Zaloguj się

WIEDZA: e-gospodarka

Kształtowanie wybranych obszarów e-gospodarki przez prawo zamówień publicznych

E-gospodarka wykorzystując dynamiczny rozwój rozwiązań technologicznych pozwala na uproszczenie operacji gospodarczych a tym samym na przyspieszenie obrotu towarowego i usług oraz na obniżanie kosztów zaspakajania potrzeb gospodarczych. Autor w artykule przybliża obszary e-gospodarki, w których jednym z uczestników strony umowy jest podmiot publiczny, a stosunek zobowiązaniowy definiowany jest przez Prawo zamówień publicznych.

Prawdopodobne konsekwencje dyrektywy obronnej dla krajowego rynku wyrobów obronnych

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa 2 jest konsekwencją nowej orientacji Unii Europejskiej na współczesne rodzaje zagrożeń. Zgodnie z art. 72 ust. 1 Dyrektywy 81 jej zapisy powinny być inkorporowane do prawa krajowego najpóźniej do 21 sierpnia

Rynek morskiego transportu kontenrowego w okresie recesji i ożywienia gospodarczego

W artykule przedstawiono zmiany zachodzące na rynku transportu morskiego pod wpływem recesji i ożywienia gospodarczego w latach 2008-2009. W wyniku recesji bez pracy było pond 500 kontenerowców (12% stanu światowej floty) o łącznej pojemności około 1,5 mln TEU, a armatorzy zakończyli 2009 r. ze stratą 15 mld USD. W wyniku ożywienia gospodarczego w I półroczu 2010 r. wzrosła podaż kontenerów i stawki frachtowe. W efekcie wielu armatorów zakończyło I półrocze z zyskiem. W 2010 r. rynek kontenerowy należy do bardziej aktywnych rynków wtórnych. Ożywienie sprawiło, że wprowadzane są do linii nowe statki oraz podpisywane są kontrakty na budowę nowych kontenerowców z planowanymi dostawami w latach 2011-2013.

Logistyka sklepów internetowych jako element strategii ich rozwoju

Celem artykułu jest zbadanie w jaki sposób logistyka tworzy wartość dodaną w handlu internetowym i staje się źródłem przewagi konkurencyjnej na polskim rynku e-commerce. Badania przeprowadzono w 2009 r. z wykorzystaniem internetowego kwestionariusza ankiety oraz z wykorzystaniem metodologii grup fokusowych. Wykazano, że właściciele i pracownicy polskich sklepów internetowych są świadomi tego jak ważna jest logistyka w prowadzeniu ich działalności.

Zasady projektowania oświetlenia dróg

Zaprezentowano podstawowe kryteria i parametry oświetlenia uwzględnianie podczas wykonywania projektów oświetlenia dróg. Zamieszczono również klasy oświetleniowe wymagane dla dróg i infrastruktury drogowej.

Bydgoska Szkoła Wyższa

Ekonometryczne modelowanie struktury odłowów ryb dla potrzeb logistyki i zarządzania gospodarką rybacką jezior. Zagadnienia metodyczne i empiryczne Wprowadzenie Poza zmniejszaniem się wielkości odłowów ryb konsekwencją zanieczyszczania wody jest zmiana struktury poławianych ryb. Jest oczywiste, że różne gatunki ryb wykazują odmienną odporność na zwiększanie zawartości w wodzie rozmaitych substancji. Można więc oczekiwać, że z przyrostem stopnia zanieczyszczenia wody jeziornej zmniejszać się będzie udział gatunków wymagających wód czystych a wzrośnie populacja ryb bardziej odpornych na zanieczyszczenia.

Ramy organizacyjno-prawne regionalnych systemów gospodarki odpadami

Logistyka gospodarki odpadami wymaga stworzenia efektywnego systemu realizującego cele proekologiczne. Układy zagospodarowujące odpady powinny w maksymalny sposób wykorzystywać pozostałości poprodukcyjne powstałe w sektorze przemysłowym oraz odpady komunalne. Uregulowania prawne stanowią ramy postępowania z wytwarzanymi pozostałościami w obydwu sektorach. Każdy region (gmina, powiat, województwo) ma prawo do prowadzenia własnej polityki ekologicznej zgodnej z przyjętym ogólnokrajowym planem gospodarki odpadami (KPGO). Miejscowa strategia ekorozwoju nie może wywoływać skutków prawnych ani ekonomicznych na zewnątrz administracyjnego obszaru działania. Istnieje również hierarchia zatwierdzania projektów dla terytorialnych planów polityki środowiskowej.

Technologia utylizacji okrętowych niemetalicznych materiałów konstrukcyjnych

Wycofywanie z eksploatacji jednostek pływających, szczególnie tych, których kadłub i nadbudówkę wykonano z laminatu poliestrowo-szklanego jest trudnym procesem a jego niewłaściwy przebieg może stanowić zagrożenie dla środowiska naturalnego. Należy więc opracować technologię utylizację tego typu jednostek pływających zgodnie z obowiązującymi, europejskimi przepisami o ochronie środowiska.
Subskrybuj to źródło RSS