Zaloguj się

WIEDZA

Zarządzanie środowiskowe w przedsiębiorstwach jako narzędzie służące budowie zielonych łańcuchów dostaw

Popularność dobrowolnych działań podejmowanych przez organizacje na rzecz realizacji ich środowiskowych celów ulega stopniowemu zwiększaniu się. Wynika to z faktu, że inicjatywy środowiskowe podejmowane dobrowolnie okazują się często mniej kosztowne od tradycyjnych nakazowo-zakazowych instrumentów ochrony środowiska, bardziej skuteczne, gdyż ich efekty są monitorowane przez organizacje wdrażające te rozwiązania, nie generując przy tym wysokich kosztów związanych z egzekwowaniem przyjętych zobowiązań. Po te rozwiązania sięgają nie tylko przedsiębiorstwa z sektora produkcyjnego o wyraźnej presji na środowisko naturalne, ale również podmioty prowadzące działalność usługową czy handlową.

System magazynowania w logistyce - studium przypadku

Magazynowanie to jeden z podstawowych elementów działalności logistycznej warunkujących realizację wielu funkcji w przedsiębiorstwach. Odgrywa główną rolę w całej gospodarce produkcyjnej, funkcjonowaniu łańcuchów dostaw oraz działalności przedsiębiorstw. Fizyczny przepływ produktów logistycznych jest realizowany między magazynami uczestników łańcucha dostaw, co stanowi istotny jego element. Logistyczna funkcja magazynowania wyłania się z konieczności wprowadzania optymalizacji kosztów transportowych i poszukiwania najlepszych rozwiązań we wspomaganiu tego systemu.

Branża KEP w Polsce: 77% przychodów jest generowane przez cztery firmy

Branża KEP (przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych) istnieje w Polsce już prawie 30 lat. W ciągu ostatnich kilku lat, m.in. za sprawą dynamicznego rozwoju e-handlu, przeszła na świecie prawdziwą rewolucję. Globalny rynek KEP w 2017 roku może wynieść nawet ok. 285 mld USD, natomiast w Europie ok. 83 mld EUR. Przewiduje się, że w najbliższych latach rynek ten będzie rósł w tempie 6% na świecie i 4-5% w Europie. W przeliczeniu na paczki daje to odpowiednio ok. 47 mld na świecie i 15 mld sztuk w Europie w ciągu roku.

Minimalizacja strat, maksymalizacja zysku poprzez zastosowanie utrzymania ciągłości działania

Celem każdego przedsiębiorstwa jest odniesienie sukcesu w sferze materialnej. Aby go osiągnąć muszą zostać spełnione podstawowe, a zarazem fundamentalne warunki, takie jak dotrzymywanie zobowiązań, punktualne dostawy produktów w uzgodnionej wcześniej ilości i jakości. Spełnienie tych czynników zagwarantuje pełna kontrola nad technicznym stanem urządzeń, maszyn, zaplecza. Wymaga to umiejętności przewidywania ewentualnych zakłóceń części systemu i możliwości sprawnego przywrócenia stanu akceptowalnego.

Praktyka slow steaming i jej implikacje dla stron umów czarterowych

W czasie ostatniego kryzysu gospodarczego armatorzy poszukiwali strategii pozwalających przetrwać im ten okres. Jedną z ich reakcji na zjawiska kryzysowe, przede wszystkim na nadpodaż tonażu oraz rosnące ceny paliw, była redukcja prędkości eksploatacyjnej statków tzw. slow steaming.

Przerwane ogniwo w łańcuchu dostaw czyli rekrutacja just-in-time

Standardem w obszarze łańcucha dostaw jest praca w ściśle określonych ramach czasowych, ciągłe udoskonalanie procesów, optymalizacja kosztów, a także dokładne planowanie przyszłych zadań. Wszystko po to, aby dostarczyć właściwy produkt pod względem jakości oraz ilości do odpowiedniego miejsca i w odpowiednim czasie, przy najniższych kosztach. Nikogo też nie dziwi, że nawet w najlepiej zaplanowanym procesie zdarzają się nieprzewidziane sytuacje, które mają często zgubny wpływ na końcowy efekt i zawsze wiążą się z wysokimi kosztami dodatkowymi. Oczywiście część z nich można uwzględnić w prognozach, znaleźć rozwiązania awaryjne i poradzić sobie z nimi, wykorzystując wyłącznie własne zasoby. Jednak czasem, mając na uwadze jak najszybsze zarządzenie kryzysową sytuacją, nieunikniona jest pomoc firm zewnętrznych.

Wpływ dystrybucji towarów na środowisko miejskie

Potrzeba osiągnięcia i utrzymania konkurencyjnej pozycji na rynku wiąże się z koniecznością podporządkowania działań przedsiębiorstwa zaspokojeniu oczekiwań klienta, co do oferowanego produktu. Bardzo ważna przy tym jest umiejętność szybkiej oceny potrzeb i właściwej reakcji na nie. Głównym zadaniem logistyki dystrybucji jest udostępnienie produktu w miejscu i czasie odpowiadającym potrzebom oraz oczekiwaniom klientów, co czyni ją jednym z ważniejszych elementów w łańcuchu logistycznym.

Bezpieczeństwo transportu morskiego (jako składnik koncepcji internalizacji) w polityce transportowej Unii Europejskiej

W dzisiejszych czasach transport morski jest jedną z najbezpieczniejszych gałęzi transportu. Dzieje się tak mimo, że towarzyszy mu znaczna liczba różnorodnych zagrożeń. Ograniczenie oddziaływania tych zagrożeń jest możliwe wyłącznie dzięki stosowaniu norm i reguł podnoszących poziom bezpieczeństwa, poprzez eliminowanie tychże zagrożeń.

Tworzenie wartości w łańcuchu dostaw na przykładzie klastrów sektora rolno-spożywczego w Polsce

W wielu obszarach nauki coraz częściej zwraca się uwagę na konieczność analizowania procesu tworzenia wartości, w tym również wartości dodanej przedsiębiorstwa jako podstawowego celu funkcjonowania każdego podmiotu. Opracowana w tym zakresie koncepcja zarządzania wartością (Value Based Management) za nadrzędny cel stawia tworzenie wartości w szerokim ujęciu dla różnorodnych interesariuszy.

Procesy projektowania systemów logistycznych

Opracowanie poświęcone jest niezwykle ważnym, a jednocześnie bardzo złożonym zagadnieniom - procesom projektowania systemów logistycznych jako istotnej części inżynierii systemów. Jest to problem nie do końca zbadany, tak w warstwie teoretycznej jak i w obszarze praktycznego zastosowania zasad projektowania. Tematyka opracowania jest aktualna, a podjęte w nim zagadnienia szczegółowe wpisują się w nurt badawczy rozwijany w wielu ośrodkach zajmujących się zagadnieniami logistycznymi.

Subskrybuj to źródło RSS