Zaloguj się

WIEDZA

Klient e-sklepu chce mieć wpływ na logistykę ostatniej mili

Rozmowa z dr hab. Arkadiuszem Kawą, Dyrektorem Sieć Badawcza ŁUKASIEWICZ - Instytutu Logistyki i Magazynowania

Michał Koralewski: Panie Dyrektorze, ile jest wart e-handel w Polsce?
Arkadiusz Kawa: W ubiegłym roku było to około 50 mld złotych. Szacuje się, że w całym roku 2019 dla segmentu B2C będzie to około 60 miliardów złotych. Jeśli weźmiemy pod uwagę B2B, to jest to nawet dziesięć razy więcej.

M.K.: Gwałtowny rozwój e-handlu sprawił, że ostatnia mila stała się niezwykle ważnym elementem łańcucha dostaw. Ma nie tylko wpływ na jakość całego procesu dostawy, ale także na wizerunek sklepu. Konsumenci oczekują krótkiego czasu dostawy, odpowiedniego zabezpieczenia i kompletności przesyłki, estetycznego sposobu jej opakowania i możliwości wpływu na termin wizyty kuriera. Jak spełnić te oczekiwania?
A.K.: To bardzo trudne zadanie, ponieważ klient kupujący przez internet różni się od klienta w handlu tradycyjnym. Jest dużo bardziej wymagający. W handlu tradycyjnym klient bierze ze sklepu produkt, który akurat jest dostępny na półce, płaci za niego i wychodzi ze sklepu, trzymając towar w ręce. Natomiast w e-handlu klient tak naprawdę kupuje obietnicę realizacji zamówienia. Kupuje deklarację, że otrzyma właściwy produkt we właściwej liczbie i stanie, że otrzyma go w założonym czasie i w miejscu, które wybrał. Ale czy tak będzie? Tego do samego końca nie wie ani klient, ani sprzedawca.

Zarządzanie logistyczne odpadami medycznymi

Opieka zdrowotna, jak i samo zdrowie poruszane w tematyce ekonomicznej, można rozpatrywać jako jeden z istniejących problemów ekonomicznych. Zdrowie zalicza się do tej grupy ze względu na dostępność do dóbr i usług zdrowotnych, konsumpcji, procesów produkcji i wymiany, natomiast sama opieka zdrowotna dotyka systemu funkcjonowania oraz finansowania świadczeń zdrowotnych. System zdrowia w układzie ekonomicznym ma za zadanie zagwarantowanie bezpieczeństwa zdrowotnego, zabezpieczenie odpowiedniego stanu zdrowia publicznego, rozsądne gospodarowanie zasobami, jak również dbanie o zrównoważony rozwój w aspekcie środowiskowym, społecznym i ekonomicznym.

Analiza zintegrowanych systemów transportowych w aspekcie dostaw synchromodalnych

Głównym zadaniem łańcucha dostaw jest zapewnienie ciągłości przepływu towarów, informacji oraz płatności, które to przepływy wchodzą w skład całego systemu, określanego jako zbiór elementów logistycznych, powiązanych ze sobą poprzez procesy transformacji. Strategia zintegrowanego zarządzania obejmuje wszystkie strefy przedsiębiorstwa, tj.: zaopatrzenie, dystrybucję oraz obsługę klienta. Jej celem jest kooperacja, integracja i skracanie cykli przepływów oraz orientacja na klienta. Nie byłoby to możliwe bez sprawnie funkcjonującego transportu, skoordynowanego na płaszczyźnie technicznej, technologicznej i organizacyjnej. W zależności od potrzeb transportowych, na które wpływają: rozmiary dostaw, rodzaj przemieszczanego ładunku, rozmieszczenie rynków zbytu, dostępność infrastruktury, czas przewozu oraz lokalizacja zasobów, wykorzystuje się różne środki transportu. Nie bez znaczenia pozostaje także aspekt finansowy, bezpieczeństwo i terminowość dostaw, a w ostatnim czasie także wpływ jego realizacji na środowisko naturalne.

Zarządzanie procesem rozlokowywania towarów

Obecnie na świecie nie można znaleźć wyrobu, który podczas drogi do klienta finalnego, nie byłby przynajmniej raz magazynowany. Chociażby z tego względu problem magazynowania jest niezwykle istotny, natomiast formy jego realizacji są wciąż ulepszane i rozwijane. W krajach rozwiniętych od dawna magazyn traktuje się jako ważne ogniwo w łańcuchach dostaw. W Polsce gospodarka magazynowa stanowi nadal obszar mało doceniany i w wielu przedsiębiorstwach wymagający udoskonalenia. Logistyka staje się podstawowym instrumentem racjonalizacji mało sprawnych procesów magazynowania oraz podstawowym narzędziem kompleksowego kształtowania przepływu materiałów i informacji w czasie i przestrzeni.

Raport Cushman & Wakefield - Marketbeat Polska - III kwartał 2019 roku

Rekordowy poziom podaży oraz wysoki popyt świadczą o bardzo dobrej kondycji rynku powierzchni magazynowych w Polsce. Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield podsumowała III kwartał br. na polskim rynku magazynowym w raporcie Marketbeat Polska.

Logistyka produkcji z zastosowaniem automatycznego systemu detekcji wad odlewniczych

Logistyka produkcji otwiera nowe możliwości zarządzania i sterowania procesami wytwarzania. Do podstawowych zadań w tym zakresie zaliczyć można kontrolę wyrobów w poszczególnych fazach produkcji w celu uzyskania optymalnych wyników kontroli jakości w stosunku do wydajności. Podstawowym problem występującym w wielu procesach jest konieczność dokonywania przestojów, w celu realizacji procesu kontroli. Powoduje to znaczne straty z tytułu zatrzymywania produkcji bądź konieczności wprowadzania zmian w procesie technologicznym, z uwagi na wykryte wady wyrobu.

Wariantowy projekt podsystemu konfekcjonowania w magazynie dystrybucyjnym

Duże zróżnicowanie zamówień klientów prowadzi do konieczności uelastyczniania profilu działalności magazynów, w tym magazynów dystrybucyjnych. Magazyn dystrybucyjny jest to inaczej magazyn handlowy, czyli według [1] "zapewniający rozdział oraz ciągłość zaopatrzenia materiałowego i konsumpcji, w którym spełniane są głównie funkcje rozdziału, komisjonowania, transportu wewnętrznego i pakowania". Magazyn, będący przedmiotem zawartych w artykule badań, spełnia ww. funkcje.

Komputerowe systemy wspomagania decyzji w procesach produkcyjno-logistycznych przedsiębiorstw - cz. 2

Systemy klasy ERP (Enterprise Resource Planning - czyli planowanie zasobów przedsiębiorstwa)
Wśród systemów informatycznych wspomagających decyzje w procesach produkcyjno-logistycznych należy wymienić systemy klasy ERP, które integrują wszystkie aspekty działania przedsiębiorstwa. Zaawansowane systemy ERP umożliwiają nie tylko gromadzenie danych, dotyczących bieżącej działalności, ale przede wszystkim przekształcają pozyskane informacje w niezbędną wiedzę do podejmowania trafnych decyzji biznesowych.

Wpływ inteligentnych systemów transportowych na oszczędność czasu w transporcie pasażerskim

Rozwiązania telematyczne na czele z inteligentnymi systemami transportowymi są odpowiedzią współczesnej i innowacyjnej technologii na kluczowe problemy, z jakimi zmagają się użytkownicy systemów transportowych miast, regionów i całych gospodarek. Do problemów tych zalicza się znacząca liczba wypadków zwłaszcza w pasażerskim transporcie drogowym oraz nadmierne koszty transportu, związane ze zjawiskiem kongestii i brakiem sprawnych systemów organizacji i zarządzania ruchem.

Komputerowe systemy wspomagania decyzji w procesach produkcyjno-logistycznych przedsiębiorstw - cz. 1

W ostatnich latach w przedsiębiorstwach znacząco wzrosła świadomość, że zarządzanie procesami produkcyjno-logistycznymi ma duże znaczenie w uzyskiwaniu przewagi konkurencyjnej. W ciągle zmieniającym się, turbulentnym otoczeniu oraz ostrej konkurencji funkcjonowanie przedsiębiorstw oznacza podejmowanie wielu decyzji, co stanowi bardzo trudny i złożony proces. Dziś komputerowe systemy wspomagania decyzji stanowią nowy i bardzo intensywnie rozwijający się obszar, który wychodzi naprzeciw problemom współczesnych przedsiębiorstw. Komputerowe systemy wspomagania decyzji to narzędzia przyczyniające się do wzrostu zarządzania organizacji, minimalizacji ryzyka popełnienia błędów operacyjnych oraz ułatwiające podejmowanie strategicznych decyzji w wielu obszarach funkcjonalnych przedsiębiorstw.

Subskrybuj to źródło RSS