Zaloguj się

WIEDZA: pozostałe zagadnienia

Nawigacyjne aspekty bezpieczeństwa żeglugi w rejonach instalacji przybrzeżnych transport bezpieczeństwo nawigacja

Artykuł w skrótowej formie porusza niektóre aspekty bezpieczeństwa żeglugi w rejonach instalacji przybrzeżnych jakimi są farmy wiatrowe. Podstawowe kwestie ekonomiczne ich eksploatacji zostały poruszone we wstępie. Następnie przedstawiono takie problemy nawigacyjnego zabezpieczenia bezpieczeństwa żeglugi w rejonie jak: identyfikacja i oznakowanie poszczególnych elementów instalacji oraz granice i ich wpływ na żeglugę w akwenie. Forma artykułu ogranicza autorów jedynie do poruszenia podstawowych aspektów nawigacyjnego zabezpieczenia w szeroko pojętym problemie bezpieczeństwa żeglugi w rejonie farm wiatrowych.

Uszkodzenia, sprężarki chłodnicze, chropowatość powierzchni.

W pracy przedstawiono wyniki badania zużycia węzłów tarcia rzeczywistej sprężarki chłodniczej. Badania wykonano na stanowisku badawczym składającym się z rzeczywistych elementów układu chłodniczego. Na urządzeniu tym można symulować różne niekorzystne prace sprężarki. Wykonano badania wpływu obecności mieszaniny oleju i ciekłego czynnika chłodniczego w sprężarce na zużycie powierzchni oraz wpływ obecności gorących gazów czynnika chłodniczego w karterze sprężarki na zużycie węzłów tarcia. Do analizy zużycia wybrano następujące elementy ruchowe sprężarki: tłok, cylinder tłoka i powierzchnie wału korbowego. Praca zawiera porównanie profili chropowatości powierzchni przed i po próbach badawczych.

Wybrane zadania dynamiki analitycznej z zastosowaniem prawa zachowania momentu pędu. Część I mechanika teoretyczna i analityczna, pęd, moment pędu (kręt), równania ruchu układów

W referacie rozwiązano kilka trudniejszych zadań, których rozwiązania opierają się na podstawowym prawie dynamiki klasycznej, jakim jest prawo zachowania momentu pędu. Podano rozwiązania tych zadań, a wyniki rozwiązań szczegółowo przeanalizowano.

Wpływ uszkodzeń instalacji elektrycznej pojazdów samochodowych na pracę układu wtryskowego instalacja elektryczna, napięcie zasilania, wtryskiwacz, czas wtrysku, rezystancja, diagnostyka

Instalacja elektryczna ma decydujący wpływ na sprawność i poprawną pracę pojazdów samochodowych. Ze względu na ciężkie warunki pracy, a w szczególności wysoką i niską temperaturę oraz dużą wilgotność, częstym problemem w poprawnym jej działaniu staje się niewielka zmiana rezystancji przewodów oraz wzrost rezystancji przejścia na stykach i złączach. Jest to duży problem zarówno dla właściciela pojazdu, jak i diagnostów, którzy starają się znaleźć przyczynę niesprawnego działania. W artykule zaprezentowano wpływ w/w uszkodzeń na pracę układu wtryskowego pojazdów samochodowych o zapłonie iskrowym, a także możliwości i sposoby ich wykrywania. Użyto w tym celu dwóch popularnych układów wtryskowych stosowanych w samochodach osobowych marki Nissan 200sx oraz motocyklach Suzuki GSX-R600.

Inteligentne Systemy Transportowe, Wizyjne śledzenie ruchu, Superrozdzielczość

W artykule przedstawiono metodę wykorzystania algorytmu superrozdzielczości dla pojedynczej kamery rejestrującej obraz drogi. Pojazdy o rozmiarze mniejszym od jednego piksela pobudzają cały piksel, przez co estymacja ich położenia i prędkości jest utrudniona. Wykorzystanie algorytmu Spatio-Temporal Track-Before-Detect (ST-TBD) pozwala na śledzenie obiektów subpikselowych, jednak istnieją takie trajektorie, dla których estymacja subpikselowa nie jest możliwa. Zaproponowane rozwiązanie bazuje na kamerze, która jest nieznacznie przesuwana w pionie i poziomie w celu rejestracji obrazu sceny pozwalającego na osiągnięcie efektu superrozdzielczości w celu dokonania fuzji danych w przestrzeni stanu. W artykule przeanalizowano konfigurację śledzenia 1D odpowiadającego najgorszej możliwej trajektorii. Dla 40 różnych prędkości obiektu wyznaczono średni błąd położenia bezwzględnego dla systemu z algorytmem ST-TBD oraz z tym samym algorytmem wspomaganym dodatkowym filtrem. Rozwiązanie drugie bazujące na hierarchicznym śledzeniu pozwoliło na ponad dwukrotne zmniejszenie średniego błędu maksymalnego oraz uzyskanie trzykrotnie mniejszego błędu średniego.

Zmienna losowa pewna, funkcja rozkładu gęstości prawdopodobieństw, delta Diraca, charakterystyki niezawodnościowe, rozkład Gaussa

W artykule przedstawiono niekonwencjonalną metodę określania własności niezawodnościowych sprzęgieł ciernych, poprzez zastosowanie tzw. zmiennej losowej pewnej. Za funkcję rozkładu gęstości prawdopodobieństwa tejże zmiennej, można uważać deltę Diraca i wykorzystać do opisu uszkodzeń/dysfunkcji pewnej grupy obiektów mechanicznych.

Stateczność pojazdów szynowych i samochodowych

Praca zawiera kilka różnych podejść do zagadnienia stateczności modeli matematycznych pojazdów szynowych i samochodowych. Przeprowadzono analizę stateczności technicznej modelu matematycznego opierając się na właściwościach maksymalnej i minimalnej wartości własnej macierzy stanu (otrzymanej z równań ruchu układu pojazdu szynowego z wózkami 25TN) oraz wyznaczając funkcję Lapunowa. Zbadano stateczność tego modelu ze względu na parametry, na które funkcja Lapunowa jest najbardziej wrażliwa (badania wrażliwości pokazano w pracy [3]).

Analiza numeryczna wpływu obciążeń komunikacyjnych na infrastrukturę kanalizacyjną

Nawierzchnie z materiału kamiennego, stosowane bardzo często na placach miejskich, łączą walory estetyczne z funkcjonalnością, zapewniając trwałość w bardzo długim okresie eksploatacji. Obciążenia działające na tego typu nawierzchnie są nieco inne niż w przypadku typowych konstrukcji drogowych i obejmują ruch pieszy oraz ograniczony ruch pojazdów. W pracy przedstawiono analizę stanu naprężenia i przemieszczenia przykładowej konstrukcji nawierzchni sztywnej wykonanej z płyt granitowych. Sformułowano zadanie płyty spoczywającej na wielowarstwowej półprzestrzeni sprężystej a następnie rozwiązano je za pomocą metody elementów skończonych. Wyniki porównano z rozwiązaniem analitycznym zaproponowanym przez H. M. Westergaarda.

Subskrybuj to źródło RSS