Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Problematyka kolizji dzikich zwierząt z pociągami w aspekcie psychologii zwierząt oraz bezpieczeństwa ruchu pociągów

W artykule przedstawiono problem kolizji zwierząt z pociągami w aspekcie środowiskowym i technicznym, pokazując jego przyczyny, skutki oraz sposoby zapobiegania wypadkom. Przeanalizowano przyczyny kolizji zwierząt z pociągami wskazując na to, co skłania zwierzęta do przekraczania linii kolejowej i przebywania na torowisku, przyczyny dlaczego zwierzęta nie uciekają przed pociągiem. Pokazano skutki środowiskowe i ekonomiczne wypadków, zreferowano też metody prewencyjne: pasywne, czyli połączenie grodzenia linii kolejowej z budową przejść dla zwierząt, oraz aktywne, czyli zastosowanie elementów odblaskowych typu “wilcze oczy” i akustycznych urządzeń ochrony zwierząt typu “UOZ-1”.

Spośród istniejących form żeglugi śródlądowej, najefektywniejszym rozwiązaniem

wg kryterium minimalizacji czasu przeładunku oraz maksymalizacji zasięgu pływania, jest żegluga rzeczno-morska. Jej specyficzne cechy, takie jak wysoki poziom bezpieczeństwa, duży zasięg, niska energochłonność czy duża nośność i ładowność statków czynią z niej kluczowy rodzaj transportu europejskiego. Sukces żeglugi rzeczno-morskiej jest jednak uwarunkowany drożnością szlaków wodnych, stanem infrastruktury portów rzecznych oraz zapotrzebowaniem na rynku usług przewozowych.

Klasyfikacje środków redukcji ryzyka zagrożeń w warstwowych modelach systemów bezpieczeństwa w transporcie

Streszczenie: Artykuł jest wprowadzeniem do analizy funkcjonowania systemów bezpieczeństwa obiektów w systemach transportowych z wykorzystaniem ich warstwowych modeli. Podano definicję systemu bezpieczeństwa. Dokonano przeglądu definicji dotyczących środków redukcji ryzyka zagrożeń jako elementów tych systemów. Przedstawiono klasyfikacje środków redukcji ryzyka zagrożeń. Przedstawiono koncepcję identyfikacji warstw modeli systemów bezpieczeństwa w oparciu o opracowane klasyfikacje.

Transport kolejowy - istotny element systemu logistycznego polski

W pracy przedstawiono wybrane informacje dotyczące transportu kolejowego jako jednego z istotnych elementów systemu logistycznego Polski. Opisano wybrane problemy polskiej kolei i porównano transport kolejowy z samochodowym. Oceniono możliwości wykorzystania potencjału przewozowego przedsiębiorstw kolejowych w realizacji zadań przewozowych w ruchu pasażerskim i towarowym. Dodatkowo przedstawiono wybrane prognozy przewozów kolejowych zawarte w Master Planie dla transportu kolejowego w Polsce do roku 2030.

Diagnozowanie czynników bezpieczeństwa obsługi materiałów niebezpiecznych w obrocie portowo-morskim

W opracowaniu zaprezentowano specyfikę obsługi materiałów niebezpiecznych w obszarze portowo-morskim. Są to przeważnie ładunki przewożone w kontenerach, podlegające odpowiednim przepisom bezpieczeństwa i zachowaniom w czasie transportu oraz manipulacji przy załadunkach i wyładunkach. Ze względu na swoje właściwości wybuchu, niszczenia, rażenia są niebezpieczne dla życia ludzi i otoczenia. Poznanie czynników zagrożeń umożliwia identyfikację czynników przeciwdziałania jako czynników bezpieczeństwa. Włączenie czynników bezpieczeństwa w system prewencji umożliwia ich diagnozowanie. W referacie przedstawiono również narzędzie diagnozowania tych czynników jako audit bezpieczeństwa - element systemu zarządzania bezpieczeństwem materiałów niebezpiecznych.

Determinanty załadunku i wyładunku jednostek pływających żeglugi śródlądowej poza portami rzecznymi w sytuacjach kryzysowych

W artykule przedstawione zostaną możliwości i ograniczenia w zakresie załadunku lub wyładunku jednostek pływających żeglugi śródlądowej z poza portami rzecznymi i morskimi. Dokonana zostanie analiza i ocena czynników, które determinują możliwości za- i wyładunku poza portami. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na elementy struktury brzegowej oraz konstrukcji inżynieryjnych ograniczających oraz wspomagających ten proces. Wypracowane zostaną postulaty w tym zakresie, obejmujące przedsięwzięcia organizacyjne oraz konstrukcyjne dotyczące brzegów śródlądowych dróg wodnych. Rozważania prowadzone będą w aspekcie przedsięwzięć związanych z bezpieczeństwem wewnętrznym, a przede wszystkim okresem likwidacji skutków katastrof żywiołowych i ekologicznych.
Subskrybuj to źródło RSS