Optymalizuj logistykę w firmie: Aktualne trendy i sprawdzone rozwiązania dla Twojego biznesu

Zaloguj się

WIEDZA: e-gospodarka

Ekologistyka - nakaz ustawowy, moda czy wyzwanie dla przedsiębiorstw

Wzrost produkcji przemysłowej, liczby ludności oraz brak właściwej gospodarki zasobami przyrodniczymi w ostatnim stuleciu, spowodowało silną degradację i zanieczyszczenie środowiska naturalnego. Natomiast rozwój cywilizacyjny oraz związany z nim konsumpcjonizm, spowodował silny wzrost poziomu odpadów komunalnych i przemysłowych. Wszystko to spowodowało, że w celu ograniczenia dalszej dewastacji środowiska, nastąpiła konieczność innego podchodzenia do problematyki gospodarowania odpadami. Świadomość realnej katastrofy ekologicznej wymusiła na rządzących podjęcie działań zapewniających zmiany systemowe, które wymuszają na przedsiębiorcach działania związane z gospodarowaniem i ograniczaniem ilości wytwarzanych odpadów. Powstała także potrzeba zapewnienia tym przedsiębiorcom zorganizowanej pomocy przy wywiązywaniu się z tych obowiązków. Opracowano dla tych celów odpowiednie systemy zbiórki, segregacji i transportu odpadów oraz wzrosła liczba punktów ich unieszkodliwiania. Wiele jednakże zależy od samego przedsiębiorstwa, które z własnej inicjatywy i dla swoich korzyści powinno zabiegać o prowadzenie racjonalnej gospodarki odpadami. Jest to bezwarunkowo związane z opracowaniem i wdrożeniem metod przemyślanego planowania na odpowiednim poziomie zarządzania oraz wdrażaniem proekologicznych systemów zarządzania.

Dynamika i globalne następstwa fali tsunami

Tsunami, choć w języku japońskim oznacza dokładnie falę portową, (tsu - port, przystań; nami fala), w rzeczywistości jest to fala oceaniczna, wywołana podwodnym trzęsieniem ziemi, wybuchem podwodnego wulkanu, bądź osuwiskiem ziemi na dnie oceanu lub dzieleniem się lodowców. Może też być spowodowana upadkiem meteorytu do oceanu. Fale tsunami rozchodzą się pierścieniowo od miejsca jej wzbudzenia. Na pełnym morzu przejście fali tsunami, poruszającej się z wielką prędkością (do 900 km/h), może być nawet niezauważone, ponieważ długość tych fal dochodzi do kilkuset kilometrów, ale ich wysokość nie przekracza kilkudziesięciu centymetrów.

Ośrodki szkoleniowe flot sojuszniczych w procesie przygotowania specjalistycznego oficerów dla potrzeb służb technicznych PMW w latach 1919-1989

Od momentu powołania do życia Polskiej Marynarki Wojennej, do niej przybywali oficerowie pochodzenia polskiego, którzy na skutek różnych zawirowań losowych, znaleźli się na terytorium danego zaboru, tam ukończyli stosowne szkoły i rozpoczęli służbę we flotach państw zaborczych. Powstająca PMW najbardziej potrzebowała oficerów, którzy posiadali odpowiedni staż służby na okrętach lub w sztabach, a także byli wysokiej klasy specjalistami. Niestety, jak się okazało wśród kadry oficerskiej, było więcej oficerów starszych ze znacznym doświadczeniem dowódczym i kierowniczym, na wysokich stanowiskach flot zaborczych, niż oficerów młodszych. Można humorystycznie powiedzieć, że wówczas w PMW było więcej „wodzów” niż „Indian”, co musiało negatywnie wpływać na sprawność tworzenia struktur organizacyjnych sił morskich odradzającego się państwa. Ten problem miała rozwiązać specjalna komisja weryfikacyjna dla oficerów PMW.

Niektóre aspekty zasilania paliwami alkoholowymi silników o zapłonie iskrowym

W artykule przedstawiono analizę produkcji alkoholi na świecie i w Polsce oraz ich zastosowanie jako paliw do silników spalinowych. Zaprezentowano również wyniki badań dwupaliwowego silnika o zapłonie iskrowym Fiat 1100MPI z wielopunktowym wtryskiem alkoholu i benzyny w okolice zaworu dolotowego. Zasilanie silnika realizowano przez prototypowy układ dolotowy posiadający podwójne wtryskiwacze sterowane elektronicznie. W artykule przedstawiono porównawcze wyniki badań wybranych parametrów silnika. Badania pokazały korzystny wpływ dodatku alkoholu na sprawność silnika i toksyczność spalin, szczególnie dla większych udziałów alkoholu i obciążeń silnika. Przedstawiono również niektóre ograniczenia w stosowaniu zasilania dwupaliwowego.

Ocena stanu gospodarowania odpadami w marynarce wojennej

Scharakteryzowano odpady, ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju, ilości i zagospodarowania ich przez Agencję Mienia Wojskowego. Zwrócono uwagę również na funkcjonowanie tego podsystemu w podstawowych jednostkach wojskowych MW. WSTĘP Cechą charakterystyczną, nierozerwalnie związana z obecnym rozwojem cywilizacyjnym jest stan powodujący, że działalność wytwórcza podyktowana uwarunkowaniami ekonomicznymi, sprowadzona do masowej skali produkcji, wywiera istotny wpływ na środowisko naturalne człowieka.

w przeszłości były najważniejszym źródłem

osadnictwa i w następstwie, rozwoju terenów do nich przyległych. Zawsze były i do dziś pozostają ważnym źródłem wody dla ludności i gospodarki, a od XIX stulecia wykorzystywane są (w zmiennym zakresie) jako drogi wodne między południem i północą kraju. Odra pełni również funkcje międzynarodowe, przepływając przez terytorium Czech i Niemiec. Bezpośrednie otoczenie rzek jest więc obszarem silnie zagospodarowanym, wysoko zurbanizowanym.

Innowacyjność jako jeden z atrybutów gospodarczych polskich portów morskich

Innowacyjność stanowi jeden z najważniejszych atrybutów gospodarczych portów morskich. Dodatkowo oddziałuje na inne atrybuty, np. konkurencyjność. Celem artykułu jest przedstawienie zarówno dotychczasowego dorobku teoretycznego z zakresu innowacji, ich roli w funkcjonowaniu współczesnych portów morskich, jak i doświadczeń największych polskich portów morskich w zakresie stosowania rozwiązań innowacyjnych.

Problematyka odpadów z uwzględnieniem logistycznego systemu gospodarki odpadami

Problematyka zawarta w artykule dotyczy zagadnień związanych z gospodarką odpadami. Zostały w nim przedstawione miejsca powstawania odpadów, ich rodzaje i sposoby postępowania, zawarte w stosownych aktach prawnych określających wymagania w zakresie gospodarki odpadami. Artykuł przedstawia także cele i zakres logistyki zwrotnej, w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań ekologicznych, organizacyjnych i kosztowych.
Subskrybuj to źródło RSS