Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Ryzykiem w transporcie

Streszczenie. W referacie przedstawiono autorską koncepcję „trzech pięter” zarządzania ryzykiem w transporcie. Takie spojrzenie na zarządzanie ryzykiem wynika z trój-interpretacji pojęcia systemu oraz z procesowego podejścia do interpretacji systemu transportu. Tytuł referatu sugeruje hierarchiczność zarządzania ryzykiem, ale nie jest to takie oczywiste i dlatego lepiej mówić o zarządzaniu ryzykiem na trzech poziomach systemu transportowego: 1. poziomie elementów struktury systemu; 2. poziomie procesów realizujących cele systemu; 3. poziomie „zachowań” systemu.

Przedmiot i zadania nawigacyjno-hydrograficznego zabezpieczenia działalności ludzkiej na morzu

W referacie podjęto próbę przedstawienia przedmiotu nawigacyjnohydrograficznego zabezpieczenia całej działalności ludzkiej na morzu, tj. zarówno działalności „nawigacyjnej”, głównie transportu morskiego, jak i działalności „nienawigacyjnej”, zwanej działalnością specjalną. Przedstawiono również cele i zadania poszczególnych rodzajów nawigacyjno-hydrograficznego tej działalności. Referat stanowi próbę nowego, tj. znacznie różniącego się od dotychczasowego przedstawienia problemu nawigacyjno-hydrograficznego zabezpieczenia działalności ludzkiej na morzu.

Narzędzie oceny właściwości operatora środka transportu

Streszczenie: Przedmiotem wypowiedzi jest narzędzie umożliwiające reagowanie na zmianę stanu psychofizycznego operatora środka transportu. Istotą narzędzia jest analiza obrazu widoczności gałki ocznej operatora realizowana w środowisku MatlabSimulink, w rezultacie której oceniana jest właściwość człowieka wyrażona stanem jego przydatności do funkcji sterujących. Aplikacja może być przydatna dla podniesienia bezpieczeństwa czynnego w transporcie.

Dokładność pozycjonowania współczesnych systemów nawigacji satelitarnej a przepustowość portów lotniczych

W grudniu 2009 roku w rejonie lotniska Warszawa Okęcie wprowadzono precyzyjną nawigację obszarową o dokładności ± 1 mila morska (± 1 852 m). W pracy analizowany jest problemem jak wprowadzenie nowych metod pozycjonowania i nawigacji w rejonie portów lotniczych wpływa na przepustowość i bezpieczeństwo operacji lotniczych. Podstawowym parametrem oceny nawigacyjnej portu lotniczego i jego rejonu jest przepustowość dla operacji lotniczych startu i lądowania. Do wyznaczenia wpływu zmiany sposobu nawigacji na przepustowość portu lotniczego opracowano uproszczony model operacyjny rejonu portu lotniczego.

Monitorowanie ruchu statków powietrznych i pojazdów służb porządku publicznego z wykorzystaniem GNSS - cz. 1

Monitorowanie ruchu statków powietrznych i pojazdów służb porządku publicznego z wykorzystaniem GNSS - cz. 2

Zgodnie z tendencjami światowymi GNSS znajduje szerokie zastosowanie jako źródło pozycjonowania w różnego rodzaju systemach śledzenia obiektów. Proponowany system monitorowania składa się z trzech podstawowych komponentów: podsystemu pozycjonowania - pokładowych odbiorników GNSS, podsystemu transmisji danych, podsystemu zobrazowania danych i zarządzania akcją ratowniczą (sytuacją kryzysową). W celu oceny przydatności proponowanych rozwiązań prowadzone są badania związane z dokładnością pozycjonowania, zasięgiem i ciągłością działania. Artykuł zawiera charakterystykę poszczególnych elementów systemu oraz wyniki badań z pierwszego etapu realizacji projektu.

Optymalizacja nieliniowego zadania transportowo - produkcyjnego dla przetwarzania odpadów

W artykule rozważana jest optymalizacja zadania transportowo - produkcyjnego w odniesieniu do przetwarzania odpadów medycznych. Dla istniejącej sieci punktów gromadzenia odpadów i zakładów ich przetwarzania, zgodnie z przyjętym algorytmem, należy wyznaczyć optymalny pod względem kosztowym rozdział zadań przewozowych do odpowiednich spalarni. Przyjęto, że funkcje określające koszty przerobu są wielomianami drugiego stopnia. Do rozwiązania problemu wykorzystano program napisany w środowisku MatLab bazujący na algorytmie wyrównywania kosztów krańcowych WKK.

Projekt i badanie własności czterokołowego robota mobilnego

Artykuł prezentuje projekt i badanie własności funkcjonalnych kołowego robota mobilnego stosowanego dla celów inspekcyjnych lub lekkich transportowych. Opracowano konstrukcję czterokołową napędzaną silnikami DC bez sprzężenia zwrotnego bezpośredniego. Dla opracowanej konstrukcji zaprojektowano dwupoziomowy układ sterowania w oparciu o mikrokontroler ATmega328P, sensor zbliżeniowy, kamerę wideo oraz bezprzewodową transmisję sygnałów w standardzie WI-FI a następnie opracowano algorytmy sterowania wykorzystujące analizę sygnału z czujnika zbliżeniowego oraz analizę obrazu w oparciu o bibliotekę OpenCV. Układ i algorytmy sterowania umożliwiają autonomiczną pracę robota oraz sterowanie manualne. W oparciu o wykonany prototyp przeprowadzono testy i badanie własności jezdnych robota.

Integrating railway services into the supply chain at the last mile of the transshipment interface seaport-rail

Abstract: The paper considers the transhipment process between sea ships and railways as a critical hinge where goods are moved from one transport mode to another one. By linking them, a transport chain is created. During research it has been found out that processes between the intermediaries of the transport chain seaport-rail are not well organised and adjusted.
Subskrybuj to źródło RSS