Zaloguj się

WIEDZA: pozostałe zagadnienia

Wyniki testów projektu pilotażowego krajowego systemu automatycznego poboru opłat

Artykuł dotyczy implementacji europejskiej usługi opłaty elektronicznej (EETS) w Unii Europejskiej. Ze względu na brak interoperacyjności systemów elektronicznego pobierania opłat drogowych podjęte zostały kroki legislacyjne na szczeblu Wspólnotowym. KE zaleciła, aby państwa członkowskie prowadziły badania naukowe i realizowały projekty pilotażowe w tym obszarze.

Wiarygodność odbiorników nawigacji satelitarnej

W artykule zaprezentowano wyniki statycznych pomiarów pozycji z wykorzystaniem wybranych odbiorników GPS. Statystyczne ujęcie wyników rejestracji ma na celu określenie wiarygodności oraz dokładności określania pozycji przez te odbiorniki w nawiązaniu do danych technicznych opisanych przez producentów.

Polskie badania w obszarze elektronicznego pobierania opłat drogowych

Poboru Opłat (KSAPO). System składał się z czterech urządzeń pokładowych - OBU, dwóch bramek kontrolnych oraz laboratoryjny modelu krajowej centrali automatycznego poboru opłat KCAPO. OBU jest wyposażone w moduł GPS, GSM oraz DSRC, co zapewnia mu interoperacyjność z innymi systemami EETS w państwach członkowskich UE. System rozpoznał wszystkie cztery testowane urządzenia Tripon EU typu GPS/GSM, ponadto francuskie urządzenie OBU - Passango typu DSRC (5,8 GHz) oraz niemieckie Toll Collect (GPS/GSM/IR). Świadczy to o tym, że system KSAPO jest interoperacyjny, może współpracować zarówno z systemami typu DSRC, jak i GPS/GSM, które aktualnie stosowane są w UE. Skuteczność KSAPO wyniosła 99,9 %.

Analiza statyczna i stateczność płaskich układów prętowych

Wyznaczenie statycznej siły krytycznej, krzywej utraty stateczności oraz ścieżek stanu równowagi statycznej w postaci zależności obciążenie przemieszczenie także głównego niestatecznego obszaru rezonansowego dla najmniejszej wartości własnej, umożliwia ilościową i jakościową ocenę wrażliwości konstrukcji prętowych. Do analizy stateczności zastosowano przybliżoną metodę stateczności oraz metodę elementów skończonych, która to umożliwia analizę stateczności, w funkcji wszystkich istotnych parametrów fizycznych, dla złożonych układów prętowych.

A wybrane właściwości brązu berylowego ampcoloy 83

Wymagania stawiane stopom metali są w rzeczywistości wymaganiami odnoszącymi się do ich struktury, którą można w różny sposób kształtować, np. przez obróbkę cieplną. W związku z tym, coraz bardziej konieczna staje się ocena ilościowa struktury tych materiałów. W niniejszej pracy wyznaczono, a następnie porównano wybrane parametry stereologiczne struktury brązu berylowego z jego właściwościami, takimi jak: twardość, udarność i zużycie ścierne. Próbki do badań wykonano z brązu berylowego Ampcoloy 83, zawierającego 2% Be. Różne warianty struktury tego brązu uzyskano po utwardzaniu wydzieleniowym, składającym się z zabiegów cieplnych przesycania i starzenia.

V slovenskej republike

Univerzity resp. ich fakulty zdôvodňujú vyberanie poplatkov za nutnosť získať v súčasnej kritickej ekonomickej situácii dodatočné finančné prostriedky na svoju činnosť. Tento argument je oprávnený a premieta sa aj v návrhu na zavedenie príspevku na úhradu časti nákladov na štúdium v ďalšom období.

Z dodatkiem włókien polipropylenowych poddanego

W artykule przedstawiono procedury badawcze oraz wyniki badań modułu sprężystości fibrobetonu z dodatkiem włókien polipropylenowych poddanego oddziaływaniu wysokiej temperatury zbliżonej do temperatury występującej w środowisku pożaru. Oznaczenie modułu sprężystości wykonano na próbkach betonowych oraz fibrobetonowych klasy C30/37 i C60/75 zgodnie z procedurą „Oznaczanie współczynnika sprężystości betonu przy ściskaniu”. Przedstawiono analizę wyników badań spadku modułu sprężystości w wysokich temperaturach pożaru.
Subskrybuj to źródło RSS