Optymalizuj logistykę w firmie: Aktualne trendy i sprawdzone rozwiązania dla Twojego biznesu

Zaloguj się

WIEDZA

Czy jesteśmy gotowi na transport autonomiczny?

Autonomiczny transport, choć do tej pory stanowił raczej element wizji z gatunku science-fiction, coraz częściej pojawia się jako realny kierunek zmian w szeroko pojętej komunikacji. Już teraz wiele przedsiębiorstw transportowych zaczyna korzystać z innowacyjnych technologicznie rozwiązań, umożliwiających przyśpieszenie, udoskonalenie oraz automatyzację przewozów i dostaw. Na jakim poziomie aktualnie znajduje się ta rewolucja? Jakie niesie za sobą korzyści i zagrożenia?

Karton i taśma dają głos marce. Przesyłki kurierskie służą brandingowi

W dobie dynamicznego rozwoju e-commerce i rosnącej konkurencji, opakowania wysyłkowe przestały pełnić funkcję wyłącznie praktyczną i stały się integralną częścią strategii komunikacyjnej sklepów internetowych. Proces pakowania można bowiem udoskonalić, a każdy element przesyłki wykorzystać do podkreślenia wizerunku marki i charakteru oferowanych produktów.

Ciężarówki z napędem gazowym - część rozwiązania czy problemu?

Gaz kopalny jest nadal błędnie postrzegany jako paliwo alternatywne, niskoemisyjne, czystsze od węgla i ropy. W ostatniej dekadzie MIT o przydatności gazu jako paliwa przejściowego szybko zyskiwał na znaczeniu. Rosły też inwestycje w transporcie w gazową infrastrukturę i pojazdy.

UE nie doszacowała własnych planów dekarbonizacji transportu drogowego

Do 2030 r. unijna strategia dekarbonizacji transportu drogowego będzie potrzebować 280 mld euro inwestycji w punkty ładowania, sieci przesyłowe i zdolności produkcyjne energii odnawialnej. Do 2050 r. nakłady te powinny wzrosnąć do 1 bln euro. Tylko do końca dekady infrastruktura dla lekkiej i ciężkiej logistyki potrzebuje nawet 40,4 mld euro, nie licząc kosztu wymiany floty, który spadnie na firmy transportowe. Te nadal kupują pojazdy spalinowe i czekają z elektryfikacją, ponieważ brakuje zachęt, elektryki są drogie, a rynek energii nieprzewidywalny. Poza tym nie ma ładowarek, a konkurencyjność cenowa pojazdów ciężkich spodziewana jest dopiero za 12 lat.

Digitalizacja listów przewozowych w transporcie drogowym to konieczność

Kluczowe znaczenie w przewozie towarów ma list przewozowy, który powinien zawierać wszelkie istotne szczegóły związane z przewozem. Dokument transportowy – w związku z tym, że wskazuje obowiązki po stronie przewoźnika, zakres jegoodpowiedzialności, określa kto jest nadawcą, a kto odbiorcą, a także zawiera wskazówki, w jakich warunkach towar powinien być przewożony, w praktyce jest najważniejszym dokumentem w przewozie. Niestety w dobie powszechnej digitalizacji nadal jest on wypełniany w wersji papierowej. Badania Polskiego Instytutu Transportu Drogowego pokazują, że list najczęściej wypełniany jest ręcznie[1], a w związku z tym, że powinien być wystawiony w trzech lub czterech kopiach (dla nadawcy, odbiorcy, przewoźnika i spedytora – jeśli występuje), to liczba dokumentów papierowych, wykorzystywanych w transporcie, jest znacząca.

Branżowy Barometr EFL: wojna coraz większym hamulcem dla firm transportowych

Firmy transportowe zwalniają. Subindeks Barometru EFL czwarty kwartał z rzędu odnotował wartość poniżej progu ograniczonego rozwoju i w III kwartale wyniósł 48 pkt., o 1,3 pkt. mniej niż trzy miesiące wcześniej. Tylko 9% przedsiębiorców spodziewa się wzrostu zamówień, za to ich spadku obawia się już niemal co trzeci zapytany. Dla porównania, w II kwartale br. podobny odsetek zapytanych prognozował wzrost i spadek zamówień (29% i 26%). Wojna w Ukrainie spędza sen z powiek 66% przedstawicielom branży transportowej. W konsekwencji, zaledwie co dwudziesty zapytany ma nadzieję na poprawę kondycji branży w najbliższych miesiącach.

Wielojęzyczne e-commerce

Jak wynika z najnowszych danych W3Tech, w języku angielskim jest obecnie dostępne 61,5% wszystkich treści zawartych w internecie. Jednocześnie angielski jest językiem ojczystym jedynie dla 16,2% populacji świata. Jeśli dodatkowo zestawimy te dane z wynikami niedawnego badania Unbabel, wedle których aż 69% konsumentów na świecie chce, aby marki oferowały im doświadczenia w ich ojczystym języku, to wyraźnie widać olbrzymi potencjał, jaki drzemie we wprowadzaniu wielojęzyczności w strategiach ecommerce i obsługi klienta.

Dekarbonizacja w transporcie morskim. Fikcja czy realny postęp?

W styczniu 2023 r. wszyscy armatorzy eksploatujący statki handlowe będą musieli wystawiać swoim jednostkom swoisty paszport: wskaźnik efektywności energetycznej IMO EEXI (International Maritime Organisation Existing Index). Dzisiaj ponad 75% wszystkich zbiornikowców, masowców i kontenerowców nie będzie spełniało wymagań określonych przez Międzynarodową Organizację Morską[1].

Magazyny dopasowane do potrzeb

Rynek nowoczesnej powierzchni magazynowej i przemysłowej w Polsce na przestrzeni ostatnich lat znacząco się rozwinął. Tylko w ciągu ostatnich 5 lat została wybudowana połowa obecnie dostępnej podaży. W zależności od charakteru prowadzonej działalności najemcy mogą wybrać nieruchomość dostosowaną do ich potrzeb. W ich charakterystyce rozróżnia się przede wszystkim aspekty techniczne oraz wymagane zaplecze infrastrukturalne, które z perspektywy najemcy są kluczowe i stoją na równi z lokalizacją.

„Ostatnia mila dla e-commerce” – najnowszy raport PITD już do pobrania

Polski Instytut Transportu Drogowego wraz z OTIMO i Last Mile Experts opublikował raport „Ostatnia mila dla e-commerce”. Publikacja odpowiada na wiele pytań dotyczących problemów i wyzwań końcowego procesu dostawy dla e-commerce. Opracowanie odnosi się do dostaw OOH, branży kurierskiej, rosnących problemów z umieszczeniem automatów paczkowych w przestrzeni publicznej, optymalizacji procesów, ekologicznego wymiaru transportu i jego wpływu na globalne ocieplenie.

Subskrybuj to źródło RSS