Optymalizuj logistykę w firmie: Aktualne trendy i sprawdzone rozwiązania dla Twojego biznesu

Zaloguj się
Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT: Nieterminowy dostawca - jakie działania podjąć

Nieterminowy dostawca - jakie działania podjąć 9 lata 10 miesiąc temu #6256

  • Mac.re
  • Mac.re Avatar
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Posty: 4
  • Oklaski: 0
Witam,

współpracuję z dostawcą, który "zawala" praktycznie większość terminów i dostawy nie docierają na czas. Proszę o podpowiedź, co mogę zrobić, jakie działania podjąć lub jak się zabezpieczyć żeby zapewnić ciągłość produkcji. Dla przybliżenia sytuacji podpowiem, że dostawca jest jednym ze strategicznych z Azji, cykl produkcji komponentów elektronicznych wynosi 4 tygodnie, zebranie surowca na produkcję 5 tygodnia, a sama dostawa ze względu na wielkość produktów wynosi 7 tygodni transportem morskim.

Z góry dziękuję za odpowiedź
Pozdrawiam
Maciej
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Nieterminowy dostawca - jakie działania podjąć 9 lata 10 miesiąc temu #6258

  • Lukasz
  • Lukasz Avatar
  • Offline
  • Administrator
  • Posty: 3688
  • Otrzymane podziękowania: 200
  • Oklaski: 159
Witam,

W relacjach dostawca-odbiorca na rynku przedsiębiorstw często pojawia się wysokie ryzyko. Jedną z najczęstszych metod jego minimalizowania jest przeniesienie odpowiedzialności za te procesy, w których firma nie może sobie pozwolić na zbyt wysoki stopień ryzyka.
Firmy chcąc zminimalizować ryzyko korzystają z ochrony ubezpieczeniowej, wpisują odpowiednie klauzule w umowie - przenoszące koszty strat na dostawcę, czy też oddają procesy dostawy w outsourcing.

Rozwinięcie tych zagadnień można znaleźć np. w artykule Przeniesienie jako jedna z metod postępowania wobec ryzyka pojawiającego się w relacjach dostawca – odbiorca na rynku przedsiębiorstw.

Pozdrawiam
ŁP
Ostatnio zmieniany: 9 lata 10 miesiąc temu przez Lukasz.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Nieterminowy dostawca - jakie działania podjąć 9 lata 9 miesiąc temu #6278

  • Marcin_L
  • Marcin_L Avatar
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Człowiek największą wartością firmy
  • Posty: 188
  • Otrzymane podziękowania: 15
  • Oklaski: 20
Pierwszym krokiem jest monitorowanie tego typu praktyk. Czyli jeżeli dostawca się spóźnia to musisz mieć to odnotowane , z czym się spóźnił , jaki dostawca ,itp itd - w skrócie dowód na to ,że przekroczył deadline.

Dodatkowym zabezpieczeniem będą podpisane datą i godziną przyjęcia dostawy dokumenty towarzyszące ładunkowi...Czyli jeżeli dostawa miała być do 8 rano ,a przyjechała o 10:40 - to masz już 2:40 straty - godzinę przyjęcia dostawy zapisujesz na swoich dokumentach i dokumentach zwrotnych dla przewoźnika.
Jeżeli jesteś firmą produkcyjną i przez opóźnioną dostawę musiałeś ponieść dodatkowe koszty , typu Twój odbiorca wyrobu gotowego wystąpił o zwrot kosztów - musisz mieć pismo , fakturę.

Jeżeli przez opóźnioną dostawę wyrób gotowy musiałeś wysłać specjalnym transportem ,a nie zwykłą spedycją kurierską - musisz mieć fakturę i dane z produkcji ,że zrobiłeś wszystko ,by wyrób dać na czas.
Z takim kompletem danych ,gdyż nie wiem jak reagujecie w przypadku opóźnień - czy odbiorca was obciąża ,czy przepłacacie za transporty ,czy po prostu jest zmieniany harmonogram produkcji lub najzwyczajniej maszyny stoją. W skrócie musisz to ubrać w dane, liczby - przestój w minuty / godziny - przełożyć to na złotówki - ile Ciebie to opóźnienie kosztowało, Twoją firmę.
Po zebraniu kompletu danych rozmawiasz z dostawcą o sytuacji , szukacie rozwiązań.

Jeżeli to nie pomaga ,to aneks do umowy , który przykładowo może zawierać dokładne kwoty za opóźnienie lub zapis o tym ,że 1 h spóźnienia zobowiązuje dostawcę do pokrycia 10% wartości dziennej produkcji.
Możesz spróbować wywalczyć tańszą cenę po negocjacjach.
Opcji jest wiele , ważne by straty były mierzalne i udokumentowane , oraz ,by rozmawiać z dostawcą.

Pozdrawiam
Uwielbiam pracę z kreatywnymi ludźmi.
Ostatnio zmieniany: 9 lata 9 miesiąc temu przez Marcin_L.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Nieterminowy dostawca - jakie działania podjąć 9 lata 1 tydzień temu #7218

  • transvoy
  • transvoy Avatar
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Posty: 3
  • Oklaski: 0
Paragrafem go! Według artykułu 62 ustawy Prawo Przewozowe to przewoźnik zobowiązany jest do odszkodowania za szkody poczynione odnośnie przewożonego mienia, takie jak opóźnienia, wszelakie niedogodności podróży, błędy w ilości itp.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Czas generowania strony: 0.124 s.