Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Zastosowania trójosiowych akcelerometrów w układach telematyki pojazdów jednośladowych

Artykuł prezentuje trójosiowe akcelerometry i ich szerokie zastosowanie we współczesnych technikach: czujniki, telekomunikacja, urządzenia wskaźnikowe, pojazdy, itp. Główną uwagę zwraca jednak na możliwości ich wykorzystania w układach telematyki pojazdów jednośladowych. Ich użytkownicy mają znacznie większy udział w wypadkach śmiertelnych niż użytkownicy pojazdów wielośladowych, a wzrost liczby tego typu wypadków obserwujemy w ostatnich latach. Jednocześnie popularność jednośladów stale rośnie. Artykuł prezentuje jeden ze sposobów na zwiększenie ich bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez wykorzystanie układów akcelerometrów.

Analiza i ocena korzyści społecznych działalności terminali kontenerowych

Problem oceny społecznych korzyści budowy i rozbudowy portowych terminali intermodalnych jest o tyle trudny, gdyż wynika z braku wytycznych dotyczących metodologii przeprowadzania takowej oceny. Do tej pory opublikowane zostały cztery opracowania pomocnie w określeniu korzyści społecznych. Są to tzw. Niebieskie Księgi dotyczące: transportu lotniczego, infrastruktury drogowej, sektora kolejowego i sektora transportu publicznego. śaden z powyższych dokumentów nie odnosi się do aspektów transportu morskiego i nie określa metody oceny korzyści społecznych wynikających z realizacji zadań inwestycyjnych np. w portowe terminale intermodalne: promowe, ro-ro czy kontenerowe.

Identyfikacja czynników kształtujących obciążenie obsługi komputerowych systemów sterujących ruchem metra w warszawie

Celem pracy była ocena poziomu obciążenia stanowisk operatorskich systemu zdalnego sterowania ruchem pojazdów metra, wyrażona ilością wykonanych czynności roboczych w dobowym cyklu pracy stanowiska. Bezpośrednie badania w miejscu pracy personelu sterowania ruchem pozwoliły na identyfikację określonych rodzajów i sekwencji czynności łącznie z czasem ich trwania (fotografia dnia pracy), wykonywanych przez dwuosobową obsadę stanowiska. Przeprowadzona analiza pozwoliła skonstruować tabelę (kalendarz zdarzeń), w której upływającemu czasowi przyporządkowano pojawienie się czynności roboczej. Poszczególnym składnikom procesu pracy przypisano następnie wartość strumienia informacji wyrażonego w bitach na sekundę. Tak przeprowadzona analiza pozwoliła określić, że praca operatorów systemu zdalnego sterowania jest specyficzna, gdyż łączy w sobie procesy odbioru, przetwarzania informacji oraz na ich podstawie inicjowaniu odpowiednich działań, operowania urządzeniami technicznymi, a także dużego udziału elementów pracy biurowej. Obciążenie kształtowane przez te czynniki dla stanowiska dyspozytora ruchu było duże apomocnika średnie. Zaproponowano również kilka usprawnień w zakresie organizacji pracy obu stanowisk, pozwalających ograniczyć poziom przeciążenia wykonywaną pracą.

Infrastruktura transportowa w polskich politykach: regionalnej i przestrzennej

Rezultaty badań prowadzonych przez przedstawicieli różnych ośrodków naukowych czy też organizacji międzynarodowych (na przykład OECD) dowodzą, że infrastruktura transportowa nie powoduje sama w sobie wzrostu gospodarczego. Czynnik ten oddziałuje łącznie z odpowiednim poziomem kapitału ludzkiego i innowacji. Innymi słowy, zwiększona gęstość autostrad może otworzyć nowe rynki dla firm lokalnych ale do wykorzystania tych moż li wo ści nie zbęd ne są potencjał ludzki i innowacyjny. Z drugiej strony, rozwinięta i dobrej jakości infrastruktura transportowa może spowodować również zaostrzoną konkurencję, która przy braku potencjałów endogenicznych doprowadzi lokalne przedsiębiorstwa do upadku bądź zmiany miejsca prowadzenia działalności.

Wpływ kryzysu na przewozy ładunków transportem kolejowym w krajach unii europejskiej

W artykule autorzy poddali analizie wyniki gospodarcze osiągane w sektorze transportu kolejowego w krajach Unii Europejskiej w dobie trwającego kryzysu gospodarczego. W pierwszej części opracowania, w ujęciu syntetycznym, omówiono zagadnienia dotyczące wpływu kryzysu na funkcjonowania sektora transportu, w tym transportu kolejowego - istotnej jego części. Zagadnienia te przedstawiono w kontekście oceny kształtowania się wybranych wskaźników makroekonomicznych, tj.: Produkt Krajowy

Bezpieczeństwo transportu kontenerów na statkach morskich

Streszczenie: Przewóz kontenerów drogą morską rodzi szereg problemów wpływających bezpośrednio na bezpieczeństwo statku, przewożonego ładunku i ludzi. Zaplecze lądowe, gdzie mocowany jest ładunek wewnątrz kontenera nie zawsze wykonuje to z należytą starannością. Ponadto błędy świadome i nieświadome w deklarowanej wadze i zawartości kontenera mogą rodzić poważne konsekwencje nie tylko w trakcie trwania podróży morskiej, ale już w trakcie operacji załadunkowych. Dodatkowe zagrożenia powstają przy przewozie ładunków niebezpiecznych, które nie zawsze są właściwie opisywane i zgłaszane. Wszystkie błędy ludzkie są weryfikowane przez żywioł morski.

Prywatne firmy wojskowe - panaceum na problem piractwa morskiego

W XXI wieku trudno jest sobie wyobrazić sprawne funkcjonowanie świata i jego gospodarki bez dobrze zorganizowanego transportu morskiego, zarówno w aspekcie przewozów pasażerskich jak również, a być może przede wszystkim, w zakresie transportu różnorodnych towarów, które nieustannie są transportowane po morzach i oceanach z wykorzystaniem licznych szlaków żeglugowych. Rozkwit żeglugi spowodował również, że rozwijały się, niemalże równolegle, inne zawody w tym także proceder piractwa, a to wiąże się z zabezpieczeniem potrzeby bezpieczeństwa żeglugi. W fachowej literaturze uważa się, że piractwo, jako zagrożenie żeglugi, istniało od początków powstania komunikacji morskiej, a pierwszy pirat wypłynął na morze zaraz za pierwszym kupcem wiozącym na swej dłubance cenne towary. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że piractwo jest jedną z najstarszych dziedzin ludzkiej aktywności, które od samego początku destabilizowało transport morski, ład międzynarodowy oraz zagrażało bezpieczeństwu ograniczając wolność żeglugi do bezpiecznych akwenów czy też akwenów patrolowanych przez odpowiednie służby powołane do takiej działalności.

Rozwój polskich terminali kontenerowych

Współczesna gospodarka światowa cechuje się coraz bardziej wzmagającym się procesem konkurencji oraz rywalizacją o rynki zbytu i nowych klientów. W sposób ciągły poszukuje się nowych sposobów przewagi nad konkurencją. Można ją uzyskać między innymi poprzez zmniejszenie czasu dostawy towaru w drodze od producenta do klienta, a także poprzez zwiększenie wydajności w procesie obrotu ładunków. 2
Subskrybuj to źródło RSS