Optymalizuj logistykę w firmie: Aktualne trendy i sprawdzone rozwiązania dla Twojego biznesu

Zaloguj się

WIEDZA: e-gospodarka

Zarządzanie środowiskowe w portach morskich europy

Porty morskie stanowią jedno ze źródeł zanieczyszczeń zarówno środowiska morskiego, jak i miejskiego. W artykule opisano wpływ działalności portowej na otoczenie oraz działania portów morskich, zmierzające do ograniczenia ich negatywnego wpływu na środowisko. Uwagę skierowano na systemy zarządzania środowiskowego (Environmental Management System - EMS) oraz całe spektrum dostępnych standardów środowiskowych, jak np. standardy ISO 14000, PERS, EMAS, IPSEM Code itp. Wskazano także na korzyści płynące z wprowadzania EMS oraz na zagrożenie instrumentalnego traktowania certyfikatów środowiskowych. Istotną częścią artykułu jest lista portów europejskich, które wdrożyły system zarządzania środowiskowego oraz potwierdziły ten fakt uzyskaniem stosownego certyfikatu.

Przedmiot i podmiot opodatkowania

Każda działalność gospodarcza obarczona jest koniecznością i obowiązkiem w podatku od nieruchomości terminowego regulowania danin puPrzedmiotem opodatkowania podatblicznych. Kwestię podziału tych danin regulują przepisy prawa krajowego, ugrun- kiem od nieruchomości, zgodnie z treścią to wa na wy kła da nia oraz li te ra tu ra art. 2 ust. 1 należą:

Dywersyfikacja pozalotniczych źródeł przychodów polskich portów lotniczych

Relacje pomiędzy kosztami i cenami jako podstawowymi kategoriami ekonomicznymi stanowią o efektywności przewozów lotniczych. Decydują więc o celowości prowadzenia działalności gospodarczej w tej gałęzi. Prowadzenie efektywnej gospodarczo, przynoszącej zyski działalności lotniczej wydaje się oczywistym warunkiem istnienia i rozwoju gałęziowego rynku usług. Porty lotnicze zdywersyfikują źródła przychodów. Obecnie w wielu polskich portach lotniczych przychody z działalności lotniczej kształtują się na poziomie ok. 65-90%. Wobec perspektyw rozwoju gałęzi porty lotnicze zmuszone będą do zmiany tej proporcji na rzecz przychodów z działalności komercyjnej.

Transgraniczne świadczenie usług w Unii Europejskiej

Integracja krajów Wspólnoty Europejskiej realizowana jest od wielu lat na płaszczyznach swobodnego przepływu towarów, kapitału, podróżowania i podejmowania pracy. Prowadzone są również działania mające na celu usunięcie barier ekonomicznych utrudniających prowadzenie działalności gospodarczej pomiędzy krajami członkowskimi.

Innowacyjne rozwiązania RFID w systemie WMS MaGS1 wdrożone w magazynie Franspol-u

Opracowany w Instytucie Logistyki i Magazynowania (ILiM) autorski system informatyczny klasy WMS MaGS1, wyposażono w sierpniu 2011 r. w nowatorską funkcjonalność automatycznego odczytu adresów lokalizacji magazynowych w technologii RFID (Radio Frequency IDentification). Funkcjonalność ta jest obecnie wdrażana w magazynie firmy Franspol Sp. z o.o. w Koninie, w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. System MaGS1 został przystosowany do obsługi techniki RFID realizującej system RTLS (Real Time Locating System) wdrażanej we współpracy z ILiM przez firmę Hadatap Sp z o.o.

Inteligentna sieć a rozwój funkcji logistyczno - dystrybucyjnej w polskiej energetyce - cz. 2

Inteligentna sieć a rozwój funkcji logistyczno - dystrybucyjnej w polskiej energetyce - cz. 1

Adekwatne narzędzia i technologie
Aktualnie rozpoczęły się prace nad opracowaniem rozwiązań prawnych, które stworzą warunki do sukcesywnego wdrażania inteligentnego opomiarowania. Równolegle toczą się prace PSE Operator, których celem jest określenie globalnych korzyści wdrożenia inteligentnego opomiarowania oraz opracowanie optymalnego modelu wdrażania takich systemów. Trwają również przygotowania do realizacji projektu obsługiwanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej "Inteligentne sieci energetyczne", który będzie stanowił instrument finansowy, służący wdrożeniu najnowocześniejszych rozwiązań sieciowych podnoszących efektywność energetyczną w skali całego kraju. Rewolucję technologiczną, ale również światopoglądową, ilustruje "kręgosłup" zaproponowany przez T. Kowalaka, dyrektora Departamentu Taryf, URE (rysunek 3).

Inteligentna sieć a rozwój funkcji logistyczno - dystrybucyjnej w polskiej energetyce - cz. 1

Inteligentna sieć a rozwój funkcji logistyczno - dystrybucyjnej w polskiej energetyce - cz. 2

Rozwój funkcji logistyczno - dystrybucyjnej na współczesnym rynku energii wynika nie tylko ze szczególnej jej roli we wzroście wymiany towarowej i globalizacji gospodarki, lecz również z trendów przejawiających się w nowoczesnych strategiach działania przedsiębiorstw ukierunkowanych na zarządzanie całymi łańcuchami dostaw oraz nadrzędną rolę czasu we współczesnym gospodarowaniu. Konkurencyjność i innowacyjność to zjawiska szczególnie ważne w rozwoju funkcji logistyczno - dystrybucyjnej. Inteligentne sieci energetyczne stanowią unikatowy obszar, gdzie w parze z innowacyjnością i wzrostem konkurencyjności idzie ochrona środowiska. Inteligentne sieci energetyczne to kompleksowe rozwiązania energetyczne, pozwalające na łączenie, wzajemną komunikację i optymalne sterowanie rozproszonymi dotychczas elementami sieci energetycznych, służące ograniczeniu zapotrzebowania na energię. Autor szuka odpowiedzi na pytanie, jaki wpływ na logistykę będzie miało uruchomienie tych sieci? Wdrażanie nowych technologii z zakresu automatyki, telekomunikacji i informatyki w przedsiębiorstwach elektroenergetycznych, gazowniczych czy ciepłowniczych to wielka szansa na rynkowy przełom. Z drugiej strony, czy korzyści z zastosowania takich rozwiązań przewyższą koszty ich wdrożenia? Czy automatyka sterowania systemami energetycznymi przyczyni się do oszczędności w systemach logistycznych?

Aktywna technologia RFID w polskim porcie morskim

Istotą kontroli ilościowej podczas dostaw towarów masowych jest minimalizacja ubytków podczas rozładunku. W transporcie morskim jedną z metod rozładunku towarów masowych jest przeładowywanie towaru na samochody, które następnie są ważone i kierowane do magazynów.

Subskrybuj to źródło RSS