Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Publiczne finansowanie miejskiego transportu zbiorowego - porównanie największych miast w Polsce

 

 

 

Charakterystyczną cechą rynków miejskiego transportu zbiorowego jest znaczące finansowanie działalności ze środków publicznych. W największych miastach zarówno w Polsce jak i na świecie, często kwoty dopłat ze środków publicznych są znacznie wyższe, niż uzyskiwane dochody ze sprzedaży usług.

Rozważania o polityce transportowej Unii Europejskiej w kontekście rozwoju transportu intermodalnego w Polsce

Polityka jako sztuka rządzenia państwem jest zajęciem bardzo trudnym i skomplikowanym. Tym bardziej polityka gospodarcza częścią której jest polityka transportowa w obecnej rzeczywistości gospodarczej Polski. Przed współczesną polityka transportową stoją ogromne wyzwania związane z wizją transportu XXI wieku, zarysowane notabene w Białej Księdze z marca 2011 roku. W tym kontekście należałoby stwierdzić, iż polityka transportowa jest procesem dokonywania społecznego wyboru przedsięwzięć z zakresu rozwoju i funkcjonowania transportu z punktu widzenia różnych kryteriów ( na przykład ekologia, czy mobilność), ale i procesów oddziaływania grup interesariuszy zainteresowanych określonymi rozwiązaniami. Jest to zatem gra, w której uczestniczy wielu graczy, i których interesy mogą być wzajemnie sprzeczne. Nie sposób zatem polemizować z tezą, iż o wiele trudniej o taką spójną politykę w zakresie transportu intermodalnego, istotą którego jest wielość ogniw łańcucha transportowego uczestniczących w procesie przewozowym oraz różnorodność interesów przy potrzebie zapewnienia użyteczności tychże ogniw i partnerstwa całego łańcucha w kontekście zaspokojenia wymagań klienta. Dlatego też należy wspierać te inicjatywy, które służą budowaniu wspólnej wizji dla transportu obejmującej integrację rozwiązań transportowych, rozwiązania innowacyjne i umieć w nich znaleźć impulsy dla rozwoju własnych inicjatyw korzystnych z punktu widzenia rozwiązań docelowych.

Swobody jednolitego rynku a nowe przepisy UE dotyczące przewoźnika drogowego

Wspólnota Europejska jako organizacja ponadnarodowa opiera się na ściśle określonych zasadach, które leżą u podstaw jej założenia. Jednymi z fundamentalnych wyżej wymienionych celów organizacji są harmonijny, zrównoważony rozwój działań gospodarczych, trwały i nieinflacyjny wzrost, wysoki stopień konkurencyjności oraz podnoszenie poziomu i jakości życia społeczeństw krajów zrzeszonych. Powyższe cele nie stanowią tylko ogólnikowych zapisów, lecz są podstawą do tworzenia nowych przepisów prawnych i ich interpretacji. Nowe przepisy Unii dotyczące zawodu przewoźnika drogowego i dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych również podlegają wspomnianemu reżimowi. Treść nowych uregulowań rodzi jednak pewne wątpliwości wśród znacznej części przewoźników, które sprowadzają się do krytyki niektórych zapisów jako niezgodnych z zapisami traktatów założycielskich Unii. Niniejszy artykuł stanowi analizę wspomnianej problematyki przeprowadzonej w oparciu o dostępną literaturę przedmiotu.

Standardy wymiany informacji w przewozach intermodalnych na przykładzie projektu freightwise

Obsługa ładunków transportem intermodalnym należy do jednej z najbardziej ekologicznych form przewozów, gdzie przy spełnieniu pewnych standardów może stać sie czynnikiem konkurencyjności. Bardzo ważnym elementem jest zatem wspieranie zmiany środków transportu w ramach przepływów towarowych, z transportu drogowego na transport morski, wodny śródlądowy oraz transport kolejowy. Cel ten osiągnięty może zostać poprzez sprawne zarządzanie, bardzo łatwy dostęp do informacji, a także poprzez wymianę tych informacji pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w procesach przewozowych.

Cloud computing - new web approach building transport services

The paper presents a new approach to build in the Web environment programmed services for businesses and transportation. It is referred to so called Cloud Computing technology based on the using, mainly, the system software and system infrastructure by mean of the Web outsourcing service providers. Considered in the paper the problems are focused on the principles of Cloud Computing and examples of transport applications. These later are related to the logistics software autonomous agents implemented to control the chain of logistic operations by the use of Web.

Zastosowanie map kognitywnych w inteligentnych systemach wspomagania podejmowania decyzji

Artykuł poświęcony jest zastosowaniu map kognitywnych w inteligentnych systemach wspomagania podejmowania decyzji. Opracowano i przedstawiono aplikację umożliwiającą implementację map kognitywnych ostrych, realizację procesu uczenia z wykorzystaniem metody gradientowej oraz obserwację dynamicznych zmian systemu. Pokazano działanie programu na przykładzie systemu wspomagania podejmowania decyzji w transporcie drogowym oraz systemu wspomagania integracji polityki transportowej z ekologią.

Bezpieczeństwo w pojazdach komunikacji miejskiej

W artykule przedstawiono wybrane zagadnienia związane z bezpieczeństwem pojazdów komunikacji miejskiej. Opisano kluczowe elementy bezpieczeństwa związane z układem podwozia i nadwozia autobusu. Zagadnienia te, jako jedne z kluczowych odnoszą się do wyboru środka transportu w miastach zarówno przez jego mieszkańców jak i osób odwiedzających. Innym czynnikiem z tym związanym może być powód dotarcia do miejsc o ograniczonym ruchu samochodów, gdzie jednymi środkiem transportu są pojazdu komunikacji publicznej. Wynikiem końcowym artykułu są wnioski odnoszące się do poziomu bezpieczeństwa pojazdów komunikacji miejskiej.

Globalny system monitoringu transportu kontenerowego

Streszczenie: Opisano globalny bezprzewodowy system monitoringu ładunków kontenerowych, jako rozwiązanie podnoszące bezpieczeństwo i efektywność takiego transportu. Scharakteryzowano budowę i działanie Inteligentnego Modułu Kontenerowego (IMK) w samoorganizującej się sieci monitorującej stan wnętrza kontenera.
Subskrybuj to źródło RSS