Modelowanie wewnętrznego łańcucha dostaw w w wybranym przedsiębiorstwie
Paletowy problem nadal istnieje
Artykuł pochodzi z czasopisma "Logistyka" 6/2008.
Prof. Elżbieta Gołembska jest absolwentką Wydziału Handlowo - Towaroznawczego (dzisiejszy Wydział Zarządzania) poznańskiej Akademii Ekonomicznej, na którym uzyskała w kolejnych latach stopień doktora, doktora habilitowanego, a w 1998 r. - tytuł profesora nauk ekonomicznych.
Kanban w języku japońskim oznacza kartę, dokument lub widoczny znak czy zapis. W przeszłości Japończycy mianem tym określali szyld sklepowy. Kolorowy, artystycznie wykonany, zawierał informację o sprzedawanych w sklepie produktach, bądź świadczonych usługach.
Za pierwszego twórcę logistyki, uznaje się bizantyjskiego cesarza Leona (Leontosa) VI. Omówienie dorobku Leona VI ogranicza się do przedstawienia jego ujęcia logistyki i zacytowania tytułu dzieła, w którym się znajduje. W opracowaniach z dziedziny logistyki brak jest jednak głębszej charakterystyki samej postaci cesarza Leona VI i jego rozmaitych osiągnięć.
Projekty logistyczne w outsourcingu usług logistycznych - cz. 2
Usługi logistyczne
Rosnące znaczenie logistyki we współczesnym sposobie gospodarowania, którego uwarunkowania stawiają przedsiębiorców przed koniecznością sprostania wymogom, stawianym zarówno przez konsumentów, jak i konkurentów (często o zasięgu globalnym), jest związane z powszechnym postrzeganiem logistyki jako źródła przewagi konkurencyjnej.
Współczesna logistyka miejska zakłada redukcję ruchu transportowego wewnątrz ścisłego centrum miast poprzez zintegrowanie zarządzania systemami transportowymi. Wymusza to szukanie nowych rozwiązań środków transportowych ujętych w logistyczne zarządzanie ruchem transportowym w miastach.
Wpływ internalizacji kosztów zewnętrznych na funkcjonowanie rynków transportowych w UE - cz. 2
Rynki transportowe w UE i ich funkcje regulacyjne
Rynki transportowe z właściwym sobie mechanizmem zgłoszeń i realizacji popytu, o typowo regulacyjnym charakterze procesów gospodarczych, funkcjonują na podobnych zasadach jak inne rodzaje rynków usług, także towarowych i pieniężnych. Wraz z układem swoich elementów składowych, ich strukturą i relacjami, jakie występują między nimi, są one samoistnie działającymi regulatorami systemów transportowych. Z racji swej specyfiki i formy działania, a przede wszystkim charakteru mechanizmu regulacyjnego, wchodzą one wraz z innymi rodzajami rynków w skład tak zwanego autonomicznego podsystemu regulacji działalności transportowej - tak sfery produkcji, jak też i wymiany usług oraz w pewnym zakresie również alokacji zasobów w sektorze transportu. Nie są one jednak jedynym mechanizmem regulacyjnym. Obok bowiem rynkowego, autonomicznego podsystemu, działa w transporcie podsystem regulacji centralnej, którego podstawowym narzędziem i zarazem formą regulacji jest polityka transportowa - tak krajowa, jak i międzynarodowa, wraz z jej rozlicznymi relacjami z innymi rodzajami polityk sektorowych i horyzontalnych UE. Te dwa podsystemy, o różnych w swej istocie mechanizmach regulacyjnych, uzupełniają się w praktyce, tworząc w każdym kraju typowy dla niego system regulacji sektora transportu. Funkcjonowanie tego systemu w sposób schematyczny przedstawiono na rysunku 1.
Integracja procesów planowania produkcji i zarządzania zapasami - cz. 1
W pierwszej części artykułu opisano problem integracji procesów planowania produkcji w fabryce i zarządzania zapasami w centrum dystrybucji (DC), składującym wyprodukowane wyroby. Przedstawiono w niej również przykład rozwiązania tego problemu przez wprowadzenie określonej polityki zarządzania zapasami i składania zamówień oraz procedur planowania produkcji.
Celem wszystkich działań podejmowanych przez przedsiębiorstwo, niezależnie od wielkości czy branży, jest osiągnięcie sukcesu rynkowego. Sukces jest postrzegany jako rezultat przewagi konkurencyjnej, który ułatwia zdobycie lepszych klientów oraz umożliwia w stosunku do rywali podejmowanie działań ofensywnych i obronnych.