Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Działania marketingowo - edukacyjne, zmiana zachowań komunikacyjnych, zarządzania mobilnością

Tematem artykułu są działania marketingowo - edukacyjne promujące alternatywne, w stosunku do samochodów osobowych, środki transportu (transport publiczny, komunikację pieszą i rowerową, podróżowanie w tzw. systemach carpooling i carsharing ). Działania te związane są z wdrażaniem tzw. koncepcji zarządzania mobilnością, mającej na celu wpływanie na postawy i zachowania komunikacyjne podróżnych m.in. poprzez uświadamianie o istnieniu proekologicznych środków transportu i wskazywanie ich potencjału w zaspakajaniu potrzeb transportowych.

Cykl jezdny, pojazdy komunikacji miejskiej, badania drogowe

Globalna polityka zrównoważonego wykorzystywania konwencjonalnych źródeł energii powoduje ciągły wzrost cen podstawowych surowców energetycznych takich jak ropa naftowa, węgiel kamienny czy gaz ziemny. Ze względu na powyższy fakt operatorzy komunikacyjni największych aglomeracji miejskich oczekują od producentów pojazdów produktów, które cechować ma małe przebiegowe zużycie paliwa i mała emisja spalin. Spełnienie tych kryteriów w wielu przypadkach wymaga optymalnego dopasowania charakterystyki pracy spalinowych jednostek napędowych do warunków eksploatacji. W tym celu za zasadne uznaje się wyznaczenie reprezentatywnych cykli jezdnych danej aglomeracji, które posłużą do oceny właściwości eksploatacyjnych autobusów. W artykule przedstawiono główne cykle jezdne pojazdów komunikacji miejskiej wykorzystywane w wielu pracach naukowo-badawczych, m.in. testy SORT czy Braunschweig Cycle. Następnie na podstawie przeprowadzonych badań autobusów w rzeczywistych warunkach ruchu wyznaczono przykładowe cykle jezdne dla aglomeracji poznańskiej w odniesieniu do warunków otoczenia i bezpośrednio do pojazdu.

Komunikacja tramwajowa, zagrożenia, ryzyko zagrożeń, zarządzanie ryzykiem, Tram-Risk

W artykule zrealizowano niektóre sformalizowane procedury metody Tram-Risk zarządzania ryzykiem zagrożeń w komunikacji tramwajowej. Obszarem analiz ryzyka jest segment Aleja Solidarności - Ulica Lechicka odcinka Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST). Szczególny nacisk położono na procedury szacowania i wartościowania ryzyka zagrożeń sformułowanych na wybranym segmencie odcinka PST. Procedury te oparto na specjalnie stworzonym modelu ryzyka, który nazwano R-SL-WK. W modelu tym przyjęto dwa kryteria analizy ryzyka - kryterium możliwości aktywizacji zagrożeń, kryterium szkód ponoszonych w wyniku aktywizacji zagrożeń. Opracowano schematy kwantyfikacji poziomów ryzyka wg obu kryteriów. Przyjęto zbiór miar ważności kryteriów analizy ryzyka. Stworzono formułę matematyczną na wyznaczanie miar ryzyka zagrożeń. Na tej podstawie zbudowano matrycę ryzyka zagrożeń. Zaproponowano zasady wartościowania ryzyka zagrożeń. Kierując się zasadami modelu ryzyka R-SL-WK przeprowadzono oszacowania i wartościowania ryzyka kilkunastu zagrożeń zidentyfikowanych na segmencie Aleja Solidarności - Ulica Lechicka odcinka PST sieci tramwajowej Poznania.

Niepełnosprawni, turystyka , bariery dostępności, pomoc, regulacje prawne, przykłady rozwiązań

W artykule przedstawione zostały sposoby opieki nad osobami niepełnosprawnymi, odbywającymi podróże turystyczne. Osoby te wymagają stworzenia szczególnych warunków przemieszczania, połączonych z odpowiednią opieką, zarówno gdy mamy do czynienia z przemieszczaniem w relacjach zewnętrznych, jak też w obszarach zamkniętych, takich jak hotele, restauracje, czy zwiedzane obiekty. Ze względu na różnorodność występujących niepełnosprawności główna uwaga została zwrócona na te osoby, które posiadają niepełnosprawność ruchową, ograniczającą ich samodzielne poruszanie się, a więc wymagające stosownej opieki. Ważną kwestią jest także dostosowanie sprzętu i zapewnienie urządzeń pomocnych podczas wsiadania i wysiadania oraz zabezpieczających w czasie odbywanych podróży.

Inventory management, Control theory, Model predictive control

The paper concerns an application of engineering regulation theory concepts to modelling and effective control of logistic systems. Nowadays an achievement of inventory keeping cost vs. benefit trade-off becomes extremely important. This is, however, a complex task with respect to uncertain demand and lead times. These uncertainties result in such problems as high storage costs, varying inventory levels (bullwhip effect) and deterioration of goods. The paper shows a brief review of contributions made in this area of study with special focus on Model Predictive Control.

Stanowisko zdalnego sterowania pojazdem bezzałogowym w zadaniach zmniejszenia zagrożenia wywołanego niekontrolowanym uwalnianiem substancji niebezpiecznych platformy mobilne, zdalne sterowanie, pulpit zdalnego sterowaniae

Wykorzystanie zdalnie sterowanych pojazdów bezzałogowych w zadaniach zmniejszenia zagrożenia wywołanego niekontrolowanym uwalnianiem substancji niebezpiecznych pozwala na odsunięcie operatora od strefy bezpośredniego zagrożenia życia i zdrowia. Brak bodźcowego sprzężenia zwrotnego ze sterowanym obiektem, długotrwałe, precyzyjne sterowanie w funkcji teleoperatora determinuje rozwiązania konstrukcyjne stanowisk zdalnego sterowania pojazdami bezzałogowymi. W referacie przedstawiono wymagania stawiane stanowiskom i pulpitom zdalnego sterowania bezzałogowymi platformami lądowymi, zaprezentowano wybrane rozwiązania tego typu stanowisk i zaproponowano własną koncepcję stanowiska.

Terroryzm w lotnictwie. Problem definicji

Terroryzm powietrzny jest najbardziej medialnym, współczesnym zagrożeniem bezpieczeństwa. Ma na to wpływ, zarówno cel działania terrorystów, jak i konieczny przy tej okazji rozgłos w środkach masowego przekazu. Paradoksalnie, jest on nieświadomie podsycany w wyniku samej polityki antyterrorystycznej, prowadzonej w życiu publicznym i w publicznych mediach, w różnych formach, również dzięki powszechnej, nieustannej dyskusji na temat terroryzmu.
Subskrybuj to źródło RSS