Zaloguj się

WIEDZA: pozostałe zagadnienia

Model procesowy szacowania ryzyka badań statków powietrznych

W artykule przedstawiono model procesowy szacowania ryzyka w poszczególnych procesach realizacji badań statków powietrznych. Prawidłowe wykonanie badań rzutuje na zachowanie zasad bezpieczeństwa podczas eksploatacji SP oraz optymalizację czasu, metod, zasobów ludzkich i infrastruktury. Wykorzystanie takiego modelu zapewnia skuteczną i efektywną realizację badań, ogranicza liczbę błędów i zapobiega wystąpieniu zagrożeń poprzez wdrożenie zaplanowanych działań.

Prognozowanie skutków wypadków drogowych w polsce

W pracy rozpatrzono zagadnienie prognozowania skutków wypadków drogowych w Polsce w 2011r. Prognoza wykonana na podstawie danych rocznych prowadzi do optymistycznego wniosku, że tendencja spadkowa występująca w latach 2008-2010 zostanie utrzymana w 2011r. Kolejna prognoza została wykonana dla danych kwartalnych obejmujących lata 2006-2010. Weryfikacja wyników prognozy na podstawie obserwacji z dwóch pierwszych kwartałów 2011r. zaprzecza powyższemu wnioskowi, co oznacza załamanie tendencji spadkowej występującej w ostatnich trzech latach.

Zgrywanie obrazu radarowego z mapą morską metodą wyrównania

Obraz radarowy jest źródłem wielu informacji przydatnych do prowadzenia nawigacji. W strefie przybrzeżnej informacje pozyskane z obrazu radarowego wykorzystuje się do wyznaczania pozycji, manewrowania w rejonach rozgraniczenia ruchu, na podejściach do portów itp. Na otwartym akwenie radar jest niezbędny podczas planowania manewrów zapobiegawczych oraz do prowadzenia obserwacji w celu wczesnego wykrycia niebezpieczeństw. Artykuł przedstawia problemy związane z dopasowaniem obrazu radarowego do mapy morskiej. W końcowym etapie tego zadania wykorzystuje się geodezyjne metody wyrównania w celu precyzyjnego zgrania obu obrazów. Takie dopasowanie umożliwia wyznaczenie pozycji jednostki metodą porównawczą.

Niskociśnieniowe rtęciowe lampy wyładowcze jako źródło zakłóceń

Obecnie częściej niż kiedykolwiek dotąd spotkamy się z coraz nowszymi rozwiązaniami urządzeń oświetleniowych. Skupiając się na niskociśnieniowych lampach wyładowczych to zmieniają się one zarówno w rozwiązaniach technologicznych lampy wyładowczej jak i układów stabilizacyjnozapłonowych. Wszystkie te rozwiązania różnią się zasadniczo układem sprzężenia lampy z zasilaniem oraz częstotliwością prądu w obwodzie lampy, co w sposób istotny wpływa zarówno na parametry świetlne, jak i rodzaj generowanych zakłóceń. W niniejszym artykule przedstawiono wyniki badań teoretycznych i eksperymentalnych widma prądu pobieranego z sieci przez układy lamp fluorescencyjnych.

Ocena wpływu stanu struktury materiału na odporność na zużywanie tribologiczne

W pracy przedstawiono podstawy badania maksymalizacji odporności na zużywanie tribologiczne układów ciał stałych. Przedstawiono wnioski z badań próbek metali w warunkach maksymalnej odporności na zużywanie tribologiczne. Przeprowadzony eksperyment wykazał istotny wpływ struktury materiału elementów układu ciernego na wartość pracy właściwej zużycia w funkcji temperatury dla tego układu. Stwierdzono, że najbardziej korzystne było skojarzenie materiału miękkiego o strukturze sferoidytycznej z materiałem twardym perlityczno-ferrytycznym (również o strukturze drobnoziarnistej). Badania odporności na zużywania tribologiczne wykazały, że nawet niewielka zmiana struktury materiału jednego z elementów pary trącej powoduje zmianę odporności na zużycie układu.

Zastosowanie diod led w technologii doświetlania zakrętów

Diody LED charakteryzują się duża sprawnością, długą żywotnością oraz niskim poziomem zużycia energii. Dzięki tym zaletom znalazły one zastosowanie w branży motoryzacyjnej. W artykule przedstawiono systemy doświetlania zakrętów: dynamiczne i statyczne oraz dokonano analizy porównawczej oświetlenia LED z oświetleniem konwencjonalnym stosowanym w systemach statycznego doświetlania zakrętów.

Hydropneumatyczne zawieszenie inżynieryjnego robota wsparcia

Zadania te często realizowane są w trudnodostępnym terenie i wymagają użycia osprzętów roboczych o znacznych udźwigach. Determinuje to konieczność wyposażenia robotów w zawieszenie o specjalnej konstrukcji dostosowanej do realizowanej przez nie funkcji. W referacie przedstawiono układ hydropneumatycznego zawieszenia Robota Wsparcia Inżynieryjnego (RWI) oraz jego model wraz z wynikami badań symulacyjnych.

Marketing v Čase hospodÁrskej krÍzy

Autor vo svojom príspevku stručne analyzuje príčiny finančnej a hospodárskej krízy. Základnou príčinou bol nedostatok kapitálu, ktorý sa vo svete kompenzoval úvermi. V konečnom dôsledku sa hlavným problémom stáva spotreba a nie financie.
Subskrybuj to źródło RSS