Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Charakterystyka pęknięć w szynach typu head check

Zmęczenie kontaktowe powierzchni tocznej szyny (RCF) jest jedną z ważnych przyczyn jej uszkodzenia i ma obecnie duże znaczenie w utrzymaniu nawierzchni kolejowej w odpowiednim stanie niezawodności oraz wpływa na trwałość szyn. W wyniku dużych oddziaływań dynamicznych na powierzchni szyny powstają poziome małe pęknięcia, które w dalszej fazie rozwoju przechodzą pionowo przez krawędź główki szyny powodując powstawanie mikroszczelin. W przypadku niedoboru środków na diagnostykę i nie wykonania napraw w określonym terminie, uszkodzenia te mogą być przyczyną poważnych wypadków. W artykule omówiono problemy dotyczący powstawania pęknięć i ich rozwoju, rozpoznawania, wymieniono czynniki wpływające na pęknięcia typu head check oraz możliwości zapobiegania i naprawy.

Dobór kryteriów oceny dynamicznych oddziaływań transportowych w obszarach aglomeracji miejskich

W pracy przedstawiono obowiązujące kryteria oceny oddziaływań dynamicznych na ludzi przebywających w strefach oddziaływania elementów infrastruktury transportowej. Wskazano na niedogodności związane ze stosowaniem istniejących kryteriów, z punktu widzenia odbiorców wyników badań, dla których wielokrotnie zachodzi konieczność wykonywania dodatkowych raportów badawczych w języku niespecjalistycznym. Wprowadzono własne wielkości kryterialne oraz zaproponowano zastosowanie czytelnej skali ocen, opartej o obowiązujące akty normatywne. Przedstawiono wybrane wyniki badań, uzyskane dzięki oprogramowaniu opartemu o środowisko obliczeniowe Matlab.

Bezpieczeństwo komunikacji miejskiej

W artykule przedstawiono wybrane dane statystyczne odnoszące się do zdarzeń z udziałem pojazdów komunikacji zbiorowej. Wskazano najczęstsze przyczyny tych zdarzeń, oraz określono ich wagę w ogólnej liczbie zdarzeń na drogach w latach 2005÷2009. Wynikiem pracy jest analiza poczucia bezpieczeństwa bezpośrednich użytkowników komunikacji autobusowej w mieście.

System mobilnego dostępu do sieci internet w pociągach z wykorzystaniem sieci gsm-r

GSM i GSM-R. Następnie zostało zaproponowane rozwiązanie logiczne sieci dostępowej oraz zakres możliwych do zaimplementowania usług z podziałem na usługi dedykowane dla pasażerów oraz dla personelu pociągu. Koncepcja obejmuje sieć dostępową w dwóch wagonach pasażerskich typu: UIC-Z i 154A. W części tej została dokonana wstępna kalkulacja kosztów budowy systemu. Przedstawiono schemat rozmieszczenie urządzeń sieciowych w dwóch wagonach pociągu.

Systemy telematyczne na lokomotywach spalinowych

W artykule przedstawiono telematyczny system nadzoru i monitoringu, który jest standardowym wyposażeniem lokomotyw spalinowych Maksima 40 CC firmy Voith. Jest to pierwszy, kompleksowy system telematyczny, stanowiący seryjne wyposażenie lokomotywy. Jest to podejście nowatorskie, które ma wiele zalet, takich jak nadzór nad taborem, diagnostyką, dostęp do dokumentacji serwisowej oraz monitoring parametrów pracy.

Mocowanie ładunków ponadnormatywnych (łpn)

W TRANSPORCIE MORSKIM Ładunki ponadnormatywne w transporcie morskim mogą osiągać wymiary nawet kilkudziesięciu metrów i wagę do kilkuset ton i więcej. Na ładunki oddziaływają siły będące efektem przyspieszeń wynikających z ruchu statku, szczególnie podczas występowania falowania. W referacie przedstawiono problemy mocowania ładunków na statkach w aspekcie ich bezpiecznego przewozu bez ryzyka wypadku dla statku i załogi.

na całym świecie najczęściej

wykorzystuje się m.in. transport samochodowy, kolejowy, a także wodny. Jednak nie zawsze drogę lądową można wykorzystać do transportu towarów wielkogabarytowych. Aktualnie kraje Europy Zachodniej w zdecydowanej większości posiadają rozwinięty system dróg wodnych śródlądowych wysokiej klasy (min IV) zarówno naturalnych jak i sztucznych. Polska negatywnie „wyróżnia się” na tym tle w rozwijaniu żeglugi śródlądowej, przede wszystkim w zakresie utrzymania i budowy dróg wodnych śródlądowych. Jednak kraj ten posiada wiele rzek, które mogłyby być wykorzystane do celów przewozu towarów (także tych wielkogabarytowych), pasażerskich oraz turystycznych.
Subskrybuj to źródło RSS