Cześć,
Z Twojego opisu wynika, że problemy koncentrują się wokół wykorzystania systemu MRP oraz higieny danych (ja to tak nazywam), czyli poprawności odzwierciedlenia rzeczywistości za pomocą informacji w systemie.
Potencjalne tropy wg mnie (zbudowanie większego zrozumienia przyczyny wymienionych problemów, przedstawiam pytania, które mogą ukierunkować dalsze prace):
ad. 1.
Dlaczego są rozbieżności system vs rzeczywistość?
Jak wygląda proces ruchów materiałowych i ich rejestrowania w systemie?
Czy wszystkie osoby "wprawiające towar w ruch i jego obróbkę" wiedzą, jak to rejestrować w systemie?
Czy system umożliwia rejestrację ruchów na zapasie w momencie zmiany?
Jaka jest skala rozbieżności? (próbka ok. 20 towarów - sprawdzenie jak duży jest problem - porównanie stan rzeczywisty do systemowego)
Dlaczego Dział zaopatrzenia nie kwestionuje (domniemam z opisu) informacji o stanach, tylko zamawia wg systemu?
Ad.2.
Problemy bardzo mocno jak w punkcie 1, jedynie sygnał do planowania jest kierowany do działu produkcji a nie do dostawców.
Znów pytanie o to, jak przebiega proces planowania i rejestrowania produkcji w systemie MRP.
Gdzie są punkty procesu, które powodują rozbieżności?
Jakie są możliwości systemu? Jak często może być odświeżany?
Ad.3.
Skoro nie mają na to czasu, to powstają pytania:
- czy jest to dla nich ważne? czy na podstawie tych raportów definiowane są jakieś akcje skoro i tak może to być informacja opóźniona?
- jakie jest źródło danych?
- ile trwa generowanie raportu (zbieranie i przetwarzanie informacji)?
- do czego są potrzebne te informacje?
Podsumowując:
Można wg mnie połączyć pkt. 1 i 2, ponieważ obraca się wokół systematyki pracy i zachowań pracowników w świetle możliwości systemu MRP.
Trzeba wykonać mapę stanu obecnego i ocenić wpływ na funkcjonowanie - lista problemów - na tej podstawie trzeba wytypować najważniejsze problemy i przemodelować proces tak, aby rozwiązać przyczyny tych problemów. Osobnym wątkiem jest zebranie informacji na temat możliwości systemu MRP.
Punkt 3 rozpatrywałbym oddzielnie, ponieważ może być pochodną pkt. 1 i 2.
Firma, w której pracuję, zajmuje się tego typu problemami.