Zaloguj się

WIEDZA: e-gospodarka

Ochrona infrastruktury krytycznej w porcie lotniczym

Pomorze tak jak i reszta kraju nasycone jest infrastrukturą transportową. Jej składnikami są tutaj również porty lotnicze. Infrastruktura krytyczna portu lotniczego jest niezależnie od jego umiejscowienia geograficznego oraz wielkości zbiorem zawierającym powtarzające się elementy. Są to przykładowo: wieża kontroli ruchu lotniczego, system zasilania w energię elektryczną, ujęcia wody itp. Jednakże port lotniczy jest szczególnym miejscem, gdzie zagadnieniami bezpieczeństwa zajmują się w równej mierze podmioty państwowe oraz pozapaństwowe. Przedmiotem artykułu są instytucje i służby zapewniające bezpieczeństwo (w tym infrastruktury krytycznej) w porcie lotniczym. Autor sygnalizuje również wymagania infrastrukturalnoorganizacyjne w zakresie bezpieczeństwa na tego rodzaju terenie. Pamiętać przy tym należy, że z instytucjonalnego punktu widzenia to organy państwa odgrywają główną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa obywateli Rzeczypospolitej Polskiej w kraju.

Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

Wstąpienie do Unii Europejskiejw maju 2004 roku wywołało istotne zmiany w Polskim handlu zagranicznym. Odnotowano bardzo duży wzrost obrotów handlowych w szczególności w latach 2003 oraz 2004 przy czym wzrosty obrotów artykułami rolnospożywczymi były znacznie większe aniżeli pozostałymi produktami, co w dużej mierze podyktowane jest poprawą warunków handlowych dla tej grupy produktów. Pozytywnym zjawiskiem jest również dodatnie saldo wymiany handlowej tej grupą produktów choć w roku 2007 tendencje wzrostowe zostały zahamowane. Weryfikacja hipotezy badawczej, że tak duży wzrost obrotów polskich artykułów rolno -żywnościowych wynika z ich konkurencyjności w stosunku do produktów pochodzących od pozostałych członków Unii Europejskiej została potwierdzona wskaźnikami przewag komparatywnych, które w badanym okresie wskazywały na konkurencyjność polskich produktów rolno żywnościowych.

Proces segregowania jako determinanta logistyczna rozwoju gospodarki stałymi odpadami komunalnymi

Stałe odpady komunalne i problemy ich zagospodarowanie stały się w ostatnich latach przedmiotem zainteresowania zarówno praktyków jak i teoretyków. Wprowadzone regulacje prawne wymuszają generowanie licznych dokumentów zawierających wiele rozmaitych danych dotyczących różnych aspektów gospodarki odpadami, których właściwa interpretacja wymaga niejednokrotnie dobrej znajomości problematyki, podobnie jak przewidywanie dalszych tendencji w tym obszarze. Poniższy artykuł stanowi - w części teoretycznej - próbę systematyzacji podstawowych pojęć dotyczących gospodarki odpadami, w części praktycznej zaś próbę powiązania najważniejszych danych dotyczących gospodarki odpadami z pewnymi zjawiskami oraz sformułowania przewidywań co do najważniejszych tendencji w tym obszarze.

Piractwo i terroryzm morski jako zagrożenia transportu morskiego

Eskalacja działań pirackich oraz możliwość wykorzystania portu i jego infrastruktury do przeprowadzenia ataku terrorystycznego stanowią poważne zagrożenie dla funkcjonowania gospodarki morskiej oraz dla bezpieczeństwa państw. Ogromne znaczenie w poszukiwaniu rozwiązań mogących zniwelować ich negatywne oddziaływanie odgrywa identyfikacja zagrożeń oraz stosowanie metod przeciwdziałania adekwatnych do skali zagrożenia. Wprowadzenie uregulowań prawnych oraz systematyczne analizowanie zjawisk niebezpiecznych pozwoli na wypracowanie skutecznych metod walki z zagrożeniami.

Infrastruktury portowej w polskich portach morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej

W polskich portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej budową, modernizacją i utrzymaniem infrastruktury portowej zajmują się podmioty zarządzające powołane do życia na mocy Ustawy o portach i przystaniach morskich z 20 grudnie 1996 r. Zarządy morskich portów realizują wszelkie działania związane z cyklem powstawania, funkcjonowania i likwidacji infrastruktury portowej, na który składają się takie etapy jak: prognoza zapotrzebowania na nową lub zmodernizowaną, planowanie budowy nowej lub modernizacja istniejącej, konstrukcja finansowania jej budowy lub modernizacji oraz przyszłego utrzymania, budowa lub modernizacja, eksploatacja i likwidacja infrastruktury. Każdy z tych etapów wymaga działań prawnych, finansowych, inwestycyjnych, organizacyjnych, technicznych i marketingowo-handlowych. Stąd podmioty zarządzające portami w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu mają rozbudowane struktury organizacyjne zajmujące się infrastrukturą portową na poszczególnych etapach jej cyklu powstawania, funkcjonowania i likwidacji.

E-learning w organizacji szkolenia kandydatów na kierowców

Założenia zapisów prawnych wskazują, że e-learning może być wykorzystywany nie przez wszystkie szkoły jazdy, lecz jedynie przez ośrodki spełniające dodatkowe wymagania dotyczące m. in. zakresu szkolenia na wszystkie kategorie prawa jazdy, organizowania obligatoryjnych szkoleń dla instruktorów nauki jazdy. Nowym zapisom zarzuca się forsowanie praktyk monopolistycznych w stosunku do największych i najsilniejszych na rynku ośrodków. Od momentu ogłoszenia treści nowej ustawy słychać głosy krytyki, że szkolenie w systemie e-learningowym powinno być możliwe dla wszystkich szkół nauki jazdy. Celem artykułu jest wskazanie, że e-learning nie musi oznaczać jedyną i słuszną metodę nauczania. E-learning to metoda nowoczesna, ale niekoniecznie najskuteczniejsza biorąc pod uwagę specyfikę uczenia poruszania się w ruchu drogowym.

Marketing mix na rynku produktów przemysłowych

Kompozycja narzędzi marketingowych odnoszących się do rynku produktów przemysłowych nie różni się od narzędzi dotyczących produktów konsumpcyjnych. Uwaga skupia się, zatem na czterech kluczowych elementach tj. produkcie, dystrybucji (budowanych kanałach dystrybucji) cenie oraz promocji (patrz rys.1). Marketing mix na rynku produktów przemysłowych Zarządzanie produktem wiąże się bezpośrednio z analizą rynku i wyborem produktów. Te ostatnie są opracowywane w celu dopasowania do potrzeb rynkowych.
Subskrybuj to źródło RSS