Optymalizuj logistykę w firmie: Aktualne trendy i sprawdzone rozwiązania dla Twojego biznesu

Zaloguj się

WIEDZA: e-gospodarka

Dywersyfikacja źródeł pozyskiwania energii jako element bezpieczeństwa państwa

Bezpieczeństwo państwa zależy od jego zdolności do przeciwstawiania się potencjalnym i faktycznym zagrożeniom, których charakter oraz forma ewoluują wraz ze zmieniającym się otoczeniem i często wykraczają poza tradycyjne ich pojmowanie. Ponieważ najogólniej bezpieczeństwo narodowe można opisać jako „rzeczywisty stan stabilności wewnętrznej i suwerenności państwa (w sensie zaspakajania podstawowych potrzeb egzystencjonalnych i behawioralnych społeczeństwa) oraz traktowania państwa jako suwerennego podmiotu w stosunkach międzynarodowych”5, dziś już nie dziwi fakt, że od dłuższego czasu w licznych dokumentach poświęconych bezpieczeństwu pojawiały się takie sformułowania jak: nieprzerwany dostęp do energii elektrycznej, bezpieczeństwo energetyczne czy potrzeba dywersyfikacji źródeł pozyskiwania energii.

Zadania dla logistyki w realizacji celów nowoczesnych systemów gospodarki odpadami komunalnymi

Problematyka zagospodarowania stałych odpadów komunalnych nie traci na aktualności. Tworzenie systemów gospodarowania tego typu odpadami jest niezwykle trudne, gdyż stawia się im szereg wymagań. Muszą one spełniać kryteria techniczne, przyrodnicze, ekonomiczne i społeczne. Bardzo często spełnienie wszystkich tych kryteriów jednocześnie jest w obecnych warunkach niemożliwe. W szczególności trudna bywa jednoczesna realizacja celu ekonomicznego i ekologicznego. W wielu wypadkach niemożliwe jest funkcjonowanie systemu jednocześnie korzystnego dla środowiska i opłacalnego, w związku z czym konieczne jest wdrażanie rozwiązań prawnych. W artykule zaprezentowano mechanizm powstawania sprzeczności pomiędzy tymi dwoma głównymi celami, jakie powinien spełniać każdy system gospodarki stałymi odpadami komunalnymi oraz możliwości ich pogodzenia, jakie daje logistyka.

I przybrzeżnych jednostek rybackich śródlądowych

Dobrobyt mieszkańców wielu gmin województwa zachodniopomorskiego zależy od rybołówstwa. Wcześniejsze działania restrukturyzacyjne nie spowodowały zwiększenia szans na tworzenie nowych miejsc pracy ani w gospodarce rybackiej ani w przetwórstwie rybnym. W związku z powyższym, aktualna staje się próba opracowania sposobu na elastyczną zmianę przeznaczenia funkcjonalnego statków rybackich, w celu zlecenia rybakom wykonania nowych zadań dotyczących, np. zarybienia wód, monitoringu bezpieczeństwa zasobów rybnych dla określenia ich przydatności do obrotu, świadczenia usług rekreacyjnych i turystycznych, itp. nie tylko na obszarach Morza Bałtyckiego, ale także śródlądowych akwenach wodnych. Aktualność takiego podejścia jest uwarunkowana wynikami analizy stanu rybołówstwa w województwie zachodniopomorskim oraz wysokim stopniem bezrobocia w wielu gminach. W zakres rybactwa śródlądowego wchodzi rybactwo stawowe, rzeczne i jeziorowe. Jest to jedna z gałęzi gospodarki żywnościowej na świecie, która odznacza się prężnym rozwojem. Wartość odżywcza rybiego mięsa jest znacznie większa od zwierząt stałocieplnych. Na świecie obserwuje się rosnącą produkcję ryb i organizmów wodnych.

Współczesne relacje między uczelnią a przedsiębiorstwem

Rozwój Gospodarki Opartej na Wiedzy wyznacza nowe standardy współpracy uczelni ze światem biznesu. Wspólne wysiłki obu stron mogą przyczynić się do poprawy ich konkurencyjności opartej na wiedzy i innowacjach. Autorzy zwracają uwagę na rozwijające się zjawisko przedsiębiorczości akademickiej. Wskazują również na korzyści oraz bariery utrudniające współpracę sektora nauki i przemysłu. Instytucjonalnym sposobem wspierania tej formy współpracy między obiema wymienionymi sferami są Centra Transferu Technologii oraz Parki Naukowo - Technologiczne, bazujące na zapleczu naukowo-badawczym ośrodków naukowych. Autorzy charakteryzują aktualne relacje pomiędzy sektorem nauki a sektorem przedsiębiorstw w Polsce.

Systemy elektronicznej wymiany danych w procesie obsługi towarów w gdyńskich terminalach kontenerowych

Sprawność i niezawodność logistycznych procesów dostaw, produkcji i dystrybucji jest uzależniona od szybkości i efektywności przetwarzania informacji, która w obecnych czasach jest determinowana przede wszystkim możliwościami nowoczesnej technologii komputerowej. Systemy informatyczne i rozwiązania techniczne związane z elektroniczną wymianą danych gospodarczych stanowią podstawowy element współczesnej infrastruktury logistycznej. Głównym zamierzeniem autorów artykułu jest przedstawienie tego typu rozwiązań stosowanych w procesie obsługi towarów w gdyńskich terminalach kontenerowych.

Rozpatrywanie wniosków dotyczących budowy farm wiatrowych na morzu - propozycja zasad postępowania

Przy rozpatrywaniu wniosku o budowę i eksploatację elektrowni wiatrowej na morzu, należy przeanalizować wszystkie możliwe interakcje pomiędzy elementami elektrowni i jednostkami morskimi przepływającymi koło niej, szczególnie statkami korzystającymi z systemów rozgraniczenia ruchu i torów wodnych oraz wyznaczonych lub zwyczajowo przyjętych tras przepływu. Administracja morska, wyrażając zgodę i określając działania, jakie należy podjąć w celu zapewnienia bezpieczeństwa elektrowni i żeglugi w jej pobliżu, powinna kierować się postanowieniami Konwencji o prawie morza, Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, zaleceniami Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) i przepisami prawa krajowego.

Wpływ portów morskich na gospodarkę regionu - aspekty metodologiczne oceny

Analiza wpływu ekonomicznego portu morskiego (ang. Port Economic Impact Study) służy przede wszystkim dla określania relacji gospodarczych, jakie zachodzą między osiągniętym przez port morski poziomem rozwoju a jego otoczeniem, lokalnym, regionalnym, krajowym, a nawet międzynarodowym 1. Znajduje również, jako ważne uzupełnienie rachunku efektywności ekonomicznej działań rozwojowych, zastosowanie dla ustalenia znaczenia inwestycji dla rozwoju portów, regionu i kraju. Pomimo, że posługiwanie się analizą typu Port Impact Study w drugim z wymienionych zakresów jest dyskusyjne, wykorzystuje się ją w badaniach stosowanych zgodnie z dewizą F. Knighta: „Kiedy nie można czegoś zmierzyć […] nasza wiedza o tym staje się uboga i niezadowalająca, a więc jeżeli nie można czegoś zmierzyć, należy zmierzyć to tak, jak się da”3.

Istota współczesnych innowacji - wskazówki dla sektora tsl

W artykule przedstawiono podstawowe zagadnienia dotyczące istoty współczesnych innowacji w kontekście wskazówek dla sektora TSL (transport-spedycja-logistyka). Wskazano, że innowacje są narzędziem wprowadzania zmian, generowania nowej wartości i zysków. Przeprowadzone rozważania umożliwiają sformułowanie wniosków użytecznych dla sektora TSL. Definicja innowacji jest przekierowywana na nowe obszary. W procesach innowacyjnych coraz ważniejsze stają się procesy uczenia się, zarządzania wiedzą i wspieranie kreatywności. Wzrasta znaczenie otwartych modeli innowacji, co wiąże się z rozwojem przedsiębiorczości akademickiej. W rozwoju gospodarczym dużą rolę odgrywają procesy innowacyjne realizowane przez firmy branż usługowych.
Subskrybuj to źródło RSS