Zaloguj się

WIEDZA

Standardy GS1 w Grupie Raben

Posiadająca 80-letnią tradycję w Europie, Grupa Raben rozpoczęła działalność na rynku polskim w 1991 roku. Reprezentowana jest przez spółki Raben oraz Fresh Logistics. Jako operator TSL oferuje pełen zakres usług logistycznych. Klientami Raben w Polsce są między innymi firmy z branży spożywczej, FMCG, przemysłowej, producenci środków chemicznych, towarów niebezpiecznych oraz sektora motoryzacyjnego. Sieć terminali oraz centrów dystrybucyjnych, o łącznej powierzchni ponad 250 000 m kw., daje zatrudnienie kilku tysiącom osób.

Racjonalizacja przepływu materiałów i informacji jako podstawa efektywnej logistyki produkcji - studium przypadku

W cyklu życia każdego przedsiębiorstwa pojawia się okresowo konieczność reorganizacji i racjonalizacji, zarówno w odniesieniu do struktur organizacyjnych, jak i realizowanych procesów czy fizycznej budowy systemu i rozmieszczenia obiektów. Konieczność taka wynikać może z wielu czynników, zarówno zewnętrznych, takich jak choćby zmiany uwarunkowań prawnych, rozwój dostępnych technologii czy zmiany w układzie sił na rynku, jak i wewnętrznych, w tym zmiany w zarządzie i w koncepcji prowadzenia biznesu. W zależności od potrzeb i czynników sprawczych różny może być zakres takiej reorganizacji, a co za tym idzie, czas jej realizacji i, prawdopodobnie, koszty które za sobą pociągnie. W odniesieniu do aspektu rozmieszczenia stanowisk zakres reorganizacji może obejmować następujące warianty:

Zarządzanie magazynem w przedsiębiorstwie produkcyjno-handlowym

Do zaspokojenia ludzkich potrzeb potrzebne są dwojakiego rodzaju dobra: wyroby materialne i usługi. Dobra te wytwarzane są przez podmioty gospodarcze (przedsiębiorstwa), zajmujące się, ogólnie rzecz biorąc, produkcją, handlem, bądź usługami.
Każde przedsiębiorstwo prowadzi działalność w konkretnym otoczeniu, z którym wchodzi w różne interakcje. Dynamiczny i niezrównoważony charakter wzajemnych oddziaływań sprawia, że jest ono zmuszone do stosowania zasady adaptacji. Z zasady tej wynika konieczność zmian w wielu aspektach działalności. W tym zakresie wyróżnić można 4 główne podejścia:

Magazyn - decyzje strategiczne i operacyjne

Treść artykułu nie porusza żadnego novum dotyczącego wyboru miejsca, lokalizacji, czy też rozwiązań w obszarze mikroprocesów zachodzących w magazynie; również analiza kosztów logistycznych ogółem, w tym kosztów magazynowych - nie jest niczym nowym.
Tak w publikacjach dotyczących wyceny nieruchomości, jak w zagadnieniach dotyczących zarządzania logistycznego w oparciu o decyzje kosztowe, bardzo wiele zostało stwierdzone, potwierdzone i przeanalizowane. Jakie przesłanie ma więc prezentowana praca i co nowego może wnieść w świat nieruchomości i zarządzania kosztami działań? Głównym przesłaniem jest sformułowanie holistycznej metodologii badań, pozwalających usystematyzować kierunki podejmowanych decyzji na poziomie strategicznym, taktycznym i operacyjnym (magazynowania).

Systemy sterowania zaopatrzeniem materiałowym hali produkcyjnej - teoria i praktyka zastosowania

Klasyczny podział fazowy dzieli logistykę na sferę zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji. W każdej z tych sfer logistyka odbiła swoje optymalizacyjne piętno we współczesnych przedsiębiorstwach. W obszarze zaopatrzenia wysiłki logistyków skupione są głównie na procesach wyboru dostawców oraz zarządzania zapasami z uwzględnieniem ograniczeń rynkowych. W obszarze dystrybucji logistyka koncentruje się na obsłudze klienta poprzez kształtowanie poziomu obsługi w kanałach dystrybucji z uwzględnieniem kosztów transportu i utrzymania zapasu. Tu najsilniejsze są związki logistyki z marketingiem poprzez umiejętną realizację funkcji przed-, po- i transakcyjnych. Z kolei w obszarze logistyki produkcji możemy wyróżnić działania związane z:

Zarządzanie przepływem materiałów na potrzeby wtórnego wytwarzania (remanufacturing)

Wtórne zagospodarowanie materiałów i części
Od ponad dekady zaobserwować można "zielony trend" w produkcji i logistyce. Polityka Unii Europejskiej z zakresie promowania zrównoważonego rozwoju powoduje, że z roku na rok ustawodawstwo z zakresu ochrony środowiska staje się coraz bardziej restrykcyjne. Zjawisko to wymusza na wielu branżach zmianę tradycyjnego podejścia do procesów produkcyjnych na bardziej proekologiczne. Obowiązująca w wybranych branżach państw członkowskich UE tak zwana polityka poszerzonej odpowiedzialności producenta (EPR - Extended Producer Responsibility), spowodowała konieczność rekonfiguracji tradycyjnych łańcuchów dostaw. Nastąpiło ich poszerzenie o procesy związane z fazą posprzedażową, w szczególności procesy zagospodarowania zużytych przez klientów produktów (na przykład sprzęt AGD, sprzęt komputerowy, samochody).

Zintegrowane systemy zarządzania w przedsiębiorstwach

Jakość zarządzania współczesną organizacją jest zdeterminowana przez umiejętność spojrzenia na organizację oraz kluczowe procesy w niej zachodzące w sposób integralny. Jakość zarządzania marketingiem, logistyką, finansami, produkcją, jakością, zasobami ludzkimi itd. jest tak naprawdę określona poprzez jakość wzajemnej integracji - zarządzania holistycznego [Krupa 2003].
W całościowym podejściu nietrudno zauważyć podobieństwo do najbardziej ogólnej, uniwersalnej definicji organizacji, która stwierdza, że organizacja to system, którego uporządkowanie polega przede wszystkim na tym, że jego funkcjonalnie zróżnicowane części współdziałają ze sobą przyczyniając się w efekcie do powodzenia całości [Johnson i in. 1964].

Subskrybuj to źródło RSS