Zaloguj się

WIEDZA

Pomiar ciągły szerokości i przechyłki w rozjazdach kolejowych

W artykule opisano zasady przeprowadzania pomiarów szerokości toru i żłobków na podstawie obowiązujących przepisów na liniach kolejowych w Polsce i Niemczech. Następnie omówiono metodykę wykonywania pomiarów ciągłych szerokości toru i różnicy wysokości toków szynowych w rozjazdach kolejowych z wykorzystaniem toromierza elektronicznego TEC1435. Szczególną uwagę zwrócono na powtarzalność wyników pomiaru z uwzględnieniem kierunku jazdy toromierzem na torze zasadniczym i zwrotnym oraz przejazd przez miejsca nieciągłości toków szynowych.

Robot wiszący na linach - alternatywne urządzenie do precyzyjnego przenoszenia obiektów w przestrzeniach zamkniętych

Politechniki Łódzkiej, robot wiszący na sześciu linach. Opisany robot wyposażony jest w napędy elektryczne, ma zamknięty łańcuch kinematyczny i liczbę stopni swobody pozwalającą na łatwe omijanie przeszkód znajdujących się w jego przestrzeni roboczej. Idea konstrukcji opisywanego urządzenia oparta jest na tzw. odwróconej platformie Stewarta, ale została wzbogacona przez dodanie ruchomych punktów zaczepienia sześciu lin podtrzymujących platformę roboczą. Robot może stanowić atrakcyjną alternatywę dla często stosowanych suwnic bramowych oraz dźwigów z ruchomą szyną jezdną mocowaną do stropu znajdującego się ponad przestrzenią roboczą urządzenia.

Wykrywanie korozji w strukturze statecznika pionowego samolotu mig-29

Streszczenie: Artykuł przedstawia problem wykrywania korozji w nakładkach mocowania statecznika pionowego samolotu MiG-29. W celu zapewnienia dostępu do badanych powierzchni niezbędny był demontaż stateczników pionowych. Autorzy przedstawili część wyników badań, zaprezentowali podejście do badań, oraz wysunęli propozycję usprawnienia badań w przyszłości wykluczając konieczność demontażu stateczników.

Analiza nawigacyjna dolnego odcinka Odry objętego obowiązkiem wdrożenia systemu RIS

na śródlądowych drogach wodnych. Dotyczą one statku, załogi, jak również szlaku żeglownego. Im więcej informacji na temat aktualnych warunków nawigacyjnych na szlaku żeglownym będzie posiadał kapitan, tym podróż dowodzonym przez niego statkiem lub zestawem będzie bezpieczniejsza i efektywniejsza. Informacje nawigacyjne przekazywane są użytkownikom przez administrację drogi wodnej oraz administrację żeglugi śródlądowej w formie opisowej i graficznej, jak również w formie komunikatów radiowych. Ogólny rozwój zaawansowanych technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych objął swym zasięgiem także transport wodny śródlądowy. Wyzwaniem, jakie stanęło przed sektorem transportu wodnego śródlądowego było zintegrowanie różnych nowopowstałych systemów i usług informacji rzecznej o zasięgu lokalnym, regionalnym i krajowym w jedną wspólną europejską koncepcję operacyjną.

Koncepcja zestawu aparatury do badania stateczności i bezpieczeństwa samochodów z urządzeniami ratownictwa wysokościowego

W artykule przedstawiono założenia techniczne i funkcjonalne modułowego zestawu aparatury do badania stateczności, sztywności i bezpieczeństwa samochodów z zainstalowanymi na nich urządzeniami ratownictwa wysokościowego - drabinami automatycznymi i podnośnikami hydraulicznymi. Opisano funkcje, właściwości i zastosowanie poszczególnych modułów pomiarowych i pomocniczych, strukturę i sposób działania systemu sterowania badaniami oraz bezprzewodową łączność składników systemu. Zestaw będzie przeznaczony głównie do badań dopuszczających urządzenia ratownictwa wysokościowego do użytkowania w jednostkach Straży Pożarnej.

Wybrane problemy krajowego systemu elektroenergetycznego

W pracy przedstawiono aktualny stan sieci przesyłowej krajowego systemu elektroenergetycznego. Zwrócono uwagę na rosnącą dysproporcję między produkcją energii elektrycznej a rozbudową systemu przesyłowego, który jest niedoinwestowany. Podano prognozę krajowego zapotrzebowania na energię elektryczną, Na tej podstawie oceniono stan bezpieczeństwa elektroenergetycznego i jego wpływ na bezpieczeństwo energetyczne kraju. Zaproponowano kierunki rozbudowy i modernizacji krajowej sieci przesyłowej dla zapewnienia bezpieczeństwa elektroenergetycznego i rozwoju kraju.

Podatek od środków transportowych w działalności logistycznej

we i balastowe przystosowane do uży- cyjny lub pozwolenie czasowe, świadecwania łącznie z naczepą lub przyczepą two homologacji oraz informacje zao dopuszczalnej masie całkowitej ze- warte w centralnej ewidencji pojazdów. społu pojazdów równej lub wyższej Zakres podmiotowy, powstanie niż 12 ton Ry nek sa mo cho dów cię ża ro wych w 2007 roku rozwijał się bardzo dynamicznie. Wzrost spowodowany był dobrą koniunkturą gospodarczą, a przede wszystkim dalszym rozwojem branży ● przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dobudowlanej. Przedsiębiorcy w 2007 ropuszczalną masę całkowitą od 7 ton ku zakupili 22 635 samochodów ciężai poniżej 12 ton, z wyjątkiem związarowych powyżej 6 t DMC i jest to duży nych wyłącznie z działalnością rolniczą wzrost w stosunku do roku 2006, który prowadzoną przez podatnika podatku zamknięto liczbą 14 709. Największy porolnego pyt odnotowano na pojazdy najcięższe, czyli powyżej 15 t DMC. Największym powodzeniem wśród samochodów ● przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają donajcięższych cieszyły się ciągniki siodłopuszczalną masę całkowitą równą lub we, których sprzedano 14 474 sztuk. wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem zwiąReasumując powyższe dane: większa zanych wyłącznie z działalnością rolniliczba sprzedanych samochodów to czą prowadzoną przez podatnika powiększa liczba przedmiotów do opodatdatku rolnego kowania. Aby prawidłowo naliczać tę daninę publiczną, poznać zakres przedmiotowy, podmiotowy, podstawę opo- ● autobusy.

Monitorowanie ruchu statków powietrznych i pojazdów służb porządku publicznego z wykorzystaniem GNSS - cz. 2

Monitorowanie ruchu statków powietrznych i pojazdów służb porządku publicznego z wykorzystaniem GNSS - cz. 1

Zgodnie z tendencjami światowymi GNSS znajduje szerokie zastosowanie jako źródło pozycjonowania w różnego rodzaju systemach śledzenia obiektów. Proponowany system monitorowania składa się z trzech podstawowych komponentów: podsystemu pozycjonowania - pokładowych odbiorników GNSS, podsystemu transmisji danych, podsystemu zobrazowania danych i zarządzania akcją ratowniczą (sytuacją kryzysową).

Sektor mleczarski w Polsce, pomimo funkcjonowania instrumentów Wspólnej Polityki

Rolnej regulujących rynek mleka (m.in. kwotowanie produkcji mleka), został dotknięty poważnym kryzysem. W roku 2008 miały miejsce znaczące zawirowania zarówno dla producentów mleka, jak i dla przedsiębiorstw z branży przetwórczej. Załamał się eksport wyrobów mleczarskich, zmniejszając tym samym popyt na te wyroby. Przyczyn tego faktu można upatrywać m.in. w silnej w 2008 r. pozycji złotówki w stosunku do euro i co za tym idzie malejącej konkurencyjności polskich wyrobów na europejskich rynkach.

Statyczne warunki użytkowania okrętowych silników napędu głównego

Streszczenie: W artykule opisano statyczne warunki pracy okrętowych silników spalinowych napędu głównego oraz podano ich charakterystyki oporowe i charakterystyki śrub napędowych. Uwzględniono m.in. następujące warunki użytkowania jednostek pływających: pływanie na wodzie o ograniczonej głębokości, pływanie w sztormie oraz pływanie przy zmienionym zanurzeniu (załadowaniu) kadłuba. Zaprezentowano przykładowe wyniki badań, dotyczące warunków pracy okrętowego układu napędowego.
Subskrybuj to źródło RSS