Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Koncepcja centrum ochrony i monitoringu podwodnego portu morskiego

Rosnące znaczenie polskich portów morskich (zwłaszcza po wstąpieniu Polski do NATO) związane z ich położeniem oraz potencjalnymi możliwościami do zabezpieczenia różnego rodzaju działań militarnych, stwarza dla nich nowy rodzaj zagrożenia. Można oczekiwać pojawienia się prób wtargnięcia i penetracji na terenach portowych grup terrorystycznych, dywersyjnych oraz innych ukierunkowanych na różne wrogie działania. W artykule zaprezentowano rozwiązanie będące przykładowym modelem struktury centrum monitoringu basenów portowych i jako pewna koncepcja może w przyszłości okazać się przydatna. Wiele elementów tego modelowego rozwiązania już istnieje, a dodając do niego szereg nowych rozwiązań, z uwzględnieniem monitoringu podwodnego, model taki może być praktycznie wykorzystany i funkcjonować niemalże we wszystkich polskich portach.

Analiza możliwości zastosowania ogniw paliwowych w autonomicznych platformach podwodnych

Podstawowym warunkiem jego zapewnienia jest wykorzystanie źródła energii o wysokiej sprawności. Takim źródłem może być ogniwo paliwowe, czyli urządzenie elektrochemiczne, które w bezpośrednim procesie zamienia energię chemiczną zgromadzoną w paliwie na energię elektryczną. W artykule przedstawiono wyniki analizy wymagań objętościowych układu wykorzystującego ogniwo paliwowe zapewniającego czas pracy porównywalny z stosowanym dotychczas akumulatorem.

Analiza typowych uszkodzeń autobusów w aspekcie ekologii na przykładach przedsiębiorstw komunikacji miejskiej

W artykule przedstawiono informacje dotyczące typowych uszkodzeń autobusów wykorzystywanych w transporcie miejskim z punktu widzenia ekologicznego. Opisano najczęściej występujące uszkodzenia autobusów, przyczyny pojawiania się tych uszkodzeń oraz jak uszkodzenia zwłaszcza niedomagania silnika spalinowego mogą oddziaływać na środowisko naturalne.

Logistic center simulation

Logistic centers are beneficial in the entire scale of their importance, ranging from the economic, ecological up to the social benefits. The costs for the construction of the logistics centers are very high. It is therefore important to set up the sufficient capacity for all partial parts of the logistic center. One possibility is to use the simulation processes to verify the expected future operations in the logistics center. This article deals with the benefits of the simulation processes and their possible use in the design of the new logistics centers.

Informatyzacja logistyki transportowej

Na wdrożenie nowoczesnych narzędzi do zarządzania łańcuchem dostaw decyduje się coraz więcej przedsiębiorstw z różnych branż. Konsekwentna implementacja może przyczynić się do optymalizacji procesów wewnątrzorganizacyjnych, wymiany informacji pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesu, a przede wszystkim redukcji kosztów. Obecnie nie poszukuje się już rozwiązań wyłącznie dla samych usprawnień i optymalizacji. Dąży się do wpływu inwestycji na możliwość wzrostu rentowności także poprzez mądre oszczędności.

Wspomaganie projektowania systemu sensorów obserwacyjnych na śródlądowych drogach wodnych z wykorzystaniem oprogramowania ArcGIS

W ostatnich latach obserwuje się tendencje rozwijania nawigacji śródlądowej głównie w zakresie utworzenia rzecznych systemów informacyjnych pokrywających swoimi usługami strategiczne odcinki dróg wodnych. Zadaniem rzecznych systemów informacyjnych jest dostarczenie zharmonizowanych usług informacyjnych wspierających zarządzanie ruchem i transportem w żegludze śródlądowej oraz jego koordynację z innymi gałęziami transportu.

Analiza stanu bezpieczeństwa polskich dróg w kontekście ruchu pojazdów silnikowych jednośladowych

Artykuł zawiera analizę stanu bezpieczeństwa ruchu pojazdów silnikowych jednośladowych na przestrzeni lat 2005 - 2009 w Polsce z szczególnym uwzględnieniem powiatu radomskiego. W materiale zawarto dane liczbowe dotyczące przyczyn wypadków, wieku kierowców oraz statystycznych miejsc w których dochodzi do incydentów drogowych z udziałem motocyklistów.

Morskie przewozy kontenerowe jako generator zmian

Wprowadzenie konteneryzacji do transportu oznaczało wielką jakościową zmianę, która - jak się okazało - ukształtowała nie tylko środki transportu i porty, ale również organizację łańcuchów transportowych i inne elementy naszej rzeczywistości. Obniżając koszty transportu umożliwiła procesy globalizacji produkcji wpływając na całą gospodarkę światową. Artykuł analizuje zmienny charakter rynku przewozów kontenerowych, który szczególnie wyraźnie ujawnił się w okresie ostatniego kryzysu. Wychodząc z tej analizy zauważono procesy, które zmieniają współczesne oblicze transportu kontenerowego i ich skutki dla portów.
Subskrybuj to źródło RSS