Optymalizuj logistykę w firmie: Aktualne trendy i sprawdzone rozwiązania dla Twojego biznesu

Zaloguj się

WIEDZA

Mierzenie kosztów łańcucha dostaw za pomocą rachunku kosztów działań ABC/M - cz. 1

W artykule przedstawiono podstawowe wiadomości dotyczące metodyki pomiaru kosztów, zwanej rachunkiem kosztów działań (ang. Activity Based Costing - ABC), w aspekcie korzyści uzyskiwanych dzięki jej stosowaniu w praktyce. Metoda ta pozwala nadać tradycyjnym (najczęściej niepełnym) danym o kosztach taką strukturę, która znacznie ułatwia podejmowanie właściwych decyzji przez zarządy przedsiębiorstw łańcucha dostaw oraz ich końcowych odbiorców.

Europejska gospodarka elektroniczna w liczbach

Szybki rozwój e-gospodarki na świecie doprowadził do sytuacji, gdzie nie tylko interesujące, ale wręcz konieczne stało się obserwowanie trendów rozwojowych oraz ich liczbowej charakterystyki. Statystyki gospodarcze, obejmujące głównie kraje europejskie, prowadzone są przez Eurostat. Ma to z jednej strony tę zaletę, że otrzymuje się materiał ujednolicony i porównywalny. Wadą jest natomiast fakt co najmniej dwuletniego odstępu między aktem badania i publikowania wyników.

Ewald Th. J. Raben - "Dla nas każdy Klient jest ważny": Rozmowa z Prezesem Zarządu Grupy Raben

Iwo Nowak: Grupa Raben istnieje w Polsce od 11 lat. Proszę krótko przedstawić jej filozofię.
Ewald Raben: Naczelnym celem Grupy Raben jest osiągnięcie i utrzymanie wiodącej pozycji na rynku usług logistycznych. Dlatego nasza filozofia opiera się na kompleksowości. Chcemy naszemu klientowi dać nie tylko wszystkie usługi jakich potrzebuje, ale zarazem usługi najwyższej jakości z przekonaniem, że współpracuje z liderem.
I. N.: Dziś w ramach Grupy Raben działają trzy duże marki - Raben, Szybka Paczka i Fresh Logistics. Ta ostatnia, to najmłodsze "dziecko" Grupy; działa bowiem od początku tego roku. Czy można już dziś powiedzieć, że powołanie tej firmy było słuszną decyzją?
E. R.: Oczywiście. Już teraz mogę powiedzieć, że firma spełniła oczekiwania, jakie przed nią postawiliśmy. Pierwsze miesiące działalności już potwierdziły słuszność powołania jej do życia. Polski rynek produktów świeżych nie jest rynkiem łatwym, między innymi dlatego, iż producenci nabiału są ostrożni w podejmowaniu decyzji związanych ze zleceniem usług logistycznych na zewnątrz. Jednak i tu coś się zmienia, bo w ciągu ostatnich miesięcy obserwujemy zwiększone zapotrzebowanie na tego typu usługi. Od ubiegłego roku ta branża zaczyna się dynamicznie rozwijać, sądzimy więc, że zapotrzebowanie na outsourcing w tej dziedzinie będzie stale rosło.Już wtakkrótkim okresie swojej działalności Fresh Logistics obsługuje ponad 50 klientów.
I. N.: Jakie to są firmy - duże, małe, polskie czy zagraniczne?
E. R.: Obsługujemy duże firmy zagraniczne, które często są częścią zagranicznych koncernów, w związku z czym firmy te są "przyzwyczajone" do usług outsourcingowych. Jednakże naszymi klientami są też firmy polskie, duże a nawet te mniejsze, które widzą korzyści płynące ze zlecenia tych usług na zewnątrz. W efekcie małe firmy poprzez dobre rozwiązania logistyczne, jakie im oferujemy, zdobywają lepszą pozycję na rynku.
Dariusz Gościniak: Obecnie na rynku przewozów w temperaturach kontrolowanych w Polsce nie ma zbyt dużej konkurencji; dobrych i dużych firm jest niewiele, może stąd ten sukces Fresh Logistics?
 
E. R.: Jest na polskim rynku kilka firm, przeważnie zagranicznych, które świadczą tego typu usługi. Obsługują one jednak przede wszystkim duże, międzynarodowe koncerny.
 

Artykuł pochodzi z czasopisma "Logistyka" 2002/6.
 
Subskrybuj to źródło RSS