społeczno-gospodarczych [Rydzkowski, Wojewódzka-Król 2009], jest przeciążona i przestarzała. Obecny jej stan powoduje, że stanowi ona barierę rozwoju kraju i poszczególnych regionów [Wojewódzka 2010]. Taka sytuacja powoduje konieczność rozbudowy i modernizacji infrastruktury transportowej, co stanowi jedno z zasadniczych wyzwań dla polityki rozwoju w Polsce [MRR 2009], zwłaszcza w kontekście kreowania biegunów wzrostu gospodarczego [Rakowska, Wojewódzka-Wiewiórska 2010], poprzez poprawę ich dostępności.

Dwupoziomowa metoda harmonogramowania przepływu produktów przez sieci dostaw

Opisano hierarchiczną metodę wspomagania zarządzania siecią dostaw. Do ogniw tej sieci należą producenci części składowych, jak i również odbiorcy półproduktów - producenci złożonych wyrobów. Dla tak skonfigurowanej sieci opracowano dwupoziomową metodę budowy harmonogramów dostaw części składowych (półproduktów) do producentów złożonych wyrobów. Na pierwszym poziomie metody budowane są wstępne harmonogramy produkcji dla zakładów produkujących złożone wyroby. Znajomość zapotrzebowania w określonym na poszczególne części składowe wykorzystywana jest na drugim poziomie metody. Wyznaczany jest tu harmonogram dostaw części składowych do producentów złożonych wyrobów. Minimalizowane są koszty przepływu produktów - optymalizacja ma miejsce w skali całej sieci dostaw. Dla metody zbudowano liniowe modele matematyczne zadań programowania całkowitoliczbowego.

Miejsce polskich portów morskich w międzykontynentalnych przewozach kontenerowych drogą morską

Referat został poświęcony organizacji morskich przewozów kontenerowych na świecie, w tym przede wszystkim miejscu polskich portów morskich w tych przewozach. Aktualna oferta przewozowa ze strony żeglugi morskiej jest odpowiedzią na rosnące w skali globalnej obroty ładunkowe, będące następstwem globalizacji gospodarki światowej oraz liberalizacji przepływów gospodarczych. W materiale ukazano m.in. zjawisko tzw. polaryzacji portów morskich, w tym szczególną rolę portów morskich typu hub w obsłudze morsko - lądowych przewozów kontenerowych.

Modernizacja infrastruktury kolejowej w portach szczecin i świnoujście i jej wpływ na dostępnosć techniczno - technologiczną

Zespół portów w Szczecinie i Świnoujściu obsługuje wszystkie rodzaje środków zaplecza. W porcie Szczecin wymagających naprawy (stan na 2008r) jest aż 56% natomiast w Świnoujściu 30% torów. Dlatego jednym z głównych przedsięwzięć do 2013 roku jest modernizacja i rozbudowa infrastruktury kolejowej. Celem modernizacji dróg kolejowych w obu portach jest zapewnienie bezpiecznego układu komunikacyjnego dostosowanego do zwiększającego się natężenia ruchu pojazdów oraz utrzymanie na stałym poziomie lub zwiększenie obsługi ładunków tym transportem. Modernizacja i rozbudowa dróg kolejowych wpłynie pozytywnie na lepszą dostępność techniczno - technologiczną 3 Zespołu Portów oraz zwiększy promowany przez Unię Europejską przewóz ładunków środkami ekologicznymi jakim z pewnością jest przewóz ładunków koleją.

Uwarunkowania praktyczne w optymalizacji procesów dostaw przesyłek

Liczba czynników, które mają wpływ na efektywność procesów logistycznych i transportowych sprawia, że znalezienie optymalnego rozwiązania danego problemu decyzyjnego jest bardzo trudne. Z tego powodu opracowywane są modele, które umożliwiają znalezienie rozwiązania zbliżonego do optymalnego. Dużym ułatwieniem w podejmowaniu decyzji są narzędzia informatyczne. Niezależnie jednak od tego, czy mówimy o modelu matematycznym w postaci analitycznej, czy też jego implementacji w programie komputerowym, muszą być uwzględnione praktyczne uwarunkowania, w jakich realizowane są procesy transportowe. Wówczas modele te mogą być praktycznie przyjęte, jako odzwierciedlenie rzeczywistych systemów logistycznych.

Transport w debacie o przyszłości europejskiej polityki spójności

Wyniki badań społeczno-ekonomicznych prowadzonych przez przedstawicieli różnych ośrodków naukowych oraz organizacji międzynarodowych, czy to formie studiów przypadków czy statystycznych analiz modelowych, potwierdzają znaczenie infrastruktury transportowej dla rozwoju regionalnego, w tym również dla polityki spójności prowadzonej z poziomu całej Unii Europejskiej. Niemniej jednak, aby możliwy był jej pozytywny wpływ niezbędna jest obecność potencjałów endogenicznych danego regionu, na przykład odpowiedniego poziomu kapitału ludzkiego czy potencjału innowacyjnego.

Optymalizacja sieci inteligentnych obserwatorów

Rozszerzając wcześniejsze prace [1-3] na temat sieci inteligentnych punktów obserwacyjnych służących do śledzenia ruchu poszukiwanych samochodów przedstawia się główne elementy wirtualnego środowiska testowania i optymalizacji konfiguracji proponowanego systemu. Symulacje stochastyczne ruchu rozpatrywanych pojazdów na podstawie przyjętego zachowania kierowców pozwalają na ocenę konfiguracji sieci, która następnie podlega optymalizacji za pomocą algorytmu ewolucyjnego.

Podstawowe wymogi dotyczące obsługi samolotu airbus a380

Obsługa samolotu Airbus A380 związana jest z dostosowaniem infrastruktury lotniskowej portu lotniczego. W referacie przedstawiona zostanie podstawowa charakterystyka samolotu Airbus A380. Obsługa tego typu samolotu wymaga dostosowania zarówno parametrów drogi lotniczego jak i pola manewrowego. Obsługa naziemna jest tu bardzo istotnym elementem.

Kierunki doskonalenia procesów transportowych w obsłudze ładunków branży chemicznej

Produkty branży chemicznej obecne są w życiu każdego człowieka. Ze względu na ich niebezpieczne właściwości i zagrożenie, jakie niosą dla zdrowia, bezpieczeństwa i życia ludzi, jak i negatywny wpływ na środowisko naturalne, konieczne jest przestrzeganie przepisów i umów związanych z ich przewozem. Przepisy te zostały opracowane dla wszystkich gałęzi transportu, zatem osoby zajmujące się organizacją przewozu towarów niebezpiecznych muszą znać i przestrzegać regulacji prawnych dotyczących przewozu ładunków niebezpiecznych. Współpraca branży chemicznej i transportowej zaowocowała inicjatywami, programami oraz narzędziami mającymi na celu podnoszenie bezpieczeństwa, jakości jak i standardów środowiskowych w całym łańcuchu logistycznym.
Subskrybuj to źródło RSS