Nie tylko WMS-y. Jak IT musi wspierać działalność centrów logistycznych
Rozmowa z Marcinem Czerwińskim, dyrektorem IT w ID Logistics Polska
Rozmowa z Marcinem Czerwińskim, dyrektorem IT w ID Logistics Polska
W trosce o własne interesy, zleceniodawcy często domagają się od przewoźników neutralizacji dokumentów transportowych i nakładają kary za brak jej przeprowadzenia. Ci, chcąc uniknąć strat, godzą się na postawione warunki, nie mając świadomości, jakie konsekwencje pociąga za sobą zgoda na takie działanie.
Z niedawno opublikowanego raportu „Dekarbonizacja floty: jak zwiększyć efektywność kosztową floty poprzez odblokowanie jej wartości” wynika, że koszt dekarbonizacji jest największym wyzwaniem w drodze do zrównoważonego rozwoju. W raporcie przedstawiono praktyczne działania, które pomogą zdekarbonizować flotę przy jednoczesnym efektywnym zarządzaniu kosztami.
Gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ) wymaga śledzenia istotnych danych dotyczących opakowań. Ich sprawną identyfikację wspierają standardy GS1. Najnowszy raport autorstwa Innowo i GS1 Polska to kompendium sposobów na efektywne wykorzystanie nowych technologii identyfikacji na rzecz GOZ.
Technologie informatyczne (IT) w świecie farmalogistyki odgrywają kluczową rolę w optymalizacji i zarządzaniu łańcuchem dostaw. Dzięki nim operatorzy mogą świadczyć usługi na wysokim poziomie i wpływać na ich efektywność oraz jakość obsługi klienta, a także automatyzację niektórych obszarów, co jest niezbędne w dzisiejszym szybko zmieniającym się świecie biznesu. W branży farmaceutycznej, gdzie kluczowe są precyzja, bezpieczeństwo i terminowość, integracja zaawansowanych systemów odgrywa kluczową rolę.
Z pojęciem reklamacji spotykamy się w codziennym życiu jako konsumenci, gdy towary czy usługi nie spełniają oczekiwań lub standardów. Reklamacja pełni ważną rolę również w transporcie drogowym. Jeśli przewoźnik nie wykona umowy przewozu lub zrobi to nienależycie, powinien liczyć się z możliwością otrzymania reklamacji.
Duża liczba nowych satelitów komunikacyjnych na niskiej orbicie okołoziemskiej (LEO) otwiera wiele interesujących możliwości, w tym również dla logistyki. W szczególności sieć Starlink, która już teraz może być wykorzystywana w wielu częściach świata. „Laboratorium przyszłości” przedstawia wyniki badań Działu Badań i Rozwoju Korporacji, który ściśle współpracuje z różnymi działami i oddziałami, partnerami badawczymi zajmującymi się technologią, a także z laboratorium DACHSER Enterprise Lab we Fraunhofer IML.
Postrzeganie biznesu ewoluuje. Dziś coraz większe znaczenie mają działania w duchu ESG i Zero Waste, które sprawiają, że przedsiębiorstwa mogą osiągać sukces, jednocześnie działając na rzecz społeczności i środowiska. To podejście staje się kierunkiem rozwoju nowoczesnego biznesu, nie tylko ze względów etycznych, ale również prawnych. Wchodząca w życie dyrektywa Unii Europejskiej dotycząca sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju[1] zobowiązuje przedsiębiorstwa do klarownego raportowania podejmowanych działań w obszarze ESG. Choć nowe przepisy stawiają przed firmami duże wyzwanie, są takie, które udowadniają, że zrównoważony rozwój jest nie tylko etyczny, ale także praktyczny i korzystny biznesowo. Joanna Legutko, wiceprezes przedsiębiorstwa W.Legutko wyjaśnia, jak działania na rzecz zrównoważonej produkcji i odpowiedzialności społecznej, mogą przyczynić się do wzrostu efektywności, redukcji kosztów oraz budowania silnej pozycji na rynku.
To nie był wymarzony rok dla sektora TSL i handlu w Polsce. Nadzieję pokładano w ostatnim kwartale, zwłaszcza że świąteczne wydatki Polaków miały być wyższe niż zeszłoroczne. Problem w tym, że zapowiadane nominalne wzrosty nie przekładają się na wolumeny towarowy, bo za większe budżety gwiazdkowe w sporej części odpowiada inflacja. W ciągu roku zawiódł także e-commerce, są jednak obszary, gdzie operatorzy wciąż mogą liczyć na solidny zysk.
Przewożony ładunek jest narażony na kradzież. Przewoźnicy zmagają się również z licznymi wyłudzeniami ze strony nieuczciwych kontrahentów. Wszystko to generuje straty i może zaburzyć płynność finansową firmy transportowej. Jak chronić ładunek przed wyłudzeniami i kradzieżą? Jak zabezpieczyć towar na czas przewozu i kto jest odpowiedzialny za jego ochronę?