Witam,
w przypadku konstrukcji stalowych (tutaj istnieje podejrzenie, że będą to przewozy ponadnormatywne),
w największym skrócie można odpowiedzieć, że w zleceniu/umowie spedycyjnej powinny być zawarte wszystkie informacje, które pozwolą przewoźnikowi na określenie, czy będzie to tradycyjny przewóz (niewymagający dodatkowych zezwoleń), czy też przewóz ponadnormatywny, a jeśli tak, to informacje zawarte we wspomnianym dokumencie powinny umożliwić przewoźnikowi określenie rodzaju zezwolenia, jakiego będzie potrzebować żeby zrealizować przejazd zgodnie z przepisami dotyczącymi przewozów ponadnormatywnych (podstawowe informacje to m.in. wymiary zewnętrzne konstrukcji, jej masa, i być może określenie tzw. masy skupionej).
W drugim przypadku, z ogólnych przepisów o spedycji wynika, że jeśli nadawca ładunku źle określi jego parametry i nie można zrealizować przewozu, to spedytor ma prawo odmówić przyjęcia takiej przesyłki do przewozu. Większość spedytorów ma swoje regulaminy lub w treści zlecenia jako stały punkt ma zapisaną wysokość kar umownych, z reguły w wysokości określonych procent wartości frachtu. Natomiast w transporcie lotniczym mogą obowiązywać dodatkowe przepisy, ponieważ transport lotniczy i morski są bardzo specyficzne i wielkość kary może być określona w tych przepisach. Dodatkowo pod uwagę należy brać kodeks handlowy, w który m.in. dotyczy realizacji różnych usług, także transportowych.
Pozdrawiam
mgr inż. Izabela Jeleń
Instytut Logistyki i Magazynowania