Witam,
1. Wszystkie kraje tranzytowe, kraj wywozu i kraj przeznaczenia należą do konwencji TIR. Zatem na tej trasie przewozu może być wykorzystany taki instrument jak karnet TIR.
2. Wykup karnetu TIR to głównie obowiązek przewoźnika a nie dostawcy. W efekcie to przewoźnik otrzymujący zlecenie na transport powinien podjąć to wyzwanie. Notabene karnet TIR wyłącznie jemu ułatwia zadanie przemieszczania się i przekraczania granic celnych.
3. W nakreślonym układzie przewozu krajem wykupu karnetu powinien być kraj właściwy dla siedziby przewoźnika.
4. Sprzedaż polegająca na dostawie towarów z innego państwie jest traktowana na gruncie krajowych przepisów jako dostawa poza terytorium kraju. W efekcie dla takiej transakcji zachodzi potrzeba wystawienia jedynie faktury "NP" (nie podlega). 0% stawka VAT-u jest dopuszczalna tylko przy eksporcie. Taki system dostawy nie spełnia jednak tej definicji.
Pozdrawiam
Roman Andrzejewski
Instytut Logistyki i Magazynowania