Witam,
Ad. 1. Palety ładunkowe płaskie typu EUR z logo PKP nie zostały wycofane z obiegu, natomiast od 1 maja 2004 r. nie mogły być z tym logo produkowane, ponieważ PKP Cargo utraciło prawa do nadawania licencji na ich produkcję. Nie można zatem powiedzieć, że przypadkiem nie może się w obiegu znajdować paleta wyprodukowana przed 1 maja 2005 r. i spełnia wymagania określone w kartach UIC. Nie może natomiast znajdować się w obiegu paleta z logo PKP, której, mimo prawidłowej daty produkcji na środkowym wsporniku, wygląd wykazuje, że została wykonana później (np. wyraźnie widać, że nie była używana lub jest ze "świeżego" drewna).
Palety EUR podrobione, nie odpowiadające normie UIC 435-2 oraz nie nadające się do naprawy muszą zostać zniszczone (np. poprzez pocięcie piłą desek poprzecznych lub zmielenie na wióry) albo oznakowanie na wszystkich wspornikach palety musi zostać trwale i nierozpoznawalnie zamalowane czarną, wodoodporną farbą. Palety przekazywane do utylizacji muszą zatem mieć wcześniej przecięte deski lub trwale zamalowane znaki.
Ad. 2. Drugie z poruszonych zagadnień jest bardziej złożone i nie da się jego wyjaśnić w kilku zdaniach. Proponuję zwrócić się do Instytutu drogą oficjalną z zapytaniem ofertowym dotyczącym rozwiązania tego problemu. Przedstawimy Państwu naszą ofertę, która będzie bezpłatna.
Pozdrawiam
Adam Wojciechowski