Optymalizuj logistykę w firmie: Aktualne trendy i sprawdzone rozwiązania dla Twojego biznesu

Zaloguj się

WIEDZA: e-gospodarka

Bydgoska Szkoła Wyższa

Ekonometryczne modelowanie struktury odłowów ryb dla potrzeb logistyki i zarządzania gospodarką rybacką jezior. Zagadnienia metodyczne i empiryczne Wprowadzenie Poza zmniejszaniem się wielkości odłowów ryb konsekwencją zanieczyszczania wody jest zmiana struktury poławianych ryb. Jest oczywiste, że różne gatunki ryb wykazują odmienną odporność na zwiększanie zawartości w wodzie rozmaitych substancji. Można więc oczekiwać, że z przyrostem stopnia zanieczyszczenia wody jeziornej zmniejszać się będzie udział gatunków wymagających wód czystych a wzrośnie populacja ryb bardziej odpornych na zanieczyszczenia.

Ramy organizacyjno-prawne regionalnych systemów gospodarki odpadami

Logistyka gospodarki odpadami wymaga stworzenia efektywnego systemu realizującego cele proekologiczne. Układy zagospodarowujące odpady powinny w maksymalny sposób wykorzystywać pozostałości poprodukcyjne powstałe w sektorze przemysłowym oraz odpady komunalne. Uregulowania prawne stanowią ramy postępowania z wytwarzanymi pozostałościami w obydwu sektorach. Każdy region (gmina, powiat, województwo) ma prawo do prowadzenia własnej polityki ekologicznej zgodnej z przyjętym ogólnokrajowym planem gospodarki odpadami (KPGO). Miejscowa strategia ekorozwoju nie może wywoływać skutków prawnych ani ekonomicznych na zewnątrz administracyjnego obszaru działania. Istnieje również hierarchia zatwierdzania projektów dla terytorialnych planów polityki środowiskowej.

Technologia utylizacji okrętowych niemetalicznych materiałów konstrukcyjnych

Wycofywanie z eksploatacji jednostek pływających, szczególnie tych, których kadłub i nadbudówkę wykonano z laminatu poliestrowo-szklanego jest trudnym procesem a jego niewłaściwy przebieg może stanowić zagrożenie dla środowiska naturalnego. Należy więc opracować technologię utylizację tego typu jednostek pływających zgodnie z obowiązującymi, europejskimi przepisami o ochronie środowiska.

Ekonometryczne modelowanie gospodarki rybackiej dla celów logistyki i zarządzania. Nowe równania empiryczne

Anna Jankowska-Kłapkowska w pracy proponuje wyodrębnienie trzech następujących etapów ekologizacji systemów gospodarczych: 1.rozwój zrównoważony ekologicznie - oznaczający rozwój gospodarki w kierunku równowagi ekonomicznej przy jednoczesnej realizacji warunków pozwalających systemowi przyrodniczemu na zachowanie równowagi ekologicznej, 2.ekorozwój, czyli rozwój systemu gospodarczego, który spełniając wymóg równowagi ekologicznej nastawiony jest jednocześnie na zwiększenie efektywności gospodarowania samym środowiskiem przyrodniczym we wszystkich jego funkcjach, a więc dąży między innymi: do zwiększenia adaptacyjności środowiska przyrodniczego do zmieniających się warunków pozaprzyrodniczych, do zmieniających się w sposób naturalny warunków środowiskowych, rozszerzenia możliwości substytucji pomiędzy poszczególnymi funkcjami środowiska i jego komponentami oraz długookresowej efektywności wykorzystania poszczególnych zasobów środowiska, 3.trwały rozwój (sustainable development) jako kierunek ekologizacji systemu gospodarczego, w którym przyjmowane trajektorie przechodzenia od istniejącego do następnego poziomu równowagi ekonomicznej opierają się na synchronizacji czasowej zmian dokonujących się w środowisku przyrodniczym, czyli utrwalają w długich przedziałach czasu równowagę ekologiczną i minimalizują sprzeczności pomiędzy obciążeniami i korzyściami bieżących i przyszłych pokoleń.

Monitoring podwodny na potrzeby bezpiecznego postoju

Porty morskie wraz ze swoją szeroko rozbudowaną infrastrukturą są miejscami, które w dobie wzrostu działań asymetrycznych, są szczególnie narażone na różnego rodzaju ataki. Zakłócenia poprawności funkcjonowania tej infrastruktury prowadzić może do ogromnych strat w gospodarce morskiej. Realna groźba podłożenia ładunków wybuchowych w porcie wymusza potrzebę poszukiwania metod monitoringu dna basenu portowego. W artykule autorzy zaprezentowali taką właśnie ideę systemu monitoringu oraz przedstawili jej aplikacyjne rozwiązanie. System został przetestowany w basenie portowym z wykorzystaniem makiet improwizowanych urządzeń wybuchowych. Dla potrzeb takiego monitoringu opracowano metodykę poszukiwania i programy rozpoznawania obiektów. Cała praca wykonana została w ramach projektu badawczego własnego O N509 371034.

Teoria i praktyka przepływu materiałów

Artykuł stanowi rozważania na temat logistyki, jako dziedziny wiedzy zajmującej się przepływem materiałów. Opracowanie rozpoczyna się od przedstawienia filozoficznych podstaw nauki, w tym nauki o materiałach. Nauka o materiałach jest chyba najbardziej zdolna do łączenia intuicji z logiką, teorii z praktyką, piękna z użytecznością i mikroświata atomu z makroświatem konstrukcji. Następnie autorzy koncentrują się na przedstawieniu najważniejszych aspektów odnoszących się do przepływu materiałów. Artykuł kończy się próbą połączenia nauki i inżynierii, czyli teorii i praktyki w odniesieniu do zarządzania przepływem materiałów.

Infrastruktura jako czynnik rozwoju lokalnego i regionalnego

W artykule dokonano przeglądu literatury za względu na czynniki, które decydują o rozwoju oraz mają wpływ na charakter i przebieg procesów rozwojowych. Przedstawiono podejścia badawcze prezentowane w literaturze przez różnych autorów i zgłaszane w różnym czasie. Szczególną uwagę skoncentrowano na czynniku w postaci infrastruktury. Wskazano na funkcje jakie spełnia w przestrzeni, przedstawiono jej cechy charakterystyczne oraz określono znaczenie infrastruktury w rozwoju.
Subskrybuj to źródło RSS