Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Porty morskie jako ogniwo łańcucha logistycznego w motoryzacji

Przemysł samochodowy, podobnie jak inne dziedziny gospodarki, posiada swoją specyfikę. Pojazdy samochodowe to obiekty techniczne o znacznym stopniu skomplikowania, i nie chodzi tu tylko o złożoność pod względem ich budowy konstrukcyjnej i materiałowej. Posiadają także bogate wyposażenie w wysokiej klasy systemy komputerowe informujące kierowcę o stanie pojazdu, drogi (trasy) po której jedzie, pogody itp.

- sprawa Exxon Valdez

Wymiana handlowa o zasięgu międzynarodowym oraz powstawanie korporacji, które swoim zasięgiem wykraczają poza obszar jednego państwa spowodowała zwiększenie się również dynamiki rozwoju transportu, we wszystkich jego wymiarach. Zwiększenie liczby przemieszczeń wymusiło z kolei coraz większe zużywanie paliw, rożnego rodzaju zasobów naturalnych oraz zwiększył ryzyko zaistnienie szkód w środowisku - zarówno w efekcie działania siły wyższej jak i zaniedbań człowieka.

Exhaust emissions measured under real traffic conditions from vehicles fitted with spark ignition and compression ignition engines

The tests performed under real traffic conditions provide invaluable information on the relations between the engine parameters, vehicle parameters and traffic conditions (traffic congestion) on one side and the exhaust emissions on the other. The paper presents the result of road tests obtained in an urban and extra-urban cycles for vehicles fitted with different engines, spark ignition engine and compression ignition engine.

Navigational decision support systems in maritime transport

Abstract: Navigational equipment and systems installed on board ships and at land-based centres improve and automate the processes of navigational information acquisition, processing and presentation. These systems perform mainly information functions that enhance decision making processes. The growing range and amount of available information and the consequent difficulties in data processing and use make up a potential source of human errors, one of the main reasons behind marine accidents. Actions already undertaken aim at extending the existing navigational systems, or building new ones, where decision support functions will have a wider scope. This article will describe the present situation and directions of developing navigational systems in maritime transport.

Ocena zagrożenia kolizyjnego dla niestrzeżonego przejazdu kolejowego

Streszczenie: Statystyki pokazują, że ponad 97% wypadków na przejazdach powodują nieostrożni kierowcy. Według danych Komendy Głównej Policji w raporcie "Wypadki drogowe w Polsce w 2007 r.", w tym roku w 108 wypadkach na strzeżonych i niestrzeżonych przejazdach kolejowych zginęło 45 osób, a 127 zostało rannych. Ważnym jest opracowanie modelu pozwalającego ocenić zagrożenie na przejeździe kolejowym na podstawie lokalnych charakterystyk strumienia pojazdów korzystających z badanego przejazdu oraz intensywności i okresowości ruchu kolejowego.

Polietylenowe jednostki pływające w transporcie śródlądowym

Polietylen, wykorzystywany dotychczas w przemyśle spożywczym, w budowie rurociągów wodnych i gazowych, czy nawet jako części maszyn, okazuje się materiałem o dużo większych możliwościach zastosowania. Jedna z możliwości to budowa małych i średnich jednostek pływających - w Polsce, w tej dziedzinie, materiał zupełnie nieznany i niestosowany.

1. Polityka transportowa Unii Europejskiej

Priorytetowe kierunki polityki transportowej UE w latach 2001 - 2010 przedstawione w Białej Księdze „Polityka transportowa UE do 2010 r. Czas na decyzje”1 zapowiadały renesans żeglugi śródlądowej w Europie. W dokumencie tym sieć dróg wodnych śródlądowych w Europie została określona jako „ważny kapitał UE”, który jest w stanie obsłużyć rocznie 525 mln ton ładunku. Wyrazem intensyfikacji działań wspierających żeglugę śródlądową był przedstawiony przez Komisję Europejską w dniu 17 stycznia 2006 r.
Subskrybuj to źródło RSS