Zaloguj się

WIEDZA: logistyka

Poprawa pracy i zagospodarowania magazynu

Właściciele współczesnych przedsiębiorstw doskonale zdają sobie sprawę, że dobrze zorganizowany system logistyczny jest kluczem do konkurowania z najlepszymi. Optymalizacja przepływów materiałowych, informacji z nimi związanych oraz innych czynników dotyczących przechowywania towarów w magazynach wpływają przede wszystkim na efektywność gospodarowania. Sprawnie i harmonijnie prowadzona polityka magazynowa przedsiębiorstwa z punktu widzenia ekonomicznego, umożliwia firmie przede wszystkim minimalizację kosztów, w tym kosztów utrzymania zapasów i infrastruktury magazynowej. Ponadto zapewnia ciągłość dostaw od momentu procesu produkcji, aż do przekazania gotowego wyrobu finalnemu odbiorcy.

Identyfikacja potencjałów optymalizacyjnych przez analizę marnotrawstw w perspektywie zrównoważonego wykorzystania zasobów

W otoczeniu pełnym turbulentnych zmian, przedsiębiorstwa aby osiągnąć sukces rynkowy wykorzystują nadarzające się okazje oraz unikają powstających zagrożeń, jednocześnie wprowadzając zmiany wewnątrz organizacji (eliminują słabości i rozwijają mocne strony). Drogę do osiągnięcia sukcesu należy rozpocząć od identyfikacji słabości celem ich eliminacji. Warto podejmować się takich działań, na które ma się wpływ, w związku z czym warto doskonalić realizację procesów wewnętrznych, gdyż istnieje szansa wprowadzenia rzeczywistych zmian ukierunkowanych na poprawę, co warunkuje sukces. Podejmowanie działań zorientowanych na zmianę otoczenia może okazać się trudne do realizacji, nieskuteczne, albo przynieść niemiarodajne skutki. W związku z powyższym warto przyjąć podejście “do wewnątrz organizacji”.

Racjonalizacja produkcji i systemu zarządzania zapasami w wyniku zastosowania metody Kanban

Współcześnie widoczne są nowe trendy w zarządzaniu firmami produkcyjnymi. Ze względu na obecny poziom konkurencyjności oraz otwierające się nowe rynki (nie tylko zbytu, ale i produkcji, takie jak Brazylia czy Indie) dąży się do wzrostu znaczenia firm rodzimych. Tylko przedsiębiorstwa, które potrafią wyeliminować ze swoich kosztów marnotrawstwo oraz są w stanie spełnić coraz większe wymagania klientów mają szansę na sukces w przyszłości i dalszy rozwój.

Poprawę pozycji konkurencyjnej mogą zapewnić procesy usprawniające funkcjonowanie organizacji. Ich realizacja może nastąpić przy wykorzystaniu takich systemów sterowania produkcją, jak:
- MRP,
- Just in Time,
- Kanban.

Bezpieczeństwo informacji jako element kształtowania łańcuchów dostaw operatorów logistycznych

Realizacja usług logistycznych i zapewnienie wysokiego poziomu ich jakości, związana jest oprócz fizycznego przemieszczania ładunków również z przepływem informacji. Jednakże niekontrolowany przepływ informacji dotyczących różnorodnych przedsięwzięć związanych zarówno z operacyjnymi, jak również strategicznymi działaniami operatorów usług logistycznych, w istotny sposób determinuje poziom bezpieczeństwa realizowanych łańcuchów dostaw. Tym gorzej, jeżeli działania na rzecz przepływu informacji mają celowo szkodliwy charakter, który skierowany jest na pozyskiwanie chronionych danych technologicznych, handlowych lub organizacyjnych operatorów logistycznych. Inżynieria bezpieczeństwa informacji wraz z rozwojem zaawansowanych technologii informatycznych, staje się obecnie jedną z kluczowych kwestii związanych z realizacją łańcuchów dostaw. Aktualnie wielu operatorów usług logistycznych boryka się z problemami zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa przepływu informacji. Celem artykułu jest zaprezentowanie wyników badań związanych z bezpieczeństwem informacji wśród operatorów usług logistycznych.

Determinacja przyczyn źródłowych opóźnień w produkcji małoseryjnej i wieloasortymentowej

Produkcja małoseryjna i wieloasortymentowa charakteryzuje się dużym poziomem zmienności produkowanego asortymentu, dużym poziomem ogólności standardów i procedur oraz wymaga się od niej dużej elastyczności. Ten rodzaj działalności przedsiębiorstwa od inżynierów produkcji i logistyki by analizowali systemy produkcyjne z uwzględnieniem dominującej pozycji czynnika ludzkiego. Wynika to z dużej wagi indywidualnych decyzji ludzi odpowiedzialnych za działania produkcyjne, zazwyczaj istotnie większe niż w produkcji seryjnej. Produkcja małoseryjna i wieloasortymentowa jest pod tym względem podobna do produkcji jednostkowej – duża zmienność powoduje konieczność wysokiego stopnia elastyczności, której nie da się osiągnąć bez wykorzystania naturalnej zdolności człowieka do adaptacji do nowych warunków i jego kreatywności. Ze względu na tę zmienność, a także istotną pozycję czynnika ludzkiego nie jest łatwe określenie rzeczywistych przyczyn opóźnień w produkcji małoseryjnej i wieloasortymentowej. Celem artykułu jest przedstawienie trudności w odnajdywaniu rzeczywistych przyczyn opóźnień, propozycja sposobu określania przyczyn źródłowych oraz zestawienie tychże przyczyn dla wybranego okresu czasu w przedsiębiorstwie o produkcji małoseryjnej i wieloasortymentowej.

Poziom obsługi popytu i stopień ilościowej realizacji zamówień dla różnych rozkładów prawdopodobieństwa popytu

Utrzymywanie odpowiedniego poziomu zapasów jest istotnym elementem polityki przedsiębiorstwa. Głównymi powodami utrzymywania zapasów są między innymi poprawienie jakości obsługi klienta, redukcja łącznych kosztów logistycznych, zmniejszenie negatywnego wpływu losowości popytu czy redukcja niepewności związanej z czasem realizacji zamówienia. Dodatkowymi znaczącymi przyczynami posiadania zapasów są również udostępnienie produktów sezonowych przez cały rok oraz spekulacja dotycząca ceny towarów. Równocześnie utrzymywanie zapasów może być wyjątkowo kosztowne, sięgając nawet ponad 30 procent wartości towarów w zapasie (por. Ghiani i in., 2004, str. 121-157, Axsäter, 2006).

Koncepcja wykorzystania podejścia agentowego do modelowania systemów logistyki serwisowej

Logistyka serwisowa rozumiana jest jako zespół działań na każdym etapie procesu zapewnienia części zamiennych i ekip naprawczych. Obejmuje planowanie, zaopatrzenie, zarządzanie transportem, magazynowaniem, zwrotami, naprawami wraz z ich obsługą gwarancyjną. Często dotyczy systemów złożonych i rozproszonych. Celem logistyki serwisowej jest minimalizacja opóźnienia logistycznego, które wpływa w znaczący sposób na gotowość operacyjną systemu, a tym samym minimalizacja kosztów wynikających z przestojów. Logistyka serwisowa ma też duży wpływ na sposób postrzegania firmy przez klienta.

Sterowanie przepływami materiałowymi w przedsiębiorstwie produkcyjnym w warunkach występowania deterministycznych ograniczeń logistycznych

Zarządzanie przedsiębiorstwem w dzisiejszych warunkach jest procesem bardzo złożonym, wymaga uwzględnienia rosnącej konkurencji, skracania się cyklu życia wielu produktów, postępu technicznego oraz znacznego wzrostu zróżnicowania rynku. Zaostrzająca się konkurencja na rynku, zwłaszcza pod wpływem masowego i skutecznego wchodzenia przedsiębiorstw zagranicznych, zmiany zachowania się konsumentów oraz szeroki dostęp do nowych technologii i informacji powinny powodować przebudowę przedsiębiorstw pod względem strukturalnym, organizacyjnym oraz wprowadzać i modyfikować metody zarządzania, wykorzystując najnowsze osiągnięcia nauki.

Subskrybuj to źródło RSS