Zaloguj się

WIEDZA

Wpływ kryzysu na przewozy pasażerów transportem kolejowym w krajach unii europejskiej

Czas kryzysu powoduje konieczność ciągłego monitorowania zmian zachodzących w gospodarce światowej, analizowania przyczyn ich powstawania oraz ciągłego poszukiwania rozwiązań łagodzących skutki kryzysu. Unia Europejska doświadczajac skutków kryzysu gospodarczego mobilizuje gospodarki poszczególnych krajów do wdrażania programów naprawczych, które mogłyby ochronić lub złagodzić jego negatywne oddziaływanie. Kryzys spowodował równiez wiele negatywnych skutków w funkcjonowaniu sektora transportu, w tym w transporcie kolejowym, będącym częścią układu gałęziowego sektora.

Rachunek kosztów działań sterowany czasem (TDABC) w warunkach sezonowości i nierównomiernego zapotrzebowania na czynniki produkcji w rolnictwie

Do skutecznego zarządzania kosztami potrzebna jest rzetelna wiedza o nich, ich rodzaju, strukturze, cechach, zachowaniu itd. Prawidłowe wykorzystanie zasobów będących w dyspozycji jednostki, utrzymanie płynności finansowej, poprawa ekonomicznej efektywności ich działania wymagają zaprojektowania i sprawnego funkcjonowania systemu informacyjnego. Niesprawne zarządzanie, niewłaściwa organizacja produkcji, problemy z dostawcami i kooperantami, błędy technologiczne wcześniej czy później, znajdą odzwierciedlenie w wynikach ekonomiczno-finansowych i mogą zagrozić kontynuowaniu działalności.

Platforma kassetts jako narzędzie do planowania procesów transportowych

Przedsiębiorstwa w nieustannie zmieniającej się gospodarce zmuszone są do poszukiwania recept na ograniczenie wciąż rosnących kosztów bieżącej działalności. Dla wielu podmiotów bardzo ważnym elementem jest redukcja kosztów logistyki, a w ramach nich przede wszystkim kosztów transportu. Dlatego też autorzy niniejszego artykułu prezentują projekt Kassetts oraz platformę do planowania procesów transportowych powstałej w ramach tego projektu, jako koncepcję prowadzącą do obniżenia kosztów transportu.

Magazynowanie jabłek jako proces logistyczny w rolnictwie

Magazynowanie określane jest jako zespół czynności związanych z czasowym przyjmowaniem, składowaniem, przechowywaniem, kompletowaniem, przemieszczaniem konserwacją, ewidencjonowaniem, kontrolowaniem i wydawaniem dóbr materialnych (zapasów). Magazyn jest więc miejscem (węzłem) w systemie logistycznym, w którym firma składuje albo utrzymuje surowce, półprodukty lub wyroby gotowe w różnym czasie. Istnienie węzłów zwanych magazynami wynika z faktu, iż przepływ dóbr materialnych przez wszystkie fazy działalności przedsiębiorstwa nie może być ciągły. Konieczne jest tworzenie zapasów, które muszą być składowane. W ujęciu procesowym magazynowanie jest niewątpliwie jednym z procesów logistycznych przedsiębiorstwa. Jak zauważa B. Słowiński procesy logistyczne, niezależnie od świadomości ich istnienia, funkcjonują w każdym przedsiębiorstwie, które jest na tyle efektywne, na ile sprawne są jego procesy. Według H. G. Tonndorfa żadne przedsiębiorstwo nie jest lepsze niż procesy logistyczne. Można stwierdzić zatem, iż te same prawa dotyczą przedsiębiorstw sektora rolno-spożywczego.

Systemach rozrządowych

W pracy obliczono w jakim stopniu podwyższenie dopuszczalnej prędkości zderzenia wagonów, powoduje możliwość podwyższenia dopuszczalnego błędu systemu hamowania.

Zabezpieczenie ładunków w transporcie morskim w ujęciu prawa cywilnego i wojskowego

Istotą prezentowanego artykułu jest wskazanie uwarunkowań realizacji zadań przewozowych w ramach coraz częściej podejmowanych działań cywilno -wojskowych. Dotyczy to przede wszystkim działań o charakterze humanitarnym, realizowanych przy wsparciu wojska jak i operacji militarnych, takich jak misje pokojowe i stabilizacyjne, w których komponent cywilny jest coraz większy. Dostrzeżenie zarówno wspólnych rozwiązań i wymogów jak i odmienności w tym zakresie jest jednym z zasadniczych warunków decydujących o możliwości, czasie i sprawności tego typu działań. Rozmaitość ładunków transportowanych w ramach takich operacji wymaga znajomości zarówno cywilnych jak i wojskowych zasad zabezpieczenia tych ładunków. Na podstawie analizy dotyczącej typowych systemów szautowania w przewozach transportowych komercyjnych i uwarunkowań oraz wymogów realizacji zadań transportowych w ramach międzynarodowych operacji militarnych, zaprezentowane zostały procesy wpływające na bezpieczeństwo w transporcie. Uwzględniając priorytety jakie przypisane są działaniom militarnym m.in. gotowość w przemieszczaniu wojsk i zaopatrzenia, wskazano na rozwiązania, które są adoptowane do cywilnych działań. Podczas analizy tego problemu dokonano również porównania prawodawstwa, jako jednego z elementów mających kluczowy wpływ na poziom bezpieczeństwa. W konsekwencji wskazano nie tylko na odmienności, ale również na pewną komplementarność stosowanych rozwiązań w logistyce wojskowej i cywilnej.

Wireless sensor networks : their programming and transport implementations

In the paper the Wireless Sensor Networks their operations frameworks, architecture and topologies are presented. A great attention is paid to programming in these networks. Two levels of programming are distinguished: low level programming of data sensors and distributed high language level programming addressed to dedicated applications. The transport implementations of wireless sensor networks are demonstrated in two areas: the intelligent road implementation and the logistics.

Zagadnienie jakości geokodowania obiektów w systemach transportowych

W artykule przedstawiono problematykę geokodowania obiektów, która staje się istotnym ograniczeniem przy stosowaniu systemów informacji geograficznej jako narzędzi wspomagających zarządzanie procesami transportowymi. Przedstawiono koncepcję i strukturę systemu służącego do weryfikacji jakości procesu geokodowania. Dokonano przeglądu i charakterystyki najważniejszych systemów i serwisów dostępnych na polskim rynku. Przedstawiono wyniki eksperymentów weryfikacyjnych zrealizowanych w oparciu o zbudowaną platformę ewaluacyjną wskazując na wady i zalety poszczególnych rozwiązań.

Transportochłonność gospodarki światowej w latach

W artykule przedstawiono rezultaty badań transportochłonności gospodarki światowej w latach 1995-2007. Badania przeprowadzono w wybranych krajach wytwarzających ponad 70% PKB na świecie z wykorzystaniem funkcji wykładniczej oraz krzywej wielomianu szóstego stopnia. Generalny wniosek jaki wypływa z analizy trendów kształtowania się zarówno krzywych wielomianu transportochłonności jak i krzywych wykładniczych wskazuje, że transportochłonność gospodarki światowej ma tendencję spadkową.

Analiza czasu pracy w przedsiębiorstwach transportowych

Referat zawiera analizę przypadku, gdzie przedsiębiorstwo w którym zarządzający transportem dalekim menadżer kontroluje czas pracy kierowców. Zadań w tym zakresie przybywa na stanowisku pracy, osób wykwalifikowanych, które potrafią znając przepisy tę analizę prowadzić się nie zatrudnia, a właściciele firmy chcąc pozbyć się kłopotu planują wyposażenie jej w system komputerowy, który umożliwiałby zastąpienie pracy dla kilku osób pracą jednego specjalisty dyspozytora/spedytora. Powyższy problem zaistniał w firmie, która dysponuje ok. dwudziestoma samochodami ciężarowymi, natomiast w swej strategii rozwoju przewiduje się dalszy jej rozwój w zakresie spedycji międzynarodowej. Czy i jakie narzędzia są na polskim rynku - krótki ich przegląd zamieszczono w załączniku, zaś w referacie przedstawiono rozwiązanie tego zadania.
Subskrybuj to źródło RSS