Zaloguj się

WIEDZA

Projektowanie z wykorzystaniem modeli na przykładzie modernizowanej lokomotywy su-45

Streszczenie: Referat jest poświęcony prezentacji etapów prac wykonywanych, przy projektowaniu całkowicie nowego stanowiska sterowniczego i kabiny maszynisty lokomotywy SU-45. W referacie przestawiono sposób prowadzenia tych prac z wykorzystaniem modeli geometrycznych 3D. Zaprezentowano nowe podejście do projektowania oraz wskazano możliwości komputerowego wspomagania prac inżynierskich, które cały czas ewoluują i rosną w miarę, jak zwiększa się moc obliczeniowa komputerów.

Kształtowanie wyrobów z materiałów stosowanych szczególnie na elementy cierne układów hamulcowych

Materiały stosowane na elementy cierne np. tarcze hamulcowe, należą do grupy materiałów stwarzających duże problemy podczas obróbki. Do tych materiałów należy zaliczyć kompozyty metalowe, ceramika, żeliwo. Nowoczesne technologie do których należy zaliczyć obróbkę laserową i obróbkę wodno-ścierną, pozwalają na wytwarzanie dowolnych kształtów z bardzo twardych materiałów z dużą efektywnością obróbki oraz dużą dokładnością.

Actual problems of interaction of objects of the infrastructure and rolling stock

There are a number of actual problems of modern bridge construction in a context of static-dynamic interaction of bridge designs and the railway rolling stock is considered. The integrated classification of settlement models for research of joint dynamics of system "bridge-train" is offered, the basic criteria and the factors influencing result of numerical modeling and dynamic calculation of bridges are allocated.

Problemy oceny stateczności i kierowalności transporterów opancerzonych w trakcie podwójnej zmiany pasa ruchu

Streszczenie: Stateczność ruchu pojazdu stanowi najważniejszy aspekt czynnego bezpieczeństwa pojazdu. Każdy pojazd wraz z kierowcą i otaczającymi warunkami zewnętrznymi (kierowca-pojazd-droga) stanowi zamknięty system sterowania. Ocena stateczności ruchu pojazdu jest bardzo trudna ze względu na złożone struktury wzajemnych sprzężeń zwrotnych w/w systemu. Dlatego istnieje też konieczność przeprowadzenia różnego rodzaju prób. Poszczególne próby dostarczają informacji pozwalających jedynie na częściową ocenę całościowej problematyki kierowalności i stateczności pojazdu. Uzyskane w czasie konkretnej próby wyniki badań eksperymentalnych są znaczące jedynie w niewielkim stopniu dla ogólnej oceny zachowania się pojazdu na drodze. Przedstawiony materiał stanowi pewien wycinek z ogólnej problematyki dotyczącej stateczności i kierowalności pojazdu.

Logistyczne zabezpieczenie działań ratowniczo-gaśniczych podczas pożarów w portach morskich

Port morski jest punktem styku morskich szlaków żeglugowych z drogami komunikacji lądowej. Określa to jego funkcję jako miejsca przeładunku towarów ze statku na tabor lądowo-kołowy lub pływający, albo odwrotnie. Jest on więc przede wszystkim węzłem komunikacyjnym dróg wodnych i lądowych. Obok tego port spełnia również rolę ośrodka przemysłu, który jest w nim lokalizowany z uwagi na czynniki sprzyjające tej lokalizacji, a związane z sąsiedztwem wód żeglugowych, min. dowóz surowców. Znajdują się tu centra administracji morskiej, handlu zagranicznego, przemysłu, armatorów itp. Powstaje też zapotrzebowanie na różnego rodzaju usługi, składowanie towarów i przetwórstwo oraz ekspedycję wyrobów, poza tym rozwija się obok miasto z jego potrzebami i zapleczem. W sumie jest to złożony organizm gospodarczy o specyfice odmiennej niż innych ośrodków przemysłowomiejskich.

Badania emisji związków szkodliwych spalin turbinowego silnika śmigłowego

W artykule przedstawiono wyniki badań emisji związków szkodliwych spalin silnika TWD-10B/PZL-10S będącego źródłem napędu samolotu PZL M „Bryza”, przeprowadzonych w warunkach przedstartowej próby silników realizowanej na płycie lotniska. W artykule przedstawiono wyniki badań i ich analizę, pozwalającą na dokonanie oceny możliwości wykorzystania tego typu testów stacjonarnych do oceny emisji związków toksycznych spalin z turbinowych silników śmigłowych.

Usprawnianie procesów transportowych z wykorzystaniem usług sieciowych na przykładzie przedsiębiorstwa komunalnego

Celem artykułu jest analiza wybranych procesów z zakresu transportu miejskiego i propozycja nowego rozwiązania, które ma za zadanie zminimalizować liczbę przejazdów w obszarach aglomeracji oraz odciążyć miasto od zbędnego transportu. Zaproponowane rozwiązanie łączy wykorzystanie metod optymalizacji kombinatorycznej z usługami sieciowymi Google Maps.

Problemy utrzymania gotowości eksploatacyjnej jednostek pływających z napędem pędnikami aktywnymi

W referacie opisano problemy utrzymania gotowości eksploatacyjnej jednostek pływających, od których wymaga się określonego czasu wejścia do ruchu. Najczęściej dla holowników i jednostek dyżurnych jest to czas rzędu od 5 minut do dwóch godzin. Czas rzędu 5-10 minut jest możliwy do osiągnięcia tylko dla jednostek z pędnikami aktywnymi i to w określonych stanach eksploatacyjnych. Natomiast wyłączenie z ruchu na czas dłuższy od 1 godziny (potrzeba przeglądu, obsługi, prac remontowych lub naprawczych) wymaga zgłoszenia konieczności takiego stanu i uzyskania zgody.

Koncepcja symulatora diagnostycznego statku powietrznego

Szkolenie personelu lotniczego jest przedsięwzięciem trudnym do realizacji i bardzo kosztownym. W celu jego ułatwienia i ograniczenia kosztów, od wielu lat stosowane są symulatory, początkowo wykorzystywane do szkolenia personelu latającego a w ostatnich latach do szkolenia personelu technicznego. Wychodząc naprzeciw potrzebom, podjęto próbę opracowania symulatora diagnostycznego, przeznaczonego do szkolenia personelu technicznego. Artykuł prezentuje koncepcję takiego symulatora, od założeń do zadań i proponowanych możliwości tego urządzenia. Ponadto w artykule zawarto analizę struktury technicznej symulatora.
Subskrybuj to źródło RSS