Zaloguj się

WIEDZA

Procesy zarządzania zintegrowanym łańcuchem dostaw (wybrane zagadnienia)

Rozwój technologii informatycznych spowodował, że wymiana informacji pomiędzy partnerami w łańcuchu dostaw jest szybka i prosta, zatem możliwa stała się szybka reakcja na zmiany zachodzące na rynku przy utrzymaniu niższego poziomu zapasów i przy mniejszym ryzyku strat z tytułu produkcji niepożądanych przez rynek produktów.

Ekonomiczne aspekty ochrony morsko-lądowych łańcuchów dostaw

Procesy tworzenia oraz rozwoju globalnych łańcuchów dostaw, szczególnie w okresie ostatnich dwóch dekad determinowało wiele czynników o złożonej naturze. Wśród podstawowych można wyróżnić takie, jak: dynamiczny rozwój zarówno produkcji jak i handlu w skali globalnej; wzrost konkurencji zarówno kosztowej, jak i jakościowej, będący konsekwencją postępującej deregulacji oraz liberalizacji handlu; wzrost znaczenia logistyki; wzrost produktywności zasobów oraz efektywności gospodarowania kosztami; postępująca w skali globalnej standaryzacja i normalizacja procesów techniczno-technologicznych oraz produktów, certyfikacja oraz ujednolicanie różnego typu procedur handlowych i transportowych; zjawisko skracania cyklu życia produktów.

Wyznaczniki projektowania zarządzania logistyką w organizacjach

Sięganie po rozwiązania logistyczne dla wspierania procesów zarządzania podmiotami – zarówno gospodarczymi, jak i ze sfery pozagospodarczej – staje się coraz bardziej powszechne, gdyż opinie o skuteczności rozwiązań opartych o zarządzanie logistyczne stają się powszechnie znane i udokumentowane. Niezależnie od tego, rozszerza się zakres stosowania logistyki. Próby aplikowania jej rozwiązań obserwujemy zarówno w sferze usług niematerialnych (jakkolwiek by to dziwnie nie brzmiało), jak też w obszarze podmiotów sektora publicznego. Można tu zadać pytanie o zakres stosowania logistyki – odpowiedź jest stosunkowo prosta – im więcej skutków (rezultatów działań) zależy od wsparcia logistycznego, tym większy jest zakres zarządzania logistycznego. Dlatego, jeżeli uznamy, że skuteczność funkcjonowania tych jednostek jest zależna w określonym zakresie od sprawności przepływów materiałowych, wówczas decyzja o nadaniu logistyce odpowiedniej rangi i wmontowaniu jej w strukturę organizacyjną organizacji staje się decyzją o charakterze strategicznym.

Raport o stanie odżywienia i sposobie żywienia kierowców zawodowych

Z przeprowadzonych w ostatnich dwóch latach akcji profilaktycznych wynika, iż stan zdrowia kierowców zawodowych znacząco się pogarsza, co przedstawia ostatni "Raport na temat stanu odżywienia i sposobu żywienia kierowców samochodów ciężarowych". Dane zgromadzone zostały przez Fundację Truckers Life podczas mobilnych badań Truckers Lab, a opracowane i przeanalizowane przez Koło Naukowe Dietetyków z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Wyniki są alarmujące.

Determinanty zarządzania przedsiębiorstwami logistycznymi a bezpieczeństwem ich funkcjonowania

Funkcjonowanie przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym wymaga umiejętności analizy otoczenia i antycypacji przyszłości oraz elastyczności w działaniu, ze skłonnością do ponoszenia ryzyka w związku z koniecznością funkcjonowania w warunkach niepewności. Zarządzanie przedsiębiorstwami logistycznymi w oparciu o zjawisko globalizacji działalności gospodarczej prowadzi do konieczności uwzględnienia różnorodności kulturowej w zarządzaniu i zdolności komunikowania się nie tylko na poziomie krajowym, ale również międzynarodowym przedsiębiorstw logistycznych. Konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonowania przedsiębiorstw w warunkach ciągłych zmian wynika z dynamiki daleko idących zmian gospodarczych oraz społecznych. Ogromny wpływ na zachodzące zmiany ma między innymi upowszechnienie osiągnięć mikroelektroniki i telekomunikacji, co wymaga nowych umiejętności związanych z wykorzystaniem narzędzi i nowoczesnych środków łączności.

Logistycznie zintegrowana gospodarka odpadami jako współczesne wyzwanie społeczno-gospodarcze

Jednym ze współczesnych wyzwań jest zrównoważony rozwój przedsiębiorstw, który wymaga wdrożenia między innymi rozwiązań logistycznych w obszarze gospodarki odpadami, adekwatnych do możliwości i wymagań wynikających z istoty istniejących koncepcji logistycznych, ich warstwy teoretycznej i praktyki gospodarczej. Współcześnie istnieje wiele koncepcji logistyki, przy czym uzasadnione jest wyróżnienie koncepcji logistyki ogólnej oraz jej koncepcji szczegółowych. Jedną z takich koncepcji jest koncepcja logistyki zwrotów i gospodarki odpadami, która może być podstawą do określenia istoty logistycznie zintegrowanej gospodarki odpadami oraz spodziewanych rezultatów z wdrożenia tego rozwiązania do praktyki gospodarczej, co było celem badań.

Narzędzia oceny systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem produktu według standardu IFS Logistics

Standard IFS Logistics (IFS - International Featured Standards, Międzynarodowe Standardy Żywności) jest jednym z uznanych na skalę międzynarodową systemowych podejść do zarządzania przedsiębiorstwem świadczącym usługi logistyczne, zainteresowanym budowaniem trwałej przewagi konkurencyjnej poprzez zapewnienie wysokiego poziomu jakości świadczonych usług, a także elastyczne dostosowywanie się do stale zmieniających się i wzrastających wymagań klientów dotyczących jakości i bezpieczeństwa produktów. Wdrożenie tego standardu umożliwia przedsiębiorstwu realizację celów dotyczących budowania pozytywnego efektu wizerunkowego, a także podwyższania skuteczności i efektywności działań.

Analiza ekonomiczna procesu transportowego w łańcuchu logistycznym

Jednym z głównych działań realizowanych w procesie logistycznym jest świadczenie usług transportowych. W celu zaspokajania dóbr konsumentów należy przemieszczać towary z jednego miejsca na inne miejsce, zaspokajając potrzeby odbiorców. Stale zwiększająca się wymiana towarów przyczynia się nie tylko do rozwoju usług transportowych, ale i do zwiększenia udziału kosztów transportu w cenie oferowanych produktów przez sprzedawców.

Wycofywanie czynników chłodniczych i ich bezpieczna utylizacja

Życie człowieka na Ziemi jest zjawiskiem unikalnym we Wszechświecie. By było ono możliwe, musi być spełnionych wiele nakładających się na siebie czynników. Niewątpliwie jednym z nich jest istnienie warstwy ozonowej, znajdującej się około 20 km od powierzchni naszej planety. Zabezpiecza ona organizmy żywe przed emitowanym przez Słońce promieniowaniem ultrafioletowym typu A i typu B. W przypadku jej pocienienia lub co najgorsze zaniku, życie na Ziemi byłoby niemożliwe. Stąd też odkrycie zjawiska, które powoduje niszczenie ozonu w górnych warstwach atmosfery ziemskiej, spowodowało potrzebę określenia sposobów ograniczenia emisji do atmosfery szkodliwych substancji. Zawierają one chlor i brom przyspieszający pocienienie warstwy ozonowej (szczególnie w okolicach obszarów okołobiegunowych). Do tych substancji należą m.in. czynniki chłodnicze wykorzystywane na co dzień w praktyce przemysłowej i prywatnej w urządzeniach chłodniczych, klimatyzacyjnych i pompach ciepła.

Obszary i przydatność zastosowań voice picking (pick by voice) w logistyce

Sprawne funkcjonowanie logistyki i realizowanie w efektywny sposób poszczególnych operacji i procesów z jej zakresu jest warunkowane wykorzystywaniem różnych nowoczesnych narzędzi i metod, w tym również tych, które mają związek z informatyką. Zalicza się do nich niewątpliwie również te, które są określane mianem voice picking.

Subskrybuj to źródło RSS