Zaloguj się

WIEDZA: pozostałe zagadnienia

CNG, konwersja pojazdów, autonomia, zużycie paliwa, cykl miejski, pozamiejski i mieszany

W związku z rosnącą popularnością CNG i jego niekwestionowanymi zaletami postanowiono poddać analizie możliwości i opłacalność zasilania pojazdów tym paliwem w regionie lubelskim, gdyż, jak zostanie wykazane, infrastruktura może mieć tu decydujące znaczenie. W artykule został przedstawiony sposób montażu fabrycznych instalacji CNG jak i konwersji pojazdów używanych. Przedstawiono charakterystykę ruchu pojazdów w warunkach miejskich i pozamiejskich oraz odpowiadające temu zużycie paliwa i zasięg. Opisano także sposób obliczeń amortyzacji dodatkowych kosztów związanych z przystosowaniem pojazdów do zasilania CNG.

Mieszanka mineralno-asfaltowA, ścinanie, ciśnienie boczne, innowacyjność

W ramach niniejszego artykułu zaprezentowane zostały wyniki badań ścinania, dwuwarstwowych próbek wykonanych z mieszanki mineralno-asfaltowej, wykonanych w laboratorium w IBDiM. Badania przeprowadzono przy wykorzystaniu innowacyjnego aparatu pozwalającego na przyłożenia ciśnienia bocznego. W ramach pracy przebadano próbki zarówno z jak i bez siatki ułożonej pomiędzy warstwami, generowane ciśnienie boczne wynosiło 0.15 [MPa] oraz 0.3 [MPa]. Badania ścinania zostały wykonane w temperaturach: 10 [°C], 20 [°C] oraz 30 [°C]. Łącznie, wykonano około 150 oznaczeń, które posłużyły do analizy wpływu zbrojenia siatką na zachowanie interfejsu międzywarstwowego w nawierzchni drogowej.

Algorytm genetyczny, rozmiar populacji przestrzeń poszukiwań, identyfikacja, matematyczny model, tłumik magneto-reologiczny

Praca jest poświęcona identyfikacji parametrów modelu sterowanego tłumika magneto-reologicznego (MR) oraz eksperymentalnej weryfikacji modelu tłumika. Model urządzenia został opracowany w postaci struktury reologicznej. Do badań numerycznych opracowany został matematyczny model opisujący zjawiska zachodzące w tłumiku. W pracy zostały przedstawione wyniki badań symulacyjnych i eksperymentalnych własności sterowanego tłumika MR.

Uwarunkowania doboru układów napędowych statków wielofunkcyjnych

W referacie przedstawiono uwarunkowania doboru układów napędowych statków wielofunkcyjnych związane ze spełnieniem wymagań: samodzielności przemieszczania się, osiągnięcia klasy dynamicznego pozycjonowania oraz zapewnienia zasilania części przemysłowej w energię elektryczną odpowiedniej jakości. Poprawne rozwiązanie systemu i dobór elementów układu napędowego umożliwi bezpieczną i bezawaryjną pracę układu energetycznego we wszystkich wymaganych stanach eksploatacyjnych statku. W referacie podjęto próbę analizy tego problemu.

Emisja zanieczyszczeń, dynamika ruchu, rozpędzanie pojazdu

W artykule zaprezentowano wyniki analizy wpływu dynamiki rozpędzania pojazdu (samochodu osobowego) na wartości emisji składników gazowych spalin oraz cząstek stałych. Zagadnienie to dotyczy możliwości wartościowania efektów (emisji zanieczyszczeń i zużycia paliwa) w zależności od przyjętego sposobu rozpędzania pojazdu.

Wybrane zadania dynamiki analitycznej z zastosowaniem prawa zachowania momentu pędu. Część II mechanika teoretyczna i analityczna, pęd, moment pędu (kręt), równania ruchu układów

W referacie rozwiązano kilka trudniejszych zadań, których rozwiązania opierają się na podstawowym prawie dynamiki klasycznej, jakim jest prawo zachowania momentu pędu. Podano rozwiązania tych zadań, a wyniki rozwiązań szczegółowo przeanalizowano.
Subskrybuj to źródło RSS