Optymalizuj logistykę w firmie: Aktualne trendy i sprawdzone rozwiązania dla Twojego biznesu

Zaloguj się

WIEDZA: e-gospodarka

Budżet obronny państwa

Biorąc za podstawę oceny sprawności funkcjonowania systemu obronnego państwa jego udział w budżecie państwa, należy zwrócić uwagę, że sam budżet jest efektem poszukiwania kompromisów w zakresie podziału ograniczonych środków zaspokajania potrzeb na różne obszary funkcjonalne państwa. Artykuł za podstawę analizy przyjął ekonomiczny problem kosztu alternatywnego, a mianowicie poszukiwania sposobów zaspokojenia potrzeby bezpieczeństwa będącej jedną z klasycznych potrzeb publicznych o wysokim stopniu istotności w okolicznościach ograniczoności środków finansowych zaspokajania potrzeb publicznych. Celem zatem artykułu jest deskryptywny opis budżetu państwa. Cel ten autor zamierza osiągnąć poprzez odpowiedź na pytanie o miejsce, znaczenie oraz relatywną wielkość budżetu obronnego w budżecie państwa.

Infrastruktura komunalna i ochrony środowiska w Polsce

Określenie infrastruktura, niezależnie od dziedziny życia w której znajduje zastosowanie, oznacza zbiór obiektów, urządzeń czy instytucji stanowiących fundament, bez którego nie jest możliwe ani stworzenie, ani funkcjonowanie, ani rozwój jakiegokolwiek systemu gospodarczego czy społecznego [Sadowy 2006]. Odnosząc się do łacińskiego źródłosłowu, termin infrastruktura oznacza podstawę określonego układu. W nawiązaniu do tego układu infrastruktura spełnia szereg funkcji [Wojewódzka 2010]. Szczególnie ważną funkcją infrastruktury komunalnej jest funkcja usługowa, która sprowadza się do sprawnej obsługi zarówno mieszkańców, jak i podmiotów gospodarczych, instytucji znajdujących się na danym terenie. Infrastruktura komunalna w aspekcie ilościowym i jakościowym decyduje o warunkach życia ludności. Podnosi konkurencyjność danego terenu w stosunku do innych i decyduje o jego atrakcyjności jako potencjalnego miejsca zamieszkania bądź lokalizacji działalności gospodarczej.

Informatyczny system pomiarowy w komputerowych badaniach jednofazowych silników indukcyjnych

Silniki indukcyjne jednofazowe stosowane są w urządzeniach gospodarstwa domowego oraz w napędach pomocniczych w przemyśle. Badania laboratoryjne tych silników mają na celu wyznaczenia charakterystyk pracy w jego trzech stanach: próbie biegu jałowego, próbie zwarcia ustalonego oraz próbie obciążenia. Na podstawie zrealizowanych pomiarów można obliczyć parametry modelu matematycznego indukcyjnego silnika jednofazowego, które mogą posłużyć do wykonania symulacji pracy silnika w stanach awaryjnych oraz do opracowania energooszczędnych systemów sterowania tymi silnikami. Artykuł przedstawia propozycję wykonywania badań jednofazowego silnika indukcyjnego, przy wykorzystaniu informatycznego system pomiarowego opartego o technologię zdalnego wykonania skryptu ZWS.

Globalny charakter kryzysu finansowego

Chociaż kryzys finansowy rozpoczął się na rynku kredytów hipotecznych w USA w 2007 r., to jego skutki rozlały się na cały rynek kapitałowy. Efekty były odczuwane nie tylko przez banki i instytucje finansowe związane z rynkiem nieruchomości. Negatywne skutki dotknęły spółki reprezentujące różne branże, często bardzo odległe od gałęzi, z których kryzys się wywodził, a także przyczyniły się do załamania aktywności gospodarczej w wielu krajach rozwiniętych. Przykładem sektora, który odczuł skutki zaburzeń finansowych, był między innymi rynek żeglugowy. Tendencje obserwowane na rynku papierów wartościowych objęły także spółki z branży morskiej. Co więcej, ich akcje potaniały nawet bardziej niż miało to miejsce w przypadku wielu innych gałęzi. Powiązania sfery finansowej i realnej oraz psychologiczne uwarunkowania postępowania inwestorów na rynkach kapitałowych związanych z żeglugą okazały się bardzo silne. W tym samym czasie na rynku przewozów morskich obserwowany był gwałtowny spadek stawek frachtowych.

Stan infrastruktury technicznej w gminie wiejskiej Działdowo

Infrastruktura społeczna i techniczna, definiowana jako podstawowe instytucje i urządzenia konieczne do funkcjonowania gospodarki, stanowi decydujący czynnik rozwoju lokalnego oraz podstawę wszelkiej działalności gospodarczej. Infrastruktura często warunkuje bowiem zakres działalności, jej strukturę oraz lokalizację. Poziom rozwoju infrastruktury może decydować więc o atrakcyjności albo nieatrakcyjności gminy, stanowiąc przy tym szansę lub barierę jej rozwoju. Poprzez ożywienie gospodarcze obszarów wiejskich i wielofunkcyjny ich rozwój należy rozumieć przede wszystkim powstawanie nowych dziedzin działalności gospodarczej i związane z tym zwiększenie liczby miejsc pracy poza rolnictwem. Infrastruktura tworzy złożoną całość, ale wpływ poszczególnych jej elementów na rozwój przedsiębiorczości jest zróżnicowany i zmienny w czasie. Jak wykazują badania, aglomeracje miejskie i przemysłowe, ze względu na zagęszczenie przestrzenne i zły stan środowiska naturalnego, tracą swą dawną atrakcyjność dla potencjalnych przedsiębiorców. Z kolei w skali gminy, najdogodniejszą lokalizacją dla przedsiębiorstwa stanowi miejscowość, w której mieści się siedziba władz gminnych - ze względu na dużą koncentrację obiektów i urządzeń infrastruktury oraz dogodne połączenia ze wszystkimi miejscowościami w gminie - zależność ta jest silniejsza w przypadku gmin miejsko-wiejskich niż wiejskich.

Rola normatywnych systemów zarządzania we wprowadzaniu innowacji organizacyjnych w sektorze mśp

W opracowaniu przedstawiono rozważania dotyczące znaczenia i specyfiki działalności innowacyjnej w małych i średnich przedsiębiorstwach. Na podstawie wyników badań krajowych i zagranicznych określono charakterystyczne cechy tej grupy organizacji w odniesieniu do wprowadzania innowacji procesowej i organizacyjnej. Szczególną uwagę zwrócono na współzależności między działalnością innowacyjną a zarządzaniem wiedzą w normatywnych systemach zarządzania.

Bezpieczeństwo na drogach pomorza środkowego

W pracy przedstawiono instytucje zarządzające bezpieczeństwem ruchu drogowego w Polsce i w regionie Pomorza Środkowego, opisano główne przyczyny wypadków drogowych w analizowanym rejonie (prędkość jazdy, stan infrastruktury drogowej, nie przestrzeganie zasad kodeksu drogowego) oraz główne działania instytucji odpowiedzialnych za BRD prowadzące do poprawy tego bezpieczeństwa.

Proces inwestycyjny w energetyce wiatrowej

Polska energetyka stoi w obliczu konieczności dokonania modernizacji i wzmocnienia Krajowego Systemu Elektroenergetycznego. Wysłużone bloki węglowe wymagają zastąpienia nowymi mocami wytwórczymi. Część z nich będzie bazować na węglu, który w najbliższych kilkudziesięciu latach będzie nadal głównym źródłem energii w naszym kraju (Polityka Energetyczna Polski do roku 2030). Jednak malejące zasoby tego paliwa, rosnące koszty jego wydobycia, a przede wszystkim konieczność wdrażania polityki energetycznoklimatycznej UE, powodują potrzebę dynamicznego rozwoju alternatywnych źródeł energii.
Subskrybuj to źródło RSS