Zaloguj się

WIEDZA: logistyka

Znaczenie logistyki w marketingowym zarządzaniu przedsiębiorstwem handlowym

Przedsiębiorstwo jest złożonym tworem, funkcjonującym zarówno w systemie wewnętrznym, jak i zewnętrznym. Jego nadrzędnym celem jest generowanie zysku, co powoduje duże i ciągle rosnące znaczenie logistyki w obu systemach. Szczególnym rodzajem przedsiębiorstwa jest przedsiębiorstwo handlowe. Zakres jego działalności jest związany z zawodowym pośredniczeniem w wymianie towarowo-pieniężnej między oferentami masy handlowej reprezentującymi podaż a jej nabywcami reprezentującymi popyt.

Czynniki wpływające na efektywność zautomatyzowanych magazynów

Magazyn jest ogniwem systemu logistycznego, w którym towary są tymczasowo przechowywane i kierowane do kolejnych ogniw sieci dostaw. Magazyny mogą być jednocześnie punktami dostaw i odbioru, a także koncentracji lub rozdziału strumieni towarów w systemie logistycznym. W magazynie zachodzą procesy związane z gromadzeniem zapasów dóbr materialnych, ich składowaniem we właściwych warunkach oraz przekazywaniem odbiorcom. Konieczność magazynowania wynika m.in. z faktu, że czas produkcji poszczególnych dóbr nie pokrywa się z czasem ich konsumpcji. Różnice te są łagodzone przez odpowiednie gromadzenie zapasów w konkretnych magazynach.

Kluczowe wskaźniki efektywności w zarządzaniu procesami logistycznymi

Skuteczność funkcjonowania przedsiębiorstw zależy od umiejętności zdobycia przewagi konkurencyjnej na rynku, czyli szybszego niż konkurenci identyfikowania i wykorzystywania pojawiających się okazji biznesowych. Silna konkurencja i globalizacja rynków wymuszają innowacyjność, która przejawia się przede wszystkim krótkim czasem realizacji procesów, doskonałą jakością obsługi klienta oraz oferowaniem dodatkowych usług.

Sieci społeczne w kształtowaniu decyzji logistyki społecznej

Wyodrębnienie logistyki społecznej, związane ze zmianą priorytetów (zysk vs. jakość życia czy bezpieczeństwo) i zasad (ekonomiczność vs. korzystność czy skuteczność) podejmowania decyzji w zakresie kształtowania przepływów materialnych i informacyjnych, w stosunku do ustalonych już priorytetów i zasad w logistyce działań militarnych czy gospodarczych, nasuwa szereg pytań w zakresie zmiany źródeł inspiracji dla formowania wiązki celów w zastosowaniach społecznych logistyki.

Zastosowanie metody COMET w zarządzaniu łańcuchem dostaw i logistyce

Metody wielokryterialnego wspomagania podejmowania decyzji powszechnie stosowane są w zarządzaniu łańcuchami dostaw oraz w rozwiązywaniu złożonych problemów powiązanych z szeroko rozumianą logistyką. Sprzyja temu przede wszystkim złożoność zarówno samych procesów, jak i całych systemów transportowych oraz logistycznych. W rozważanej problematyce występuje bowiem bardzo duża liczba parametrów, ale również i miar ocen, w których można wyszczególnić między innymi miary: ekonomiczne, techniczne, środowiskowe oraz społeczne. Miary te zazwyczaj uwzględniają przeciwstawne, a często sprzeczne interesy, czego dobrym przykładem może być ocena ekonomiczna oraz ocena środowiskowa, które zazwyczaj mają przeciwstawne cele.

White Paper Comarch Asset Tracking - technologia monitorowania i zarządzania zasobami w przestrzeniach logistycznych

Przestrzenie magazynowe to miejsca, w których nowe technologie znajdują swoje zastosowanie na wielu poziomach - począwszy od przepływu towarów, przez lokalizację zasobów, ich identyfikację, a kończąc na monitorowaniu pracowników. Comarch Asset Tracking nie tylko usprawnia i automatyzuje zachodzące procesy w przestrzeniach logistycznych, ale jednocześnie wychodzi naprzeciw wyzwaniom jakie stawia nowoczesnym przedsiębiorstwom Przemysł 4.0.

Wpływ systemu zarządzania jakością na doskonalenie procesów magazynowych

Relatywnie duży wachlarz udogodnień i profitów wynikający z implementacji wymagań standardów zarządzania jakością powoduje, że systemowe zarządzania jakością jest popularne wśród przedsiębiorstw reprezentujących różne branże i odmienne profile działalności. Podkreślić należy, że odpowiednio zaprojektowany i umiejętnie wdrożony system zarządzania jakością usprawnia zarządzanie organizacją na wielu jej płaszczyznach, nie pomijając procesów logistycznych. Zdaniem autorów zarządzanie jakością i logistyka mają wiele wspólnych założeń, a u ich podstaw leży jeden główny cel, którym jest doskonalenie szeroko pojętej obsługi klienta, w skład, której wchodzi badanie, przewidywanie i zaspakajanie jego potrzeb, usprawnianie przepływu towarów w łańcuchu dostaw oraz dbałość o optymalną jakość komponentów i towarów w procesach zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji.

Wartość dodana efektywnego systemu traceability

Z punktu widzenia prawa bezpieczeństwo produkowanej i dystrybuowanej na rynek żywności identyfikowalność (z ang. traceability) jest wymogiem. Stąd w relacjach pomiędzy przedsiębiorstwami (B2B – business to business) ten element jest niejako aksjomatem, co do którego istnieją określone wymagania i firmy muszą je spełnić. Natomiast trochę inaczej jest w przypadku relacji B2C, kiedy to konsument jest tym ogniwem rynku, który kształtuje potrzebę, a czasem tworzy specyficzne wymagania, które przedsiębiorca musi spełnić. Świadomi konsumenci coraz częściej myślą o bezpieczeństwie produktów. Kupujący potrzebuje znacznie szerszej informacji o żywności niż było to jeszcze kilkanaście lat temu.

Subskrybuj to źródło RSS