Smart city to konieczność. Miasto musi być konkurencyjne we wszystkich aspektach
Rozmowa z dr inż. Marcinem Krupą, prezydentem Katowic.
Rozmowa z dr inż. Marcinem Krupą, prezydentem Katowic.
Rozmowa z Małgorzatą Jarosińską - Jedynak, wiceminister w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Pełnomocnikiem Rządu do spraw przygotowania Światowego Forum Miejskiego w Katowicach w 2022 r.
Ponad 156 tys. europejskich firm polega na dostawcach z Rosji lub Ukrainy. To o 11 tys. mniej przedsiębiorstw niż tych uzależnionych od dostaw wyłącznie z regionu Szanghaju. Postępująca zależność Europy od Chin sprawia, że globalny szok gospodarczy wywołany wojną na Ukrainie może być tylko preludium do kolejnej katastrofy, jeśli firmy nie podejmą realnych kroków w kierunku skracania łańcuchów dostaw. Dane pokazują, że biznes nie ma na to ochoty, ale jeśli już zwróci się ku Europie, to Polska ma szansę stać się zapleczem logistycznym i produkcyjnym Starego Kontynentu. Mamy bardzo konkurencyjne koszty pracy w przemyśle i logistyce, wykształcone kadry, galopujący rynek magazynowy, położenie blisko rynków zbytu i kilka innych atutów.
Jeszcze kilkanaście lat temu każda firma pracowała w oparciu o dokumentację papierową. Nie był to jednak wybór, lecz konieczność podyktowana brakiem alternatywy. Dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej, a firmy, które zdecydowały się na pozostanie przy papierowej dokumentacji, należą do zdecydowanej mniejszości. Większość świadomych przedsiębiorstw prędzej czy później decyduje się bowiem zastąpić tradycyjny obieg dokumentów w firmie jego elektronicznym odpowiednikiem. Dlaczego to jedna z najlepszych decyzji, jakie obecnie można podjąć?
Wraz z rozwojem internetu, obserwujemy kolejne zmiany, zmierzające ku temu, by poprawić nasz komfort życia. W przeważającej mierze dotyczą przeniesienia podstawowych czynności do wirtualnego świata. „Czarny łabędź” w postaci pandemii trwającej od marca 2020 r. i wprowadzane lokalnie lockdowny spowodowały duże ograniczenia w codziennym funkcjonowaniu, również w obszarze tradycyjnych metod dostarczania towarów i usług na całym świecie. Tym samym w nieoceniony sposób przyspieszyły automatyzację i cyfryzację tego sektora, a także rozwój przydatnych technologii, takich jak blockchain. Czy czeka na życie bez wychodzenia z domu? Komentuje Karol Frankowski, Leasing Manager, Hines Polska Sp. z o.o.
Właściwości użytkowe i estetyczne drewna, jego odnawialność, magazynowanie węgla i inne korzyści środowiskowe wiążące się z jego zastosowaniem sprawiają, że jest ono coraz częściej wykorzystywane w różnych sektorach gospodarki: od tradycyjnych przemysłów drzewnych po nowoczesne budownictwo (w tym drewniane), biotechnologię i bioenergię. Nasilająca się konkurencja i zmieniające się warunki klimatyczne powodują, że coraz pilniejsza staje się kwestia zapewnienia, w sposób zrównoważony, odpowiedniej ilości surowca drzewnego na rynku.
Zewnętrzne automaty paczkowe SwipBox Infinity pojawiły się na rynku niewiele ponad dwa lata temu po serii udanych testów na terenie wybranych krajów skandynawskich. Wolnostojące urządzenia są zasilane przez wbudowany akumulator, a ich żywotność sięga nawet do dziesięciu lat. Ponadto, są obsługiwane za pomocą dedykowanej aplikacji mobilnej, która komunikuje się z urządzeniem przez Bluetooth.
W wyniku wojny na Ukrainie Polska będzie musiała zmienić łańcuchy dostaw metali, bo w 2021 r. blisko 10 proc. sprowadzonego żelaza i stali pochodziło z Ukrainy, a drugie tyle trafiało do nas z Rosji i Białorusi. Rozmowa z Piotrem Arakiem, dyrektorem Polskiego Instytutu Ekonomicznego
Rozpoczęcie pracy w Polsce przez specjalistów IT, uciekających przed wojną z Ukrainy czy krajów agresora, którzy nie chcą ponosić kosztów decyzji swoich władz, to szansa zarówno dla tych osób, jak i dla naszego kraju. O możliwościach rozwoju polskiego IT rozmawiamy z Kingą Marczak, General Manager w firmie HRS-IT.
Polski Instytut Transportu Drogowego opublikował raport o zarobkach kierowców zawodowych w Polsce. W tym roku publikacja została również poszerzona o nowoczesne technologie wykorzystywane w transporcie drogowym. Z najnowszych badań wynika, że tylko 28,1% badanych kierowców zarabia poniżej 5000 zł netto.