Zaloguj się

WIEDZA: e-gospodarka

Globalny charakter kryzysu finansowego

Chociaż kryzys finansowy rozpoczął się na rynku kredytów hipotecznych w USA w 2007 r., to jego skutki rozlały się na cały rynek kapitałowy. Efekty były odczuwane nie tylko przez banki i instytucje finansowe związane z rynkiem nieruchomości. Negatywne skutki dotknęły spółki reprezentujące różne branże, często bardzo odległe od gałęzi, z których kryzys się wywodził, a także przyczyniły się do załamania aktywności gospodarczej w wielu krajach rozwiniętych. Przykładem sektora, który odczuł skutki zaburzeń finansowych, był między innymi rynek żeglugowy. Tendencje obserwowane na rynku papierów wartościowych objęły także spółki z branży morskiej. Co więcej, ich akcje potaniały nawet bardziej niż miało to miejsce w przypadku wielu innych gałęzi. Powiązania sfery finansowej i realnej oraz psychologiczne uwarunkowania postępowania inwestorów na rynkach kapitałowych związanych z żeglugą okazały się bardzo silne. W tym samym czasie na rynku przewozów morskich obserwowany był gwałtowny spadek stawek frachtowych.

Stan infrastruktury technicznej w gminie wiejskiej Działdowo

Infrastruktura społeczna i techniczna, definiowana jako podstawowe instytucje i urządzenia konieczne do funkcjonowania gospodarki, stanowi decydujący czynnik rozwoju lokalnego oraz podstawę wszelkiej działalności gospodarczej. Infrastruktura często warunkuje bowiem zakres działalności, jej strukturę oraz lokalizację. Poziom rozwoju infrastruktury może decydować więc o atrakcyjności albo nieatrakcyjności gminy, stanowiąc przy tym szansę lub barierę jej rozwoju. Poprzez ożywienie gospodarcze obszarów wiejskich i wielofunkcyjny ich rozwój należy rozumieć przede wszystkim powstawanie nowych dziedzin działalności gospodarczej i związane z tym zwiększenie liczby miejsc pracy poza rolnictwem. Infrastruktura tworzy złożoną całość, ale wpływ poszczególnych jej elementów na rozwój przedsiębiorczości jest zróżnicowany i zmienny w czasie. Jak wykazują badania, aglomeracje miejskie i przemysłowe, ze względu na zagęszczenie przestrzenne i zły stan środowiska naturalnego, tracą swą dawną atrakcyjność dla potencjalnych przedsiębiorców. Z kolei w skali gminy, najdogodniejszą lokalizacją dla przedsiębiorstwa stanowi miejscowość, w której mieści się siedziba władz gminnych - ze względu na dużą koncentrację obiektów i urządzeń infrastruktury oraz dogodne połączenia ze wszystkimi miejscowościami w gminie - zależność ta jest silniejsza w przypadku gmin miejsko-wiejskich niż wiejskich.

Rola normatywnych systemów zarządzania we wprowadzaniu innowacji organizacyjnych w sektorze mśp

W opracowaniu przedstawiono rozważania dotyczące znaczenia i specyfiki działalności innowacyjnej w małych i średnich przedsiębiorstwach. Na podstawie wyników badań krajowych i zagranicznych określono charakterystyczne cechy tej grupy organizacji w odniesieniu do wprowadzania innowacji procesowej i organizacyjnej. Szczególną uwagę zwrócono na współzależności między działalnością innowacyjną a zarządzaniem wiedzą w normatywnych systemach zarządzania.

Bezpieczeństwo na drogach pomorza środkowego

W pracy przedstawiono instytucje zarządzające bezpieczeństwem ruchu drogowego w Polsce i w regionie Pomorza Środkowego, opisano główne przyczyny wypadków drogowych w analizowanym rejonie (prędkość jazdy, stan infrastruktury drogowej, nie przestrzeganie zasad kodeksu drogowego) oraz główne działania instytucji odpowiedzialnych za BRD prowadzące do poprawy tego bezpieczeństwa.

Proces inwestycyjny w energetyce wiatrowej

Polska energetyka stoi w obliczu konieczności dokonania modernizacji i wzmocnienia Krajowego Systemu Elektroenergetycznego. Wysłużone bloki węglowe wymagają zastąpienia nowymi mocami wytwórczymi. Część z nich będzie bazować na węglu, który w najbliższych kilkudziesięciu latach będzie nadal głównym źródłem energii w naszym kraju (Polityka Energetyczna Polski do roku 2030). Jednak malejące zasoby tego paliwa, rosnące koszty jego wydobycia, a przede wszystkim konieczność wdrażania polityki energetycznoklimatycznej UE, powodują potrzebę dynamicznego rozwoju alternatywnych źródeł energii.

Morskie terminale kontenerowe szansą na rozwój polskich portów morskich na przykładzie Deepwater Container Terminal Gdańsk

„Te same państwa i narody, które rozwinęły swój byt, swoją ekspansję, swój dobrobyt w wolność, bez sztucznych zapór, oceniły jak wielką wartość posiada morze dla samodzielnej egzystencji i rozkwitu gospodarczego każdego z państw”, powiedział kiedyś Eugeniusz Kwiatkowski. Jego słowa okazały się ponad czasowe.

Inteligentna sieć a rozwój funkcji logistyczno - dystrybucyjnej w polskiej energetyce (cz. 1)

Rozwój funkcji logistyczno - dystrybucyjnej na współczesnym rynku energii wynika nie tylko ze szczególnej jej roli we wzroście wymiany towarowej i globalizacji gospodarki, lecz również z trendów przejawiających się w nowoczesnych strategiach działania przedsiębiorstw ukierunkowanych na zarządzanie całymi łańcuchami dostaw oraz nadrzędną rolę czasu we współczesnym gospodarowaniu. Konkurencyjność i innowacyjność to zjawiska szczególnie ważne w rozwoju funkcji logistyczno - dystrybucyjnej. Inteligentne sieci energetyczne stanowią unikatowy obszar, gdzie w parze z innowacyjnością i wzrostem konkurencyjności idzie ochrona środowiska. Inteligentne sieci energetyczne to kompleksowe rozwiązania energetyczne, pozwalające na łączenie, wzajemną komunikację i optymalne sterowanie rozproszonymi dotychczas elementami sieci energetycznych, służące ograniczeniu zapotrzebowania na energię. Autor szuka odpowiedzi na pytanie, jaki wpływ na logistykę będzie miało uruchomienie tych sieci? Wdrażanie nowych technologii z zakresu automatyki, telekomunikacji i informatyki w przedsiębiorstwach elektroenergetycznych, gazowniczych czy ciepłowniczych to wielka szansa na rynkowy przełom.

Analiza celowości i możliwości rewitalizacji linii kolejowych w województwie dolnośląskim

Samorządy wojewódzkie jako podmioty odpowiadające za organizację regionalnych przewozów kolejowych stają przed odpowiednim wyborem linii do rewitalizacji. Dla popularyzacji systemu wybór odpowiedniej linii ma znaczenie fundamentalne, jako tzw. dobry przykład. Hierarchizacja linii jest wynikiem zastosowania podejścia wielokryterialnego. Można tego dokonać wykorzystując informatyczne narzędzia prognostyczne i wizualizacyjne. Województwo dolnośląskie po udanym przypadku wznowienia ruchu na linii Wrocław - Trzebnica przygotowuje projekty pełnej rewitalizacji innych linii.
Subskrybuj to źródło RSS