Witam,
to o czym Pan pisze, oznacza, że w przypadku wystąpienia opóźnienia konieczne jest skierowanie na piśmie w terminie 21 dni od dnia postawienia towaru do dyspozycji odbiorcy roszczenia do przewoźnika. Jeżeli ten termin nie zostanie dotrzymany to nie będzie możliwe dochodzenie roszczeń z tytułu opóźnienia w dostawie.
Taka zasada stanowi dla przewoźników regulację o charakterze ochronnym, dając pewność, że w przypadku, gdy osoba uprawniona nie dopełni określonych formalności, nie będzie mogła dochodzić skutecznie odszkodowania.
Jeżeli zatem przewoźnik najpóźniej w ciągu 21 dni od dnia nieterminowego rozładunku nie otrzyma od osoby uprawnionej pisemnych zastrzeżeń, będzie miał pewność, że nawet w przypadku skierowania sprawy do sądu i wykazania przez osobę uprawnioną szkody związanej z opóźnieniem, powództwo zostanie oddalone jako niezasadne.
W przypadku transportu morskiego zagadnienie to regulowane jest przez Kodeks morski (USTAWA z dnia 18 września 2001 r.; Dz. U. 2001 Nr 138 poz. 1545).
Zgodnie z Art. 108.
§ 1. Roszczenie z umowy przewozu przedawnia się z upływem 2 lat od dnia jego wymagalności.
§ 2. Roszczenia do przewoźnika związane z ładunkiem, wynikające z konosamentu, przedawniają się z upływem roku od dnia, w którym wydanie ładunku nastąpiło lub miało nastąpić.
§ 3. Powództwo o odszkodowanie przeciwko osobie trzeciej w sprawach, o których mowa w § 2, może być wytoczone nawet po upływie roku w terminie określonym w przepisach o przedawnieniu roszczeń, nie dłuższym jednak niż 6 miesięcy licząc od dnia, w którym osoba występująca z takim powództwem zaspokoiła roszczenie lub otrzymała pozew wniesiony przeciwko niej.
Zwykle warunki konosamentu wyłączają odpowiedzialność za jakiekolwiek opóźnienie.
Pozdrawiam
Marcin Foltyński
Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Logistyki i Magazynowania