Witam,
przewóz towarów w komunikacji międzynarodowej odbywa się na podstawie konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR - International Consignment Not). Zgodnie z tą konwencją, list przewozowy wystawiany jest w trzech oryginalnych egzemplarzach, podpisanych przez nadawcę i przez przewoźnika (podpisy te mogą być wydrukowane lub zastąpione stemplem nadawcy i przewoźnika o ile ustawodawstwo kraju w którym wystawiono CMRkę na to pozwala).
W całej Europie przyjęto drukowanie oryginalnych listów przewozowych w następujących kolorach:
- pierwszy egzemplarz dla nadawcy w kolorze czerwonym;
- drugi egzemplarz dla odbiorcy w kolorze niebieskim;
- trzeci egzemplarz dla przewoźnika w kolorze zielonym;
Każdy komplet listu przewozowego zawiera również list przewozowy w kolorze białym, który nie jest oryginałem i przeznaczony jest wyłącznie do kontroli (np. taryfowej).
Zasady tyczące kolorystyki dokumentu nie zostały jednak opisane w konwencji, zatem nie ma obowiązku stosowania ww. kolorystyki. Jest to jednak dobra praktyka którą warto stosować.
Poniżej przesyłam link do interesującej strony zawierającej informacje z tej dziedziny:
http://www.nordlogistic.pl/dokumenty/Konwencja%20CMR.pdf
Pozdrawiam
Dariusz Łyskawa
Instytut Logistyki i Magazynowania
Specjalista ds. logistyki