Zaloguj się

WIEDZA

Czy logistyka może i powinna stać się nauką: Wywiad z prof. zw. dr. hab. Lechem Bukowskim [...]

Iwo Nowak: Od pewnego czasu pojawiają się w zagranicznych i krajowych środowiskach, związanych z logistyką, głosy, wskazujące na potrzebę rozważenia, czy logistyka mogłaby stać się nauką. Dlatego chciałbym zapytać Pana Profesora, czy logistyka ma już na tyle wypracowane solidne podstawy, by rzeczywiście stać się nauką?
Prof. Lech Bukowski: Nie mogę w tym momencie odpowiedzieć jednoznacznie ani tak, ani nie, lecz chciałbym przybliżyć problem w sposób kompleksowy. Zakładam, że nie musimy dyskutować, co to w ogóle jest nauka i że wszyscy zainteresowani problemem to wiedzą. Natomiast trzy aspekty trzeba w nauce wyróżnić. Pierwszy, to badania o charakterze naukowym, które w obszarze szeroko rozumianej logistyki są prowadzone od 25 - 30 lat na świecie, w Europie i Polsce. Jeśli pod tym względem rozpatrzymy naukowość logistyki, to odpowiedź jest twierdząca. Ale trzeba podkreślić, że badania dotyczące logistyki są zogniskowane na innych, uznanych już obszarach nauki, jak transport, badania operacyjne, zarządzanie, budowa i eksploatacja maszyn itd. To metoda, zwana w literaturze fachowej zapożyczaniem pewnych teorii do rozwiązywania nowych zagadnień, zadań i problemów w innych obszarach. Drugi aspekt związany jest z podziałem nauki na dziedziny i dyscypliny naukowe. I tu cała sprawa jest złożona i niejednoznaczna.

KOMODA i logistyka w Europie: Komodalność i Zintegrowane Zarządzanie Ruchem Miejskim

Artykuł przedstawia koncepcję komodalności oraz wskazuje na jej powiązanie z sektorem towarowym i pasażerskim. W tekście zwrócono uwagę na znaczenie e-logistyki w dążeniu do zrównoważonej mobilności, wynikającej z podejścia Unii Europejskiej, oraz krytyczną analizę projektu KOMODA, którego głównym celem jest opracowanie mapy drogowej z propozycjami działań, prowadzącymi do zdefiniowania zintegrowanej platformy e-logistycznej w Europie. Część końcową artykułu poświęcono na przedstawienie kroków koniecznych do osiągnięcia zintegrowanego zarządzania ruchem miejskim oraz kluczowej roli idei komodalności.

Efektywne narzędzia usprawniające funkcjonowanie firm: Etykiety logistyczne i sposoby drukowania oznaczeń kodowych - cz. 3

Efektywne narzędzia usprawniające funkcjonowanie firm: Etykiety logistyczne i sposoby drukowania oznaczeń kodowych - cz. 1

Efektywne narzędzia usprawniające funkcjonowanie firm: Etykiety logistyczne i sposoby drukowania oznaczeń kodowych - cz. 2

W poprzednich artykułach z cyklu efektywnych narzędzi elektronicznej gospodarki, usprawniających funkcjonowanie firm, omówiono celowość i korzyści z wdrażania etykiety logistycznej, możliwe sposoby tworzenia oznaczeń kodowych oraz oczekiwania firm w tym zakresie. W niniejszym - jak taką etykietę wydrukować i z użyciem jakich narzędzi ją wdrożyć, aby etykieta spełniała wszelkie wymogi merytoryczno - techniczne, a jej tworzenie było możliwie proste i tanie, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

Bezpieczne łańcuchy dostaw

Poczucie bezpieczeństwa jest jedną z podstawowych wartości dostarczanych klientowi, a kluczem do jej osiągnięcia stal się system śledzenia zarówno drogi przepływu produktu, jak i warunków realizacji tego przepływu w pełnym łańcuchu dostaw. Odpowiedzialność za produkt wymaga, aby w przypadku wystąpienia zagrożenia lub innej nieprawidłowości produkt był możliwie szybko wycofany z rynku oraz od wszystkich partnerów w łańcuchu dostaw.

Polskie porty morskie w roku 2008 - raport

Redakcja portalu logistyka.net.pl zaprasza do lektury raportu "Polskie porty morskie w roku 2008. Podsumowanie i perspektywy na przyszłość."
Raport przygotował zespół Actia Consulting. Actia Consulting specjalizuje się w badaniach rynkowych z zakresu transportu, turystyki, środowiska, projektów europejskich i doradztwa biznesowego.

Przewozy kontenerowe na Bałtyku wg Baltic Container Outlook 2009

Globalny kryzys wpływa na transport morski, co oczywiście odbija się na przewozach kontenerowych. Wg najnowszego raportu nt. przewozów kontenerowych na Bałtyku w 2008 r., The Baltic Container Outlook 2009, w  wyniku zmniejszenia tempa wzrostu morskich przewozów towarowych do 3 proc., światowe przewozy kontenerowe wzrosły jedynie o 5.1 proc., na Bałtyku zaś o 7.2 proc. W obecnej chwili przewiduje się, że transport kontenerowy na świecie i na Bałtyku odnotuje w tym roku spadki rzędu 20-30 proc.

Koncepcja optymalizacji procesu zaopatrzenia w przedsiębiorstwie handlowym

Zaopatrzenie w każdym typie przedsiębiorstwa stanowi bardzo ważną i złożoną część jego działalności. W przypadku przedsiębiorstw handlowych to fundamentalny obszar, od którego zależy ich rentowność i funkcjonowanie. Nie jest to bowiem samo zamawianie i kupowanie towarów. To proces obejmujący wiele działań, który jako dobrze współpracująca całość stanowi atut przedsiębiorstwa. W artykule przedstawiono koncepcję zaopatrzenia towarowego w przykładowym przedsiębiorstwie handlowym. Przyjęta koncepcja miała na celu obniżenie kosztów zaopatrzenia i magazynowania oraz usprawnienie przebiegu procesu zakupu.

Identyfikacja metodą RFID

Technologia identyfikacji oznaczana symbolem RFID (od angielskich słów Radio Frequency Identifikation) określana jest w języku polskim jako "identyfikacja przy pomocy fal radiowych" lub "identyfikacja modulacją sygnału radiowego". Technologia ta pojawiła się w aplikacjach związanych ze śledzeniem produktów w latach 80. Te bezprzewodowe systemy pozwalają na zdalny odczyt danych z kart plastikowych, radiowych przywieszek czy tzw. "pastylek", z odległości nawet do kilku metrów. W rezultacie są one komplementarną do technologii kodów kreskowych metodą znakowania i odczytu. Systemy RFID są najefektywniejsze w środowisku przemysłowym oraz innych niesprzyjających warunkach pracy, a także wszędzie tam, gdzie odczyt kodu kreskowego nie jest możliwy ze względu na duże zapylenie, brak bezpośredniego dostępu do oznakowanego obiektu, czy też działanie agresywnych chemikaliów.
 

Analiza ryzyka niepowodzenia wdrożenia ZSI

Podjęcie decyzji o wyborze i wdrożeniu zintegrowanego systemu informatycznego (ZSI) nie jest zagadnieniem prostym. Pomocą mogą służyć: dostawcy oprogramowania o wysokim stopniu funkcjonalności, doświadczeni konsultanci wdrożenia oraz referencje rynkowe dostawcy ZSI.
Doświadczenie konsultantów wdrożeniowych oraz zapewnienie dostawcy oprogramowania o odpowiednim stopniu funkcjonalności systemu są pojęciami względnymi, nie mającymi nawet charakteru szacunkowego w zakresie oceny przyszłej efektywności wdrożenia. Z punktu widzenia oszacowania przyszłych korzyści niewątpliwie najlepszym narzędziem decyzyjnym jest przegląd efektywności dotychczasowych wdrożeń konkretnego ZSI. Wdrożenie ZSI, podobnie jak budowa magazynu, zakup linii technologicznej, zakupu maszyn itp., jest przedsięwzięciem o charakterze inwestycyjnym. Dokonując wyboru, kadra zarządzająca powinna posłużyć się metodami, które zapewniają podjęcie najlepszej decyzji.
 

Polska - centrum dystrybucyjne Europy


Wywiad z Krzysztofem Jaśkiewiczem, leasing managerem w Pinnacle Poland.

Iwo Nowak: Czy na podstawie wielkości powierzchni i wyboru lokalizacji dotychczasowych inwestycji magazynowych w Polsce można wysunąć tezę, że nasz kraj staje się zapleczem magazynowo - logistycznym Europy?
Krzysztof Jaśkiewicz: Polska jest strategiczną lokalizacją dla każdej międzynarodowej firmy, która chce działać i rozwijać się w regionie Europy Środkowo - Wschodniej. Potencjał inwestycyjny wciąż jest tu bardzo duży - wystarczy porównać 8 metrów powierzchni magazynowej przypadającej w Polsce na osobę z 60 metrami przypadającymi średnio na jednego Europejczyka. Same uwarunkowania geograficzne są imponujące dla potencjalnych najemców. Lokalizacja, stanowiąca dogodną bazę wypadową na wschód, duża powierzchnia, dostęp do morza i dobrze rozwinięta sieć kolejowa sprawiają, że Polska jest kluczowym centrum dystrybucyjnym Europy i miejscem o ogromnym znaczeniu ekonomicznym.
I. N.: Jakie najciekawsze ruchy i zjawiska dało się zauważyć na polskim rynku nowoczesnych powierzchni magazynowych w ostatnim roku?
K. J.: Ciekawym zjawiskiem, jakie można było zaobserwować przez ostatni rok, było zniknięcie około 1,5% powierzchni magazynowej, która okazała się przestarzała, chociaż jeszcze niedawno uchodziła za nowoczesną. Jednym z wydarzeń na polskim rynku powierzchni magazynowych w 2008 roku było pojawienie się Pinnacle Central & Eastern Europe, specjalizującego się w dostarczaniu najwyższej klasy powierzchni magazynowej w całej Europie Środkowo - Wschodniej. Mając zapewniony jeden standard usług magazynowych, gwarantowany jednocześnie we wszystkich krajach tego regionu, firmy te stają się częścią sieci wystandardyzowanych i jednocześnie elastycznych systemów, procedur i rozwiązań z zakresu zarządzania magazynem. Jesteśmy dla najemców naszych magazynów także partnerem biznesowym. Polski rynek, tak jak inne rynki w Europie Środkowo - Wschodniej, to dynamicznie zmieniające się środowisko biznesowe.

Subskrybuj to źródło RSS