Zaloguj się

WIEDZA

Ocena parametrów świetlnych śarówek halogenowych h

Na rynku jest dostępnych wiele typów żarówek samochodowych. Wielu kierowców kupując żarówki do swoich samochodów zastanawia się, jakie z nich wybrać, często kierując się subiektywną oceną wybierając produkty w kolorowych i przeźroczystych opakowaniach. Producenci na opakowaniach podają informację, która ma zachęcić do wyboru danego produktu. Najczęściej są to napisy „ksenon” a znajdujące się w opakowaniu żarówki maja napylony filtr niebieski. Spotykamy też napisy +30 %, +50 %, +90 % „światła na drodze”. Jednak takie żarówki nie zawsze dają spodziewane wyniki. Zmodyfikowane żarówki nie dają wcale lepszego oświetlenia drogi dając nam tylko subiektywne odczucie lepszej widoczności.

Koncepcja badań eksperymentalnych piasty pneumatycznej

W referacie zwrócono uwagę na konieczność poprawy parametrów jezdnych platformy kołowej robota mobilnego, zbudowanego na bazie podwozia kołowego. Wskazano na problemy wynikające z przemieszczania się takiego pojazdu w trudnym terenie, oraz w związku z tym na jakość wykonania przez pojazd wyznaczonego zadania. Przedstawiono konstrukcję eksperymentalnej piasty pneumatycznej, której użyto do badań. Opisano koncepcję badań eksperymentalnych, których celem będzie określenie możliwości praktycznej realizacji przyjętej koncepcji optymalizacji własności jezdnych.

Drgania skrętne podwieszonej belki i płyty

W pracy przeanalizowano drgania skrętne podwieszonej belki oraz podwieszonych płyt: kwadratowej i trójkątnej. Równania ruchu analizowanych układów wyprowadzono stosując metodę energetyczną. Zarówno w przypadku belki jak i płyty kwadratowej oraz płyty w kształcie trójkąta równobocznego zastosowano dyskretne schematy zastępcze o masach skupionych. Wyznaczono częstości kołowe oraz okresy drgań belki i płyt.

Ocenę stateczności statku uszkodzonego metodą przyjętej masy

Streszczenie: Artykuł przedstawia analizę powszechnie stosowanej metody uwzględniania wpływu przelewania się cieczy w zbiornikach/ładowniach zapełnionych częściowo, na stateczność statku, w formie poprawki ∆GM. Opisane są ograniczenia metody. Zaprezentowano porównanie wartości rzeczywistych momentów przechylających od przelania się cieczy, z wartościami uwzględnionymi przez ∆GM. Przedstawione zostały sytuacje, gdy stosowanie poprawki ∆GM może prowadzić do błędnej oceny sytuacji statecznościowej statku po zatopieniu wnętrza kadłuba.

Relacyjne mapy kognitywne w inteligentnym modelowaniu układów nieprecyzyjnych

Praca poświęcona syntezie i analizie ostrych i rozmytych relacyjnych map kognitywnych w modelowaniu inteligentnym układów nieprecyzyjnych. Proces syntezy został przedstawiony w postaci pewnego algorytmu działań. Na potrzeby rozwiązywania problemów ostrych opracowano algorytmy gradientowej optymalizacji parametrycznej, a dla rozmytych - pewne metody losowe. Przytoczono wybrane wyniki realizacji opracowanych metod dla konkretnych układów.

Design of a fuzzy logic controller for a semi-active vehicle suspension

Abstract: This paper presents the application of fuzzy logic to control semi-active suspension. Investigations were made with a use of a non-linear quarter car suspension model with characteristics of a real semi-active shock absorber with a bypass valve. The other parameters of the model were estimated on a vehicle equipped with this type of shock absorbers and reduced to a quarter car model parameters. Authors compared a performance of three models: a passive model, a skyhook strategy controlled model, and a fuzzy logic skyhook based controlled model. The results showed that fuzzy control gives a potential for improvement of suspension operation and much greater opportunities of control strategy construction in a comparison to the classical two state skyhook control strategy.

Modelowanie zmiany programu sygnalizacji za pomocą hierarchicznych grafów przejść automatów skończonych

Artykuł opisuje zagadnienia związane z modelowaniem zmiany programów sygnalizacji podczas realizacji opisu sterowników sygnalizacji świetlnej za pomocą języków opisu sprzętu. Zawarto w nim zagadnienia wymagań formalnych dla programów przejściowych, zagadnienie określenia liczby programów niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania sterownika oraz weryfikacji poprawności przyjętych założeń. Informacje przedstawione w artykule są oparte na projekcie algorytmu sterowania dla rzeczywistego skrzyżowania.

Kształtowanie charakterystyk kierunkowych matryc mikrofonów

W artykule przedstawiono zagadnienia rejestracji dźwięku z wykorzystaniem przestrzennych układów wielu mikrofonów. Omawiana problematyka dotyczy tzw. beamforming'u, modelowania przestrzennych charakterystyk kierunkowych matryc mikrofonów, a także współczesnych technologii realizacji nagrań wielokanałowych z przeznaczeniem do odtwarzania w systemach dźwięku przestrzennego.

Logistika v cestnej doprave podporovanÁ umelou inteligenciou

V článku sú popísané možnosti využitia umelej inteligencie pri tvorbe inteligentných logistických systémov. Sú v ňom uvedené základné pojmy z oblasti logistiky, umelej inteligencie a plánovania. Na záver je popísaný príklad z praxe - inteligentný logistický systém na inovatívne plánovanie trás.
Subskrybuj to źródło RSS