Zaloguj się

Nowoczesny dwumiesięcznik popularno-naukowy, który w nowej odsłonie z powodzeniem wszedł na rynek biznesu. Inspiruje przedsiębiorców i dostarcza praktycznych rozwiązań w oparciu o innowacyjne rozwiązania, aktualne trendy i unikatową wiedzę. Z uwagi na biznesowy charakter pisma, odbiorcami naszych mediów są głównie managerowie odpowiedzialni za zarządzanie firmą i łańcuch dostaw. Pismo skierowane jest przede wszystkim do średnich i dużych przedsiębiorstw.

Czasopismo Logistyka nr 3/2024, czerwiec

Logistyka kosmiczna stawia przed nami wyzwania, jakich wcześniej nie doświadczaliśmy. Transport towarów na orbitę to poważny sprawdzian zarówno zaawansowania technologicznego, jak i efektywności finansowej. Każdy dodatkowy kilogram ładunku oznacza przecież koszty – nomen omen – astronomiczne, a każda misja to prawdziwy logistyczny majstersztyk, w którym trzeba wszystko zaplanować bardzo szczegółowo: od prowiantu dla astronautów, który musi przetrwać ekstremalne warunki, po precyzyjnie zaplanowane moduły stacji kosmicznych. Do tego przestrzeń kosmiczna nie jest wolna od zagrożeń. Kosmiczne śmieci, kolizje, awarie sprzętu – to tylko niektóre z problemów, z którymi należy się zmierzyć.
Warto również zapoznać się z innymi artykułami, m.in. ze wskazówkami na temat liczenia emisji CO2 w praktyce, nowościami w obszarze cyfryzacji portów morskich i terminali oraz rozwojem e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej.

Czasopismo Logistyka nr 2/2024, kwiecień

Lekturę rozpoczynamy pytaniem: "Czy czeka nas nowy światowy „ład logistyczny”?". Światowa scena logistyczna to nie tylko miejsce, gdzie ekonomia spotyka się z geografią, ale także pole walki, na którym 50 krajów toczy bitwę o przyszłość handlu i produkcji. W tym wydaniu przyjrzymy się blisko procesom zachodzącym w krajach Zatoki Perskiej, Azji Południowo-Wschodniej, Ameryki Południowej i Afryki, analizowanym przez ponad 800 ekspertów zaproszonych do współpracy przez jeden z największych i najbardziej innowacyjnych na świecie operatorów logistycznych - kuwejcki koncern Agility.
Następnie zagłębimy się w temat optymalizacji kosztów łańcucha dostaw. Twarde dane stają się w tym przypadku kluczowym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej, prowadząc nas przez labirynt efektywnego planowania i trafnych decyzji.
Ekologia stała się tematem gorącym jak nigdy wcześniej. W artykule "10 kroków do dekarbonizacji Twojej firmy" zastanowimy się, jak coraz silniejszy zwrot ku dekarbonizacji gospodarki wpływa na strategie firm, szczególnie w łańcuchu dostaw.
Nie zabraknie także tematu lotniczego cargo, który staje się coraz bardziej istotnym elementem transportowej układanki. Przyglądając się udziałowi polskiego cargo w rynku europejskim, zwrócimy uwagę na wyzwania i perspektywy tego segmentu.
Następnie - po komunikacji miejskiej w warszawskim smart city, niedocenianym procesie paletyzacji, czy też rosnącym zapotrzebowaniu na powierzchnie magazynowe na Pomorzu - dotrzemy do zagadnienia algorytmów w e-commerce i praktycznych aspektów współpracy z dostawcami usług co-packingowych. Zanurzamy się w świat logistyki, gdzie precyzja, innowacyjność i zrównoważony rozwój to kluczowe wartości.

Czasopismo Logistyka nr 1/2024, marzec

Przekonujemy się, że w logistyce nic nie jest stałe i żadna strategia zarządzania nie jest „na zawsze”. Coraz większego znaczenia nabierają rozwiązania z zakresu elastycznych łańcuchów dostaw, stosowane pierwotnie w przypadku produktów innowacyjnych i produktów o krótkim cyklu życia (jak np. w modzie). Dzisiaj ta elastyczność, łatwość dostosowania się do nagłych zmian i trudnego do przewidzenia popytu staje się atutem, dzięki któremu udaje się – w mniejszym lub większym stopniu – zapobiegać kryzysom związanym z zaburzeniami w łańcuchach dostaw.

Czasopismo Logistyka nr 6/2023, grudzień/styczeń

Cyfryzacja łańcuchów dostaw jest obecnie jednym z najważniejszych czynników wpływających na efektywność i konkurencyjność przedsiębiorstw. Jest wiele elementów oddziałujących na rozwój nowoczesnych rozwiązań cyfrowych, a wszystkie mają na celu zwiększenie odporności i elastyczności łańcuchów dostaw. Przed tym wyzwaniem stają również systemy informatyczne, integrujące informacyjnie całe łańcuchy dostaw.

12 miesięcy w logistyce 2023 - numer specjalny

To nie był łatwy rok dla branży logistycznej. Geopolityczna niestabilność, wysokie koszty prowadzenia biznesu, wzrost cen produktów i usług oraz niedobór pracowników odcisnęły wyraźne piętno na polskiej gospodarce. Niepewność jutra przełożyła się na ostrożniejsze inwestycje i powszechne poszukiwanie oszczędności. A jednak wbrew wszelkim prognozom rok 2023 możemy uznać za niezwykle udany pod kątem liczby wdrożeń nowych technologii w transporcie, wzrostu poziomu automatyzacji czy popytu na powierzchnię magazynową. Firmy coraz chętniej szukają optymalizacji kosztów poprzez inwestycje w robotyzację, cyfryzację i alternatywne źródła energii, ale także coraz bardziej świadomie angażują się w działania prośrodowiskowe: nie tylko w celu zmniejszenia śladu węglowego i ograniczenia wykorzystania plastiku w procesie pakowania, ale także wprowadzając na rynek inteligentne opakowania zwrotne wielokrotnego użytku. O wspomnianych trudnościach jak i spektakularnych sukcesach mówią eksperci, których zaprosiliśmy do współpracy przy niniejszym numerze specjalnym LOGISTYKI. Inspirującej lektury!

Czasopismo Logistyka nr 5/2023, listopad

Już 79% polskich internautów decyduje się na zakupy online, jak wynika z najnowszego raportu Gemiusa na temat rozwoju e-commerce w naszym kraju. Najchętniej wybieramy polskie e-sklepy, ale coraz szybciej rośnie także udział zakupów w sklepach zagranicznych (już 30% internautów deklaruje, że wybrało taki sklep). Kupujemy przede wszystkim na dużych platformach zakupowych o ugruntowanej pozycji, typu Allegro, Zalando czy OLX, chętnie także korzystamy z platform chińskiego e-commerce, które szturmem wdzierają się na europejskie rynki, przełamując konwencjonalne strategie marketingu online europejskich graczy e-handlu.
Patrząc na e-commerce od strony producenta, sprzedawcy czy operatora logistycznego, jednoznacznie można stwierdzić, że sukces w handlu elektronicznym zależy od umiejętności efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw. Dzisiaj nie sposób już prowadzić efektywnej logistyki bez wsparcia nowoczesnych technologii. Sztuczna inteligencja, VR, Headless, Voice Commerce, rozwiązania chmurowe, ceny dynamiczne, automatyzacja fulfillmentu i dropshippingu to tylko kilka przykładów wykorzystania technologii cyfrowych, które ułatwiają prowadzenie sprzedaży online, przyspieszają realizację zamówień i poprawiają doświadczenie zakupowe klienta.