Witam,
Problem nie jest łatwy do rozwiązania, ponieważ na rotację wagonów ma wpływ wiele czynników, które nie zostały przedstawione w zapytaniu.
Przede wszystkim najpierw należy pozyskać informacje na temat stanu technicznego wagonów w obrocie, a co za tym idzie informacje dotyczące współczynnika gotowości wagonów oraz paru innych np. rodzaj wagonów, system utrzymania, wiek wagonów, właściciel wagonów, odpowiedzialność za utrzymanie stanu technicznego wagonów (wewnątrz przedsiębiorstwa, czy może przedsiębiorstwo zewnętrzne), organizacja usuwania usterek w czasie drogi. (Przykład: zakładając współczynnik gotowości wagonów na poziomie 75%, czyli dość wysokim, okazuje się, że z 80 wagonów w obrocie mamy dostępnych tylko 60. Oznacza to że stan techniczny ma ogromny wpływ na liczbę dostępnych wagonów).
Kolejne kroki to ustalenie:
- czy jest to transport krajowy czy międzynarodowy, jeśli międzynarodowy to jego organizacja (czy kilku przewoźników, czy jest konieczna zmiana lokomotywy na granicy itd.),
- czy transport jest organizowany w systemie rozproszonym czy całopociągowym,
Następnym krokiem jest stworzenie mapy realizowanych procesów przewozowych z dokładnym określeniem czasu ich analizy i określeniem możliwości skrócenia zidentyfikowanych czasów.
Jak już wspomniałam na wstępie problem nie jest prosty do rozwiązania. Na pewno można przy rozwiązaniu oprzeć się tylko na MS Excel, jednak wymaga to nieco większej liczby danych (podanych powyżej) i głębszej analizy, także danych historycznych. Bardzo chętnie wesprzemy przedsiębiorstwo poprzez realizację zlecenia konsultingowego w tym zakresie.
Pozdrawiam
Izabela Jeleń
Starszy specjalista ds. logistyki
Instytut Logistyki i Magazynowania