Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Biopaliwa do silników o zapłonie samoczynnym

W artykule dokonano przeglądu różnych biopaliw, które można stosować do zasilania silników o zapłonie samoczynnym. Szczególną uwagę poświęcono olejom pochodzenia roślinnego, a także wybranym eterom i alkoholom. Pokazano zarówno wybrane korzyści jak i zagrożenia wynikające z ich zastosowania na cele paliwowe. W pracy wykorzystano wyniki wieloletnich badań, prowadzonych w Instytucie Eksploatacji Pojazdów i Maszyn Politechniki Radomskiej, w zakresie zastosowania paliw alternatywnych do zasilania silników o zapłonie samoczynnym.

śródmiejska strefa ruchu uspokojonego jako metoda na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego

W artykule poruszono zagadnienie wzmożonego ruchu kołowego i pieszego kolidującego ze sobą w śródmieściu Kielc. Przestawiono kroki, na które zdecydowało się miasto w celu uspokojenia ruchu, poprawy bezpieczeństwa pieszych, zmniejszenia poziomu emisji hałasu i maksymalnego ograniczenia konfliktu pieszy - pojazd. W pracy zawarto uzasadnienie konieczności zmian i wprowadzenia strefy ruchu uspokojonego. Przedstawiono główne cechy omawianego rozwiązania funkcjonowania centrum. Zrównoważone funkcjonowanie przestrzeni śródmieścia (zabudowa mieszkaniowa, handlowa i usługowa o wysokim stopniu intensywności) wymaga poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Zużycie paliwa przez silniki pojazdów bojowych w rzeczywistych warunkach ruchu

W artykule przedstawiono rezultaty z badań wpływu warunków pracy silnika spalinowego kołowego transportera opancerzonego Rosomak na zużycie paliwa w warunkach drogowych. Pomiarów dokonano na odcinku kilkudziesięciu kilometrów podczas jazdy na odcinkach drogi o różnej charakterystyce. Porównano wpływ pracy standardowej i trybu overboost silnika na macierze udziału czasu pracy silnika oraz zużycia paliwa. Na podstawie uzyskanych wyników dokonano analizy warunków pracy pojazdu bojowego w aspekcie ograniczania zużycia paliwa.

Sustainable urban transport planning

This paper presents a problems of sustainable urban transport planning on stage formation city transport strategy. 1. WSTĘP Współcześnie ponad połowa światowej populacji żyje w miastach i na jego obrzeżach, a w 2050 roku przewiduje się, że blisko 66% ludności świata będzie żyło i mieszkało w miastach. Natomiast w 2009 roku w Polce już blisko 60% ludności mieszkała w miastach, a wskaźnik ten były jeszcze większy gdyby uwzględnić obszary metropolitalne. Migracja ludności danego kraju na tereny miejskie lub podmiejskie ma znaczący wpływ na wzrost znaczenia systemu transportowego na terenie miasta i jego obrzeżach. Transport miejski w funkcjonującej aglomeracji miejskiej jest nieodłącznym elementem życia społecznego.
Subskrybuj to źródło RSS