Zaloguj się

WIEDZA

Model analizy czasów przygotowawczych procesu logistycznego z wykorzystaniem metody SMED

Za główne kierunki działania logistyki uznaje się dążenie do doskonalenia wydajności oraz zmniejszania kosztów firmy. Dla zrealizowania tych założeń, konieczne jest zwiększenie efektywności gospodarowania zasobami, poprawa systemu transportowego przedsiębiorstwa, racjonalne wykorzystanie zapasów, zwiększanie efektywności procesów logistycznych. Działania te są niezbędne, aby przedsiębiorstwo mogło sprawnie i efektywnie rywalizować na rynku.

Wykorzystanie klasyfikacji ABC w łańcuchu dostaw

Przedsiębiorstwa działają w warunkach silnej konkurencji rynkowej i aby osiągać zyski, stosują coraz bardziej wyszukane metody, wdrażają kulturę Lean czy Sales & Operations Planning, starają się szukać oszczędności na każdym etapie łańcucha dostaw. Jednym z narzędzi, które w uniwersalny sposób pozwala podzielić czas i środki proporcjonalnie na produkty najbardziej opłacalne i generujące niewielkie korzyści, jest klasyfikacja ABC. Celem artykułu jest zaproponowanie, jak przy wykorzystaniu arkusza kalkulacyjnego można zarządzać portfolio poprzez dywersyfikację aktywności związanych z planowaniem oraz kontrolą.

Ryzyko logistyczne budowlanych projektów inwestycyjnych

Budowlane projekty inwestycyjne odnoszą się do inwestowania, wymagającego robót budowlano-montażowych, a ich produktem są obiekty budowlane. Z uwagi na specyfikę projekty inwestycyjno-budowlane charakteryzują się dużą złożonością. Cechy specyficzne tych projektów odnoszą się zarówno do produktów - obiektów budowlanych, jako implantów środowiska naturalnego człowieka oraz do przebiegu procesu inwestycyjnego, a w szczególności jego uczestników.

Regionalizacja systemu transportu pasażerskiego

Regiony we współczesnym podejściu uznawane są za szczególnie istotny element zrównoważonego i harmonijnego rozwoju nie tylko danego państwa, ale także całej Europy. Decentralizacja władzy państwowej przyczyniła się do przybliżenia możliwości decyzyjnych poszczególnym mikro- i mezospołeczności, uznając jednocześnie ich samodzielność oraz możliwość realizacji zadań o charakterze użyteczności publicznej. W aspekcie transportu pasażerskiego ma to szczególne znaczenie, doświadczenia bowiem wielu krajów wskazały, iż podporządkowanie lokalnego i regionalnego transportu pasażerskiego całkowicie władzom państwowym na poziomie centralnym było nieefektywne i nie sprzyjało racjonalizacji decyzji i działań podejmowanych na tym rynku.

Zrównoważony rozwój regionalnego transportu ładunków w warunkach inwestycyjnych ograniczeń jego operatorów

Przedmiotem artykułu a zarazem hipotezą badawczą jest założenie, mówiące o tym, że zrównoważony rozwój, wymusza na operatorach regionalnego transportu ładunków ustawiczny rozwój, związany z koniecznością wdrożenia programu kompleksowej technicznej i technologicznej wymiany taboru.
Celem artykułu jest przybliżenie koncepcji zrównoważonego rozwoju i jej wpływu na działalność operatorów transportu ładunków działających na rynku regionalnym. Autorka opisuje niezbędne zmiany, które muszą wprowadzić dane przedsiębiorstwa, jak również przedstawia obecną sytuację gospodarczą danych przedsiębiorstw. W treści pracy wskazano także na możliwe źródła finansowania inwestycji, dostępne dla danego segmentu rynku.

Problematyka usprawniania procesu kompletacji

Sukces zarządzania łańcuchem dostaw zależy od koordynacji, współpracy i działania wszystkich obiektów logistycznych w całym jego obszarze. Tego typu obiekty wykorzystywane są zazwyczaj do składowania, buforowania i transformacji strumieni materiałowych (ze względu na miejsce i postać), a także związanych z nimi informacji i strumieni finansowych. Każdy z nich musi również permanentnie usprawniać i optymalizować swoją działalność (realizowane procesy) tak, aby towary lub świadczone usługi mogły zostać szybko i niezawodnie dostarczone do klientów, przy jednocześnie odpowiednio niskich kosztach.

Zmiany w roli i funkcjonowaniu portów żeglugi śródlądowej w lądowo - morskich łańcuchach logistycznych

Rozwój globalnych łańcuchów dostaw, koncentrujący się na ogromnych, wciąż rosnących przepływach towarów, spowodował konieczność podjęcia badań w celu usprawnienia przepustowości i terminowości w tego typu sieciach. W wielu miejscach wydajność portów morskich nie może wzrosnąć, najczęściej z powodu ograniczonej powierzchni, dlatego możliwość przesunięcia niektórych funkcji do portów śródlądowych stała się elementem nowych strategii wielu operatorów logistycznych. Przeniesienie niektórych funkcji logistycznych do portów śródlądowych spowodowało ich rozwój, rozbudowę i przekształcenie w nowoczesne terminale, działające w oparciu o żeglugę śródlądową.

Transformacja cyfrowa w modelach biznesu usługodawców logistycznych

Współczesne środowisko biznesowe opiera się na ostrej rywalizacji, dlatego też usługodawcy logistyczni weryfikują swoje tradycyjne modele biznesowe, poszukując możliwości wprowadzenia innowacji. Innowacje, zwłaszcza technologiczne, postrzegane są jako główna determinanta rozwoju usługodawców mająca wpływ na ich konkurencyjność (podnoszenie konkurencyjności), pozwalając wyróżnić się im na rynku, równocześnie pomagając ukierunkować działalność usługową na klienta, często zindywidualizowanego. Aby osiągnąć sukces, usługodawcy logistyczni muszą doskonale radzić sobie w warunkach rosnącej złożoności i niepewności, skutecznie dążyć do doskonałości operacyjnej oraz stale podnosić jakość zarządzania. Obecnie wykorzystywane technologie informatyczne oferują znaczny potencjał optymalizacji procesów biznesowych, prowadząc do tzw. cyfrowej transformacji modeli biznesowych.

Analiza możliwości wdrożenia wybranych technik Lean Management w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Metoda Lean Management jest koncepcją zarządzania przedsiębiorstwem, mająca na celu zaadaptowanie go do panujących na rynku warunków oraz sprostanie wciąż zwiększającej się konkurencyjności. Wykorzystuje ona wiedzę z zakresu logistyki, zarządzania produkcją oraz inżynierii produkcji.
Inspiracją do wprowadzenia narzędzi Lean Management dla polskich przedsiębiorców mogą być zarówno europejskie, jak i światowe firmy korzystające z nich z powodzeniem i odnoszące sukcesy. Korzyści płynące z poprawnego wprowadzenia wybranych metod są wielopłaszczyznowe. Trzeba mieć jednak świadomość, że proces wdrażania Lean Management jest wieloetapowy - wymaga analizy badanego obiektu, opracowania koncepcji zmian i ich harmonogramu, a także zaangażowania całego personelu.

Bariery i korzyści wynikające z wdrożenia narzędzi systemu zarządzania środowiskowego przez operatorów logistycznych

Przez wiele lat systemy zarządzania środowiskowego, jako narzędzia minimalizacji negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne, były popularne głównie w firmach produkcyjnych, które wywierają zdecydowanie największy wpływ na otoczenie. Rosnąca konsumpcja, a co za tym idzie wzrost ilości przewożonych towarów - szczególnie transportem drogowym - powoduje, że negatywny wpływ transportu na środowisko naturalne jest coraz bardziej widoczny. Świadomość ekologiczna społeczeństwa i coraz większa uwaga przywiązywana do działania zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju wymusiła na operatorach logistycznych zmianę podejścia do jakości świadczonych usług i konkurencji na rynku. Bardzo istotnym elementem walki o klienta, poza ceną i niezawodnością, staje się wizerunek firmy w kontekście działania z poszanowaniem środowiska naturalnego. W konsekwencji najwięksi operatorzy logistyczni coraz częściej sięgają po narzędzia systemu zarządzania środowiskowego, aby kontrolować i minimalizować negatywne oddziaływanie na środowisko oraz poprawić wizerunek firmy w oczach klientów i partnerów biznesowych.

Subskrybuj to źródło RSS