Witam,
W Polsce zgodnie z zasadą dyrektywy Unii Europejskiej 1999/62/WE (w sprawie pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury przez pojazdy ciężarowe) w 2011 roku działanie rozpoczął Elektroniczny System Poboru Opłat Drogowych - viaTOLL. Zgodnie z Dyrektywą, możliwe jest utrzymywanie, lub wprowadzanie opłaty za przejazd lub korzystanie z infrastruktury na całej sieci dróg na terytorium państwa. W przypadku systemu viaTOLL wysokość stawek za przejazd zależy od liczby przejechanych kilometrów, kategorii pojazdu oraz od normy emisji spalin pojazdu.
Przedsiębiorstwa posiadające przestarzały tabor, najbardziej odczuwają te różnice cenowe; pojazdy ciężarowe klasy Euro 1, 2 oraz 3 o najwyższym poziomie emisji zanieczyszczeń płacą zazwyczaj prawie dwa razy więcej w stosunku do pojazdów ciężarowych o najniższej emisji spalin. System opłat funkcjonuje również w sąsiednich państwach, także np. w przypadku Niemiec, opłaty za przejazd ciężarówek z normą poniżej Euro 4 są tak wysokie, że często nie opłaca się wysyłać do Niemiec takich pojazdów.
Oprócz tego w Polsce zgodnie z zasadą "zanieczyszczający płaci" (dyrektywa 2004/35/WE), należy uiszczać opłaty za korzystanie ze środowiska (za dany rok kalendarzowy, w terminie do dnia 31 marca następnego roku). Opłaty z tego tytułu wnosi się m.in. za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza ze spalania paliw przez środki transportu. Opłaty wnosi się na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na miejsce rejestracji podmiotu. Wielkość opłaty stanowi iloczyn całkowitego zużycia paliwa i właściwej dla danego paliwa wartości, wyliczonej dla analizowanego roku. W tym przypadku również norma EURO ma znaczenie przy ponoszonych kosztach.
Pozdrawiam
Marta Waldmann
Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Logistyki i Magazynowania